چند ســالى است كه شاهد تقابل جدى متولیان حوزه سلامت با جامعه پرستارى هستیم كه هر روزه نیز به اشكال مختلف براین قضیه افزوده مى شود.در حالى كه با ادامه این اصطكاك توانفرسا انتظار مى رود به زودى آثارش در عرصه درمان كشور هویدا شود.

سلامت نیوز: چند ســالى است كه شاهد تقابل جدى متولیان حوزه سلامت با جامعه پرستارى هستیم كه هر روزه نیز به اشكال مختلف براین قضیه افزوده مى شود.در حالى كه با ادامه این اصطكاك توانفرسا انتظار مى رود به زودى آثارش در عرصه درمان كشور هویدا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری به نقل از قدس، نسخه هاى غیر منتظره طى روزهاى اخیــر و در آســتانه روز پرســتار با ابلاغ«آیین نامه آموزش پرستاران در بیمارستان ها» شاهد واكنش هاى متعدد از سوى فعالان این حوزه بوده ایم.

دكتر تهمینــه صالحى،عضو هیــأت مدیره نظام پرســتارى تهــران مى گویــد: خاســتگاه ایــن موضــوع را مى توان«آییــن نامــه اســتفاده از ظرفیت بیمارســتان هاى خصوصــى در آموزش پرستاران» دانســت كه وزارت بهداشت دلیل آن را رفع كمبود این افراد مى داند و سعى دارد با طرح هاى شتابزده و غیر كارشناســى این چالش را به شیوه خود حل كند.

درحالى كه با مرور مصاحبه هاى وزیر بهداشــت درماه هاى اخیر مى توان اظهار نظرهاى متعدد ایشان را درباره كمبود پزشك نیز مشاهده كرد. براى نمونه در جایى گفته اند: تعداد پزشــكان ما یك دهم پزشكان مورد نیاز جامعه است،اما چرا براى رفع این كمبودها اســتفاده از كمك پزشك یا آموزش پزشــك در بیمارستان هاى خصوصى را به عنوان نســخه اى براى كمبود نیروى مورد نیاز اشاره نكرده اند.

این استاد دانشگاه ادامه مى دهد: همچنین با تربیت پرستار در بیمارستان از كیفیت خدمات این افراد در مراكز درمانى كاسته مى شود بخصوص آنكه در حال حاضر نســبت به آموزش پرستاران در مراكز علمى نیز تنگناهایى وجــود دارد چنانكه به دلیل كثرت دانشجویان پرستارى در ترم سوم كه ترمى زیربنایى اســت 11-8 دانشــجو براى آموزش به بخش هاى بیمارستانى برده مى شوند. حال تصور كنید با این طرح افرادى خارج از این ظرفیت نیز به مراكز درمانى تحمیل شــود، نتیجه این برنامه چه خواهدشد؟

دكترصالحى خاطرنشان مى كند: بارها وزیر بهداشت در سخنان خود تأكید داشته اند اگر 600 جراح مغز و اعصاب نیاز است هرســاله 60 نفر دانش آموخته مى شود و نمى توان این رقم را افزایش داد چون این مقوله بر كیفیت آموزش اثرگذاشته و استانداردهاى آموزشــى را كاهش مى دهد اما چــرا آقاى وزیر به كیفیت آموزش پرستاران حساسیت نشان نمى دهد.

وى ادامه مى دهد:كمبود پرستار به صورتى كه مطرح مى شود نداریم ما شرایط حرفه اى مطلوبى براى ماندگارى پرســتاران نداریــم زیرا شــواهد نشــان مى دهــد ما بى شمار پرستار در كشور داریم كه ترك خدمت كرده یا به مشاغل دیگر پرداخته انــد. چرا براى ادامه همكارى پرستاران شرایط همكارى را بهبود نمى بخشند درحالى كه متولیان ســلامت براى مانــدگارى پزشــكان در بیمارســتان ها به افزایش تعرفه هــا و كارانه ها مى اندیشند.

بى توجهى به جذابیت هاى حرفه اى محمد شــریفى مقدم، دبیركل خانه پرستار نیز با تأكید بر اینكه تجربه نشان مى دهد بیمارستان هاى خصوصى به دنبال نیــروى ارزان قیمت با قبول هر شرایط هســتند حال آنكه این سیاســت در هیچ كجــاى دنیا پذیرفته شــده نیســت، مى گوید: به طوركلى پرســتاران درگیر موانع خدمتى هستند كه مهمترین مقوله آن كمبود پرســتاران در مراكز درمانى است.البته وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكى همانند فعالان پرستارى بر این مورد متفق القول هستند اما شیوه مواجهه با این چالش متفاوت است .چرا كه مدیران حوزه سلامت از این كمبود ها به ســود خود بهره بردارى مى كنند و به دنبال آن هستند كه با تربیت كمك پرستار این مسأله را حل كنند. درحالى كه فعالان پرستارى تأكید مى كنند.

ما در كشور دانش آموختگان بیكارپرستارى بسیارى داریم كه درانتظار فرصت استخدام هستند. چنانكه درحال حاضر 15 هزار دانش آموخته این رشته در سایت نظام پرســتارى براى اشتغال اعلام آمادگى كرده اند.همچنین صدها پرستار در سراسركشور با ما هر روزه تماس مى گیرند و از بیكارى گلایه دارند. وى با اشاره به این كه مسؤولان بیمارستان ها حتى در بخش خصوصى نیز به كمبود كادر پرســتارى معترفنــد، ادامــه مى دهد: بــراى ایجاد رغبــت به این حرفــه بایــد جذابیت هاى آن را افزایــش داد.درحالى كه حقــوق پرســتاران در تهران حدود یــك میلیون ودویست هزارتومان است. در همین باره به مدیر یكى از بیمارستان هاى خصوصى كه از كمبود پرسنل پرستار گلایه داشــت، گفتم: شما به پرســتار ماهى 5 میلیون تومان حقوق بدهید همین پرســتاران بیــكار كــه در شهرستان ها هستند به تهران سفر مى كنند چرا كه دیگر دغدغه اجاره خانه و معیشت را ندارند.

شریفى مقدم خاطرنشــان مى كند:در حال حاضر پرســتاران موجود كه حتى بیش از15سال سابقه كاردارنــد، رغبتى براى ادامه ایــن حرفه ندارند.به طورى كه شــاهدیم یا مهاجرت مى كنند و یا شغل خــود را تغییر مى دهند چنانكه بخشــى از فعالان پرستارى جذب مشاغلى همانند تجهیزات پزشكى شده اند چون درآمد بیشترى دارد.

سهم اندك تشكل هاى صنفى فعالیت پرستاران به شرط دریافت پروانه صلاحیت حرفــه اى نیــز از مقوله هاى جنجــال برانگیز این روزهاست

 . دكتر صالحى عضو هیأت مدیره نظام پرستارى تهران در این باره مى گوید: به طوركلى مقوله تدوین آیین نامه صلاحیت حرفه اى گامى مثبت ارزیابى مى شود چراكه پیش از این سابقه نداشته است.به خصوص آنكه مدت هاست فعالان حوزه سلامت به دنبال این قضیه بودند و تلاش هاى بسیارى نیز شده است.البته آنچه درحال حاضر ابلاغ شده با كاستى هایى مواجه است بنابراین انتظار مى رود با هم اندیشى گروه هاى تخصصى این ضعف ها اصلاح شــود. زیرا آیین نامه ابلاغى موجود مسأله ارزیابى صلاحیت حرفه اى را به گروه هایى واگذار كرده است كه صلاحیت تخصصى نداشته و نقشى دراین زمینه ندارند.

سیماى نامهربان یك ساختار بى مهرى نمایندگان وزارت بهداشت در چندین مراسم بزرگداشت پرستاران وترك نشســت حرفه اى كام فعالان این حوزه را تلخ كرده است.

دكترتهمینــه صالحى دراین باره مى گوید: شــاید علت بى توجهى و بى مهرى به جایگاه پرستارى این است كه نخست تمام متولیان حوزه سلامت پزشك هستند و دیگر این كه اغلب این افراد سهام دار مراكز درمانى به حساب مى آیند بنابراین با تخفیف جایگاه وخدمات پرستارى مى توانند از خدمات ارزانتراین گروه برخوردار شوند.

وى با رد تقابل منافع پرســتاران با جامعه پزشكى مى افزاید :با اجراى تعرفه گذارى هاى غیراصولى 60 درصد منافع موجود به یك گروه خاص مى رســد و 40 درصد نیز به 16-15 گروه دیگر اختصاص پیدا مى كند به طورى كه به دلیل محدودیت منافع بین افراد این گروه اصطكاك ایجاد مى شود.

شریفى مقدم نیز با غیر متعارف بودن واكنش هاى وزارت بهداشت دربرابر مطالبات جامعه پرستارى تأكید مى كند: تعرفه گذارى خدمات پرستارى نیز پیش ازاین دركمیسیون اجتماعى دولت طرح ومورد تأیید قرارگرفت اما معاونت پرستارى وزارت بهداشت با آن مخالفت كرد. درحالى كه اعضاى این كمیسیون نســبت به نافرجام ماندن این طرح واكنش نشان دادند. در واقع به غیر ازمتولیان وزارت بهداشت دیگر دستگاه ها بر حمایت از مطالبات جامعه پرستارى تأكیــد دارند .به طــورى كه نماینــدگان مجلس شوراى اسلامى نیز در روند بررســى لایحه برنامه ششم توسعه موضوعات الزام دولت به تعرفه گذارى پرســتارى و پرســتارى درمنزل را با رأى قاطع به تصویب رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha