رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: این موسسه وظیفه پایش داخلی طرح تحول سلامت را از زمان شروع طرح بر عهده گرفته است و به همین دلیل در سال 1395 ، گزارش مبسوطی در زمینه هزینه‌های این طرح تهیه کرد که برای ارزیابی دقیق در اختیار تیم اقتصادی سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفت.

منابع طرح تحول سلامت اتلاف نشده است

سلامت نیوز:رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: این موسسه وظیفه پایش داخلی طرح تحول سلامت را از زمان شروع طرح بر عهده گرفته است و به همین دلیل در سال 1395 ، گزارش مبسوطی در زمینه هزینه‌های این طرح تهیه کرد که برای ارزیابی دقیق در اختیار تیم اقتصادی سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر سید رضا مجدزاده  در پاسخ به اظهارات وزیر اسبق بهداشت در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر شش برابر شدن بودجه سلامت، افزود: مطابق این گزارش مشخص شد حدود 250 اقدام، ذیل چندین مداخله مهم در عرصه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است که بدیهی است این مداخلات نیاز به جذب منابع مالی داشته است که با همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بخشی از آنها تامین شده است. نتایج بررسی ها نشان داد با اینکه هنگام شروع به کار دولت یازدهم، وزارت بهداشت مبادرت به اقداماتی برای جذب منابع جدید به ‌منظور آغاز طرح تحول سلامت کرد، اما تمام این بودجه طی سال 1392 تامین نشد و در سال‌های بعد نیز این روال ادامه داشت.

مجدزاده مهمترین اقدامات وزارت بهداشت را، رفع بحران کمبود و کنترل قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، بیمه کردن جمعیت فاقد بیمه سلامت ،کاهش پرداخت از جیب بیماران بستری ، کاهش پرداختی بیماران سرپایی ، جلوگیری از رخداد پرداخت‌های غیر رسمی ، مدیریت ارائه خدمات و حفاظت مالی از مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج عنوان کرد و ادامه داد: رایگان شدن زایمان طبیعی ، افزایش نیروی انسانی شاغل، راه‌اندازی واحدهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی نیز جزو مهمترین اقدامات حوزه سلامت بوده است.

رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت در ادامه به بیان برخی از مهمترین دستاوردهای طرح تحول سلامت طی دو سال و نیم اجرای برنامه بر اساس منابع تخصیص داده شده پرداخت و گفت: به دلیل شرایط حاد این حوزه، ابتدا اقداماتی در جهت رفع بحران کمبود و کسری‌های به‌جا مانده از دولت‌های گذشته آغاز شد که با برنامه‌ریزی و تلاش همکاران، طی شش ماهه دوم سال 1392 به سرانجام رسید. همزمان با بیمه کردن جمعیت بدون بیمه پایه سلامت، واحدهای جدید ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ساخته و تجهیز شدند و واحدهای قدیمی، بازسازی شده و توسعه یافتند.

وی یادآور شد: برای نخستین بار در کشور، خدمت رسانی به حاشیه شهرها مد نظر قرار گرفت و مراکز خدمات جامع سلامت برای ارائه خدمات به این هموطنان برای بیش از 10میلیون نفر راه‌اندازی شد . پایگاههای اورژانس 115 نیز برای ارائه خدمات به بیماران شبکه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات و پایگاه‌های اورژانس هوایی نیز در مناطق صعب‌العبور کشور راه‌اندازی شد.

به گفته مجدزاده، ساخت و توسعه مراکز جامع تشخیص و درمان سرطان، مراکز درمان ناباروری، تخت‌های روان‌پزشکی، بخش‌های خدمات ویژه، مسمومیت، سوختگی، احداث کلینیک‌های ویژه با تمام تجهیزات و در نهایت راه‌اندازی تخت‌های بیمارستانی جدید از جمله اقدامات مهم وزارت بهداشت  در دولت یازدهم است.

دکتر مجد زاده با بیان این که برای ارائه این خدمات نیاز به نیروی انسانی جدید و تغییر شرایط کاری نیروهای در حال خدمت کاملا محسوس بود؛ گفت: در این راستا برای نخستین بار در کشور، در حوزه بهداشت، با توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها مبادرت به جذب کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت روان شد. نیروی دندان پزشک جدید در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها به کار گرفته شد. در تمام مناطق محروم، پزشکان متخصص مستقر شده و در تمام بیمارستان‌های دولتی برای ارائه خدمات تخصصی در تمام ساعات شبانه روز، پزشک متخصص حضور یافت.

رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت با بیان این که در حوزه بهداشت، برنامه‌های نوین سلامت طراحی و برنامه‌های قبلی بازنگری شد، افزود: برنامه‌های نوین بهبود و اصلاح تغذیه، ارتقای سلامت روانی - اجتماعی، افزودن واکسن جدید به برنامه ایمن سازی، اجرای برنامه نوین سلامت دهان و دندان و پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر نیز آغاز شد.  طی همین مدت در حوزه بهداشت عمومی هم اقدامات متعددی انجام گرفت و تمام نیروهای انسانی شاغل و تازه به کار گرفته شده در دوره‌های متعدد ارتقاء مهارت و توانمندسازی شرکت کردند.

وی ادامه داد: از دیگر مداخلاتی که برای نخستین بار در کشور انجام شد، تقویت، نهادینه سازی و همکاری بین بخشی با تاسیس معاونت اجتماعی بود که تا کنون توانسته گام‌های موثری در این عرصه بردارد. همچنین برای اجرای مناسب برنامه ها، برای اولین‌بار در تاریخ وزارت بهداشت به‌منظور برنامه ریزی منسجم و عملیاتی شدن برنامه ها، معاونت برنامه ریزی تشکیل شد که اقدام بسیار مهمی تلقی می شود.

 مجدزاده همچنین تصریح کرد: تمام اقدامات و مداخلات مطابق یک برنامه ریزی منسجم با نظارت دقیق بر هزینه کرد بودجه و عدم اتلاف منابع در جهت بهبود ساختارها و عملکرد نظام سلامت کشور انجام شد و با مرور کارهای انجام گرفته و اعتبارات صرف شده، مشخص می‌شود آن چه طی دو سال و نیم گذشته انجام شده در طول هیچ‌ یک از دوره‌های زمانی مشابه روی نداده است.

 رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مرور تجارب نظام سلامت سایر کشورها در این طرح، گفت: برای طرح تحول سلامت هنوز در ابتدای راه هستیم به طوری که کوتاهترین برنامه اصلاحات نظام سلامت در کشور کره جنوبی روی داد که 12 سال طول کشید تا به سرانجام برسد؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران راه درازی تا به سرانجام رساندن این طرح دارد. ضرورت دارد میزان اثربخشی اقدامات انجام شده به تدریج بررسی شود و ادامه این برنامه مطابق تجربیات سایر کشورها و شواهد دقیق بازبینی و اجرا شود تا کشور به آن‌چه که در حوزه سلامت ضروری است، دست یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha