سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 205645

پلنگ گونه ای ارزشمند و درخطر انقراض است؛آمارها نشان می دهد حدود 500 قلاده از این گربه سان در ایران باقیمانده است که همین تعداد نیز به دلایل مختلف از جمله زیاده خواهی انسان ها در حال نابودی هستند.

پلنگ و مرگ های خاموش

سلامت نیوز: پلنگ گونه ای ارزشمند و درخطر انقراض است؛آمارها نشان می دهد حدود 500 قلاده از این گربه سان در ایران باقیمانده است که همین تعداد نیز به دلایل مختلف از جمله زیاده خواهی انسان ها در حال نابودی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، اواخر دی ماه سال 92 اولین مرگ خاموش این گونه ارزشمند رقم خورد.درآن سال پلنگ زخمی تنکابن که به علت تیراندازی دچار ضایعه نخاعی شده بود به روش مرگ آسان و با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی از درد خلاص شد.


این پلنگ نر هشت ساله ۱۳ دی‌ ماه 92 در منطقه شکار ممنوع ارتفاعات 2هزار تنکابن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه پا فلج شده بود. منطقه 2هزار یکی از مناطق شکار ممنوع است که گونه‌ های ارزشمند کل، بز، شوکا و پلنگ در آن زیست می‌ کنند و دارای جمعیت گراز است که طعمه پلنگ محسوب می ‌شود.
حالا تاریخ در حال تکرار شدن است و بعد از گذشت سه سال دوباره مرگ خاموش در انتظار پلنگ دیگری است که آنهم از خطه شمال و منطقه رودسر است.


چند روز پیش ماده پلنگ آسیب ‌دیده‌ای توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در حاشیه روستای سجیدان منطقه سیاهکلرود شهرستان رودسر، زنده ‌گیری و دو روز پیش به تهران منتقل شد تا مورد مداوا قرار گیرد اما شواهد نشان می دهد که امیدی به روی پا ماندن مجدد این گربه سان ارزشمند وجود ندارد.


استفاده از تله های سیمی ضخیم برای به دام انداختن معمولا گراز با هدف حفاظت از مزارع در منطقه شمال کشور معمول است، این تله ها طوری طراحی شده اند که وقتی حیوانی در آن گرفتار شود هر چه بیشتر تقلا کند گرفتارتر و تله تنگ تر می شود که در این صورت صدمات زیادی به حیوان وارد می شود.
پلنگ رودسر نیز در این تله گرفتار شده و بنا به غریزه طبیعی سعی در خلاصی خود داشت، غافل از اینکه در اینجا تقلا دیگر معنایی ندارد و هرچه بیشتر تلاش کند بیشتر به مرگ نزدیک می شود.


ایمان معماریان، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در مورد پلنگ رودسر هنوز تصمیمی گرفته نشده است اما وضعیت این حیوان نسبت به پلنگ تنکابن که سال 92 با مرگ خاموش مرد، وخیم تر است، بنابراین ممکن است چنین آینده ای در انتظار این پلنگ نیز باشد.
وی افزود: گزارش های رادیولوژی را تهیه و ارائه کرده ایم، یک جراح نیز آنها را دیده و اکنون قرار است در یک نشست گروهی در مورد حیوان تصمیم گیری شود.
معماریان گفت: عکس ها نشان می دهد که ستون فقرات حیوان آسیب بسیار جدی دیده، تعدادی از مهره ها شکسته، عضلات پاها و مفاصل از بین رفته است.


دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان اظهار کرد: از زمانی که این پلنگ درتله گرفتار شده تا آمدن به تهران حدود 20 روز می گذرد بنابراین در این مدت آسیب های جدی به حیوان وارد شده است.


وی گفت: قرار است گزارش نهایی به دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود و بعد از بررسی، تصمیم نهایی اتخاذ شود اما احتمال اینکه مرگ خاموش در انتظار این حیوان باشد زیاد است.


معماریان اظهار کرد: در چند سال گذشته سه پلنگ با ضایعه نخاعی به تهران منتقل شد که یکی از آنها پلنگ تنکابن بود که به علت وخامت اوضاع با تزریق دوزبالای داروی بیهوشی به روش مرگ خاموش مرد، دیگری لورا پلنگی از لرستان بود که با توجه به اینکه امیدی به درمان آن نبود مورد عمل جراحی قرار گرفت و بعد از مدتی تلف شد و اکنون این سومین پلنگ با ضایعه نخاعی است.


وی گفت: در سه تا چهار سال گذشته حدود 20 پلنگ تلف شده است، این آماری است که مشاهده کرده ایم و قطعا آمار بیشتر از این تعداد است.
در ابتدای سال 94 با مصوبه شورای عالی محیط زیست، جریمه شکار پلنگ به 80 میلیون تومان رسید، در واقع با هدف اینکه جریمه ها بازدارنده شوند این افزایش صورت گرفت اما به نظر می رسد مساله مهم فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی است که باید با جدیت دنبال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha