جهان در اغلب اوقات به قاره آفریقا به عنوان مجموعه ای ازمشکلات می نگرد. اما من هنگامی که به آفریقا نگاه می کنم قاره ای سرشار از امید، تعهد و استعداد بیکران در پیش چشمانم پدیدار می شود.

قاره امید

سلامت نیوز: جهان در اغلب اوقات به قاره آفریقا به عنوان مجموعه ای ازمشکلات می نگرد. اما من هنگامی که به آفریقا نگاه می کنم قاره ای سرشار از امید، تعهد و استعداد بیکران در پیش چشمانم پدیدار می شود.

به گزارش سلامت نیوز، من به بناکردن بر پایه آن نقاط قوت و برقراری سطح بالاتری از همکاری میان سازمان ملل متحد و رهبران و مردم آفریقا متعهد هستم. این امر برای پیشبرد توسعه فراگیر و پایدار و عمیق کردن همکاری برای صلح و امنیت امری ضروری است.

این پیامی است که دراولین ماموریت مهم من به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد، به نشست اخیر اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا در اتیوپی رساندم.

فراتر از این ها، من با روحیه ای سرشار از همبستگی و احترام ژرف به این راه قدم نهاده ام. من متقاعد شده ام که جهان باید از معرفت، اندیشه ها و راه حل های آفریقا استفاده کند.

من همچنین با خود حس عمیقی از قدرشناسی آورده ام. آفریقا بخش اعظم نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد را تامین می کند. ملت های آفریقا از بزرگترین و بخشنده ترین میزبان های پناهندگان در جهان هستند. آفریقا دربرگیرنده برخی اقتصادهای روبه رشد سریع است.

حل بحران سیاسی اخیر در گامبیا یک بار دیگر نشاندهنده قدرت رهبری آفریقا و اتحاد برای غلبه بر چالش های حکومتداری و برقراری دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون بود.

من نشست را با اطمینان قاطع از این نکته ترک کردم که تمامی بشریت از شنیدن، یادگرفتن و کارکردن با مردم آفریقا سود خواهد برد.

ما برنامه هایی برای ساخت آینده ای بهتر در دست داریم. جامعه بین الملل به دومین سال دستور کار 2030 برای توسعه پایدار وارد شده است که تلاشی با شدت تمام برای مقابله با فقر جهانی، نابرابری، بی ثباتی و بی عدالتی است. در این راستا، آفریقا طرح مکمل و بلند پروازانه  خود را تحت عنوان دستور کار 2063 اتخاذ کرده است.

سود بردن کامل از این تلاش های مهم برای مردم آفریقا زمانی میسر می شود که این دو دستور کار به صورت راهبردی همگام با یکدیگر به کاربرده شوند.

این امر با پیشگیری آغاز می شود. دنیای ما نیاز دارد تا در مرحله اول از مدیریت بحران ها به سوی پیشگیری از آنها حرکت کند. ما باید چرخه پاسخگویی دیرهنگام و بسیار ضعیف به بحران را بشکنیم.

بسیاری از منازعات امروزی داخلی هستند که از طریق رقابت برای قدرت و منابع، نا برابری، به حاشیه رانده شدن و شکاف های فرقه ای تقویت می شوند. در اغلب موارد، آتش این بحران ها با خشونتِ افراطی گری شعله ور تر می شود و یا به افراطی گری دامن می زنند.

سازمان ملل متعهد می شود که دست در دست با کشورهایی همکاری کند که در آنها منازعه در جریان است و یا خطر منازعه، رفاه و ثبات آنها را تهدید می کند.

اما پیشگیری از تمرکز صرف بر منازعه بسیار فراتر می رود. مهم ترین ابزار پیشگیری و مطمئن ترین مسیر برای صلح بلندمدت توسعه پایدار و فراگیر است.

ما می توانیم پیشرفت را با فراهم آوردن فرصت ها و امید برای جوانان سرعت بخشیم. از هر پنج آفریقایی سه نفر و یا بیشتر سنی کمتر از 35 سال دارند. استفاده بهینه از این دارایی به معنی سرمایه گذاری در آموزش، پرورش، کار مناسب و متعهد کردن جوانان به ساختن آینده شان است.

ما همچنین باید هر آنچه در توان داریم برای قدرت بخشیدن به زنان انجام دهیم تا آنان بتوانند نقش تمام و کمال خود را در توسعه پایدار و صلح پایدار ایفا کنند. من خرسندم از اینکه اتحادیه آفریقا به صورت مداوم تمرکز خاص خود را بر برابری جنسیتی و قدرت بخشی به زنان قرار داده است.

من این را به طور مداوم دیده ام. زمانی که ما زنان را قدرتمند می سازیم، ما جهان را قدرتمند ساخته ایم.

  من به عنوان شریک، دوست و نماینده متعهد برای تغییر روایت در مورد این قاره متنوع و حیاتی به آفریقا سفر کرده ام. بحران ها در بهترین حالت یک تصویرجزئی ارائه می دهند. اما در سطح بالاتر همکاری، می توانیم تصویر کلی تری را ببینیم، تصویری که ظرفیت های فراوان و موفقیت های درخشان را در هر گوشه از آفریقا نمایان می سازند.

با چنین دیدگاهی، هیچ شکی ندارم که می توانیم جنگ را به نفع توسعه پایدار و فراگیر ببریم چرا که بهترین ابزار برای پیشگیری از منازعه و رنج کشیدن است و این خود به آفریقا اجازه می دهد تا پرطراوت تر از همیشه بدرخشد و الهام بخش جهان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha