وزیر بهداشت با بیان اینکه هرمزگان فاقد زیرساخت‌های لازم حوزه خدمات بهداشتی است، گفت: بهتر است واقعیت را بگوییم و کتمان هم نکنیم استان هرمزگان استانی کم برخوردار در حوزه خدمات بهداشتی و فاقد زیرساخت‌های لازم در گذشته و اکنون است.

هرمزگان فاقد زیرساخت‌های لازم در حوزه خدمات بهداشتی است

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با بیان اینکه هرمزگان فاقد زیرساخت‌های لازم حوزه خدمات بهداشتی است، گفت: بهتر است واقعیت را بگوییم و کتمان هم نکنیم استان هرمزگان استانی کم برخوردار در حوزه خدمات بهداشتی و فاقد زیرساخت‌های لازم در گذشته و اکنون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیدحسن هاشمی در جمع خبرنگاران در بندرعباس افزود: اگر نگاه کنیم به گذشته استان هرمزگان می‌بینیم مردم برای تأمین آب آشامیدنی مشکل داشته و شاید همین‌الان نیز دچار مشکل باشند، سطح دسترسی به خدمات در بخش بهداشتی و درمان مناسب نیست و باید تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها در این استان ارتقا پیدا کند.

وی اضافه کرد: هرمزگان محروم است اگرچه در این دولت شاهد افتتاح دو بیمارستان در شهرستان‌های قشم و رودان بیمارستان افتتاح بود و مرکز استان نیز تغییرات جدی اتفاق افتاد.

هاشمی با بیان اینکه سرانه که سازمان برنامه‌وبودجه برای استان‌ها در نظر می‌گیرد متفاوت است، گفت: می‌توان گفت این سرانه، سرانه عادلانه‌ای نیست زیرا هرمزگان ازجمله استان‌هایی که به آن ظلم شده است.

وی خاطرنشان کرد: جدای از عقب‌ماندگی تاریخی که وجود دارد و صرف‌نظر از مهمان‌پذیر بودن و توریست پذیر بودن هرمزگان که هرساله میلیون‌ها نفر به این استان سفر می‌کنند، برای خود ساکنین این استان رقمی که بابت حوزه سلامت آن پرداخت می‌شود متفاوت با رقم کشور است که در وهله اول این امر باید اصلاح شود .

وزیر بهداشت و درمان اضافه کرد: این بدان معنا نیست که ما در قالب طرح تحول سلامت با همین منابعی که داریم کم‌توجهی کنیم، باید به هرمزگان شود هم به خاطر مردم استان و هم به خاطر کل کشور توجه بیشتری کرد.

وی در ادامه با اشاره به بیست و پنجمین اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشکی کشور گفت: این دومین جلسه‌ای است که امروز با روسای دانشگاه‌ها داشته‌ایم برای طراحی برنامه عملیاتی در سال 96 وزارت بهداشت جزو معدود دستگاه‌هایی است که برنامه عملیاتی دارد و هرسال امیدواریم بتوانیم به‌صورت واقع‌بینانه برنامه‌ای را برای  همه معاونت‌ها و روسای دانشگاه‌ها که حاصل  آن ارتقا شاخص‌ها شود در حوزه بهداشت و درمان تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: هدف‌گذاری‌هایی انجام‌شده و مشخص است که ما باید سطح پوشش خدمات را بالا ببریم و فضای فیزیکی بهداشت و درمان توسعه بخشیم و درعین‌حال حمایت از جیب مردم را افزایش دهیم و در بعد حمایت به دلیل اینکه نقش عمده بر عهده بیمه‌هاست، هماهنگی‌های بیشتری لازم است که امیدواریم با توجه به مصوبه که اخیرا مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تائید کرده، گشایش بیشتری نسبت به مهروموم‌های قبل فراهم شود و باید بتوانیم  هزینه‌ها را  متوسط با درآمدها کنترل کنیم.

هاشمی بیان کرد: تصورم این است که اگر وضعیت اقتصادی دولت بهتر شود که این هم مستلزم آرامش در کشور است و هم تعامل در روابط بین‌المللی و درآمده‌ای دولت، برنامه‌های ما عملیاتی خواهد شد زیرا درصورتی‌که خدای‌ناکرده مشکلاتی برای بخش اقتصادی کشور به وجود آید طبیعی است که تمامی پیش‌بینی‌ها تغییر پیدا خواهد کرد و عملاً سرنوشت مطلوبی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه هدف طرح تحول سلامت کاهش پرداخت هزینه‌های مردم از جیب برای خدمات و افزایش  دسترسی به اقصی نقاط کشور بود، افزود: ما توانستیم  خدمات را انتقال دهیم و بیمارستان‌ها بازسازی شوند و تجهیزات در اختیار مردم قرار گیرد. با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، توسعه فضاهای فیزیکی را داشته باشیم و 21 هزار تخت بیمارستانی، 22 هزار و 500 خانه بهداشت، پنج هزار مرکز خدمات جامع سلامت و خانه بهداشت به زیرساخت سلامت کشور افزوده‌ شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر مسیری که در این دو سال گذشته طی کردیم ادامه پیدا کند، در دوره بعد، دولت باید بتواند حداقل 20 هزار تخت بیمارستانی تحویل دهد و مطمئن هستم حتما در دولت بعد راجع به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت تحولات جدی صورت خواهد گرفت و باید منتظر باشیم که کاستی‌ها و کمبودها با سرعت بیشتری  به دلیل استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی  ان‌شاءلله رفع شود.

وی به مادران و نوزادان در کشور اشاره کرد و گفت: در این دولت آمار مرگ‌ومیر نوزادان و زنان باردار کاهش چشمگیری وجود داشته ولی هنوز در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان آمار قابل‌توجه است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بخشی مربوط به دسترسی‌ها می‌شود که باید آمبولانس هوایی به تعداد کافی داشته باشیم، آمبولانس دریایی و ناوگان زمینی اورژانس باید تقویت شود و تعداد متخصصین باید افزایش یابد تا بتوانیم این آمار را در این استان کاهش دهیم.

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور در خصوص مطالبات عقب‌افتاده وزارت بهداشت از بیمه تأمین اجتماعی، گفت: مدیران بعدی تعلل می‌کنند یا سرشان شلوغ است و یا جدی نمی‌گیرند و این تبدیل به یک معضل شده و هر استانی که برویم همین مشکل وجود دارد.

هاشمی به مبلغ مطالبات که  وزارت بهداشت از تأمین اجتماعی دارد اشاره و بیان کرد: پنج هزار میلیارد تومان بدهی بیمه تأمین اجتماعی است که از این میزان حدود 850 میلیارد آن بابت دارو که دریافت کرده‌ایم بدهکار این مجموعه هستیم که با کسر آن بیش از چهار هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی است .



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha