: نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه هدف اصلی جلسات کمیته سه جانبه مزدی بررسی دقیق سبد معیشت است گفت:رسیدن به عدد و رقم در کمیته مزد به معنی این نیست که قرار است همان عدد در شورای عالی کار تصویب شود.

هزینه معیشت سال ۹۶کارگران در شورای عالی کار تصویب نخواهد شد

سلامت نیوز: نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه هدف اصلی جلسات کمیته سه جانبه مزدی بررسی دقیق سبد معیشت است گفت:رسیدن به عدد و رقم در کمیته مزد به معنی این نیست که قرار است همان عدد در شورای عالی کار تصویب شود.

به گزارش سلامت نیوز، ابوالفضل فتح الهی در گفت و گو با تسنیم، درباره جلسه روز گذشته کمیته سه جانبه دستمزد 96 گفت:در جلسات ابتدایی کمیته مزد سه مرجع انیستتو تغذیه و بانک مرکزی و مرکز آمار برای تعیین هزینه سبد معیشت سال آینده کارگران مشخص شد. مقرر گردید برای تعیین قیمت کالاهای سبد معیشت رجوع به آمار بانک مرکزی شود. به عبارت دیگر گروه های کارگری و کارفرمایی برای تعیین نرخ های خود باید با مستندات پیش روند.

وی درباره ملاک خانوار در تعیین سبد هزینه معیشت کارگری ادامه داد: مرکز آمار تعداد یک خانوار را 3.5 در نظر گرفته است و بر همین اساس مقرر شد که محاسبات بر اساس برنامه ریزی مرکز آمار باشد که مسئولیت اصلی در تعیین سبد معیشت به عهده وزارت کار است. البته گروه های کارگری و کارفرمایی هم با مراجعه به مرجع های اصلی باید پیشنهادهات خود درباره سبد معیشت را مطرح کنند.

  نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با  تأکید بر اینکه خوراکی ها حدود 23 درصد از سبد هزینه خانوار را شامل می شود گفت:با توجه به نقش عمده سبد معیشت در حقوق و دستمزد به صورت سه جانبه این موضوع را در دست بررسی داریم. پس از اینکه به یک نرخ مشخص در بخش خوراک رسیدیم به بخش های دیگر وارد خواهیم شد. جلسه بعدی کمیته دستمزد دوشنبه آینده یعنی 25 بهمن ماه است.

 این فعال کارگری بیان کرد: این بررسی ها یک نوع بررسی درباره سبد معیشت است، احتمال اینکه ملاک برای تعیین مزد در شورای عالی کار قرار بگیرد وجود دارد. اما احتمال اینکه نتیجه مناسب برای تعیین مزد 96 هم نباشد وجود دارد. هدف اصلی از برگزاری این جلسات این است که مباحث بر اساس اصول علمی تعیین شده باشد و مستند بر یک آمار رسمی باشد در مجموع به یک نظر جمعی درباره سبد معیشت خواهیم رسید. نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای پیشنهاد هزینه های سبد معیشت باید با استناد علمی محاسبه کنند.

 وی ادامه داد: تعیین اعداد و رقم در کمیته دستمزد به معنی پایان بررسی درباره هزینه سبد معیشت نیست و به این معنی نیست که در شورای عالی کار به طور مثال فلان عدد تصویب خواهد شد. هدف اصلی در کمیته مزد صرفاً بررسی دقیق در سبد معیشت خانوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha