مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای که به امضای آیت‌الله موحدی‌کرمانی رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، نظر تفصیلی خود درباره برنامه ششم توسعه را ابلاغ کرد.

مهر تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام برانتقال سازمان بیمه سلامت

سلامت نیوز: مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای که به امضای آیت‌الله موحدی‌کرمانی رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، نظر تفصیلی خود درباره برنامه ششم توسعه را ابلاغ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، در این گزارش تفصیلی، مجمع تشخیص به انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت رأی داده است.

در این نامه با بیان اینكه مغایرت بین بند الف ماده 87برنامه ششم با مغایر ماده 7و بند (1-7) و بند (4-9) سیاست‌های كلی سلامت مورد توجه قرار گرفته است استدلال كسانی كه مغایرت را طرح كرده‌اند این بوده كه «در بند الف در تعریف تولیت نظام سلامت جمله اعتبارسنجی برخلاف تعریف مندرج در بند 1ماده 7سیاست‌های كلی سلامت اضافه شده است كه تخصیص منابع مالی را به‌دنبال دارد.» همچنین در بررسی این ماده، برخی از اعضای مجمع نسبت به مغایر بودن انتزاع سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت تأكید داشته‌اند. با این حال پس از رأی‌گیری این مغایرت به تصویب نرسید.

    دولت مكلف به ارائه لایحه شد

براساس گزارش موجود، مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر كرده دولت در اسرع وقت، قانونی جامع و كامل برای اجرای سیاست‌های كلی سلامت به‌ویژه ماده 7و بندهای آن به مجلس شورای اسلامی ارائه كند. البته این همان قولی بود كه نوبخت در جلسه رأی‌گیری مجلس نیز داده و قرار شده بود، دولت لایحه‌ای را برای تعیین تكلیف نحوه مدیریت سازمان بیمه سلامت، شورای‌عالی بیمه و همچنین تجمیع بیمه‌ها به مجلس ارسال كند.

    اعتراض وزارت رفاه به جابه‌جایی بیمه سلامت

همزمان با اعلام رأی مجمع تشخیص و همچنین ارسال نامه ایرادات شورای نگهبان به مجلس درباره برنامه ششم توسعه، علی ربیعی از مصوبه انتزاع بیمه سلامت از وزارت رفاه انتقاد كرد.

وی در حاشیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران درباره تبعات جدایی سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه و انتقال آن به وزارت بهداشت براساس تصمیم مجلس اظهار كرد: معمولا نظام رفاهی را در دنیا در پنجره‌های واحد در كنار یكدیگر می‌بینند.علی ربیعی افزود: انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت خطایی سیاستی بود؛ با این حال هر چه قانون تصمیم بگیرد، تبعیت می‌كنیم.

وزیر رفاه همچنین گفت: همنشینی بیمه درمان، بازنشستگی و بیمه بیكاری در كنار یكدیگر از اقدامات خوب نظام رفاهی بود كه از سال 1383پیش‌بینی شده بود اما اكنون با این تصمیم بخشی از این نظام رفاهی لطمه می‌خورد و با تعارض‌هایی روبه‌رو خواهد شد. وی تأكید كرد: وقتی بیمه سلامت در كنار سایر بیمه‌ها قرار داشت سعی ما این بود كه در قالب یك نظام چندلایه در لایه‌های پایین خدمات رایگان به نیازمندان ارائه كنیم و در لایه‌های بالاتر افراد برای ارائه خدمات با ما مشاركت داشته باشند اما معكوس عمل كردیم. وی در پاسخ به اینكه« آیا مردم كه گیرندگان این خدمات هستند به‌علت این تصمیم دچار آسیب می‌شوند یا خیر» گفت: به هر حال دولت اجازه نمی‌دهد كسی آسیب ببیند. سعادت جامعه ما در این بود كه نظام چندلایه رفاهی اجرا شود اما با این اتفاق نظام رفاهی را دچار چالش می‌كنیم. ربیعی درباره وجود شورای‌عالی بیمه در وزارت رفاه و تصمیم‌گیری‌ها درباره بیمه‌ها گفت: شورای‌عالی بیمه در وزارت رفاه است و تصمیم‌گیری‌ها در این شورا برای همه بیمه‌ها انجام می‌شود. بحث اصلی ما پیرامون برنامه‌ریزی رفاهی بود كه اكنون دستخوش چالش می‌شود.

    راهی جز نظام ارجاع نداریم

محمدجواد كبیر، رئیس سازمان بیمه سلامت: نمی‌شود پول پزشك خانواده جای دیگری باشد، اما سازمان بیمه سلامت پاسخگو باشد. درباره منابع ناشی از یك درصد ارزش افزوده هم همینطور است. ما موظف بودیم نهایت همكاری را براساس دستور وزیر رفاه با طرح تحول سلامت داشته باشیم اما این حق را برای خود قائل هستیم كه نقد كنیم آیا استراتژی‌ای كه طی كردیم به صلاح كشور است و می‌تواند پایدار باشد؟ از سال ۹۴ هشدار دادیم كه اگر قرار است بیمه‌شدگان جدید اضافه شوند، راهی جز اجرای نظام ارجاع نداریم. ما با توجه به كاركرد طرح تحول سلامت با توافق وزارت بهداشت به شرطی زیربار این موضوع رفتیم كه همه منابع در بیمه باشد اما محقق نشد و دردسرهایی ایجاد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha