دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 20536

چسبندگی غذا به ظروف روحی زیاد است، اغلب در هنگام صرف غذا اقدام به تراشیدن باقیمانده غذا از ظرف می‌شود كه خود مقدار زیادی از «روی» را در غذای تراشیده شده وارد ساخته و همین افزایش ورود روی به بدن موجب عوارض مسمومیت خواهد شد.

مصرف غذا در ظروف «روحی» موجب مسمومیت می‌شود
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مصرف غذا در ظروف «روحی» موجب مسمومیت جدی می‌شود و باعث بروز علائمی از قبیل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد می‌شود.

احمد رضا درستی مطلق در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: تا همین چند سال پیش، استفاده از فلز «روی» برای تولید ظروف بسیار رایج بود، به گونه‌ای كه این ظروف بخش اعظم ظروف هر آشپزخانه را تشكیل می‌داد.

وی گفت: عنصر «روی» فلزی است كه تا حدود زیادی رسانا و منتقل كننده حرارت بوده و موجب بكارگیری آن در تولید ظروف خانگی شده بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: مقادیر اندك «روی» برای حفظ سلامتی افراد و نیز رشد قدی كودكان و همچنین سلامت مو و ناخن مفید بوده و در كمبود آن پرزهای چشایی لطمه دیده و اشتها به شدت كاهش می‌یابد.

درستی گفت: كمبود آن موجب عقب افتادگی بلوغ جنسی و اختلالات گوارشی نیز می‌شود و به عنوان عنصری كاملاً ضروری شناخته می‌شود. با این حال، ورود مقادیر زیاد آن به بدن، می‌تواند مسمومیت‌زا باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: پخت غذا به ویژه غذای اسیدی (ترش) و نگهداری غذا در ظروف «روحی» موجب ورود مقدار زیادی از این فلز به داخل غذا می‌شود.

درستی اضافه كرد: از آنجا كه چسبندگی غذا به ظروف روحی زیاد است، اغلب در هنگام صرف غذا اقدام به تراشیدن باقیمانده غذا از ظرف می‌شود كه خود مقدار زیادی از «روی» را در غذای تراشیده شده وارد ساخته و همین افزایش ورود روی به بدن موجب عوارض مسمومیت خواهد شد.

وی گفت: از آنجا كه كمبود «روی» تأثیر مستقیمی روی افزایش قد دارد، امروزه برخی افراد مكمل آن را برای افزایش قد به كودكان تجویز می‌كنند كه استفاده نادرست و بیش از حد آن موجب حالت مسمومیت شده و اثر مناسبی نیز بر افزایش قد ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha