یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 206016

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: بخش های مرکزی تالاب جازموریان که پیش از این کامل خشک شده بود بر اثر بارندگی های اخیر به صورت پراکنده 20 تا 30 سانتیمتر آبگیری شده است.

تالاب جازموریان بر اثر بارندگی آبگیری شد

سلامت نیوز:  رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: بخش های مرکزی تالاب جازموریان که پیش از این کامل خشک شده بود بر اثر بارندگی های اخیر به صورت پراکنده 20 تا 30 سانتیمتر آبگیری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیشترین میزان بارندگی های اخیر که باعث ورود روان آب های سطحی به تالاب جازموریان شده از سمت حوزه استان سیستان و بلوچستان بوده و میزان کمتری از سمت واحدهای هیدورلوژیک استان کرمان به بستر این تالاب وارد شده است.


وی با بیان اینکه حوضه آبریز هامون جازموریان شامل 21 واحد هیدرولوژیک است تصریح کرد: جریان های سطحی و زیرزمینی خروجی از شش واحد هیدرولوژیک رودبار - جیرفت، قلعه گنج - کم سفید، چاه هاشم، اسپکه - مسکوتان، بزمان - سردگال و دلگان - چاه گیجی که در مجاورت پهنه هامون قرار داشته، مستقیم وارد پهنه تالاب جازموریان شده است.


رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: در محل ورود 2 انشعاب رودخانه هلیل رود از واحد هیدرولوژیک رودبار - جیرفت نیز مقدار آب کمی به محدوده بستر تالاب جازموریان رسیده و اراضی بستر و اطراف تالاب به حالت باتلاقی درآمده که امکان ورود به تالاب و بررسی دقیق میزان آبگیری میسر نیست.


وی با اشاره به اینکه مساحت تالاب کویری جازموریان در مواقع پرآبی و مواقع کم آبی بسیار متفاوت است افزود: با توجه به فصلی بودن این تالاب و نامنظم بودن ریزش های جوی و سیلاب های ورودی به تالاب، رقم دقیقی از مساحت آن را نمی توان ارایه کرد اما براساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته حد بستر این تالاب، حدود 1080 کیلومتر مربع و حریم اکولوژیکی آن، در حدود 2071 کیلومتر مربع با احتساب حد بستر تالاب، مساحت دارد.


تالاب جازموریان، حوضه ای آبریز و دریاچه ای به همین نام در جنوبشرق ایران است که دشت های حاصلخیز قلعه گنج و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود.


پوشش گیاهی این منطقه را در اصطلاح محلی جاز می نامند و کثرت آن را موریان می گویند که به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.
مردم جنوب کرمان، مدت هاست به تدبیر مسئولان کشور و استان برای احیای تالابی چشم دوخته اند که سال ها زیستگاه پرندگان، منبع تامین علوفه جنوب و شرق کشور و عامل تنظیم اکوسیستم منطقه بود و به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی رویه از منابع آبی خشک شد.
این تالاب به دلیل موجودیت ادواری، تابع بارندگی های سالانه بوده و تناوبی بودن بارندگی سالانه و در نتیجه آن تناوبی بودن دوره های ترسالی، جازموریان را به صورت تالابی دوره ای با کارکردهای طبیعی و تغییر پذیر تبدیل کرده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha