سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آیا کسی هست بگوید که پرداختی از جیب مردم نباید کاهش یابد؛ تا مادامی که هزینه حوزه سلامت در حدود معقول است پس افزایش هزینه کرد دولت نیز مطلوب است.

زیرساخت‌های حوزه سلامت دچار عقب‌افتادگی جدی است

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آیا کسی هست بگوید که پرداختی از جیب مردم نباید کاهش یابد؛ تا مادامی که هزینه حوزه سلامت در حدود معقول است پس افزایش هزینه کرد دولت نیز مطلوب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: اگر بخواهیم درخصوص اینکه آیا هزینه‌ای که در کشور برای حوزه سلامت می‌شود مناسب است یا خیر اظهارنظر کنیم باید سه عامل را در نظر بگیریم ابتدا باید بگویم که در کشور ما در طور سالیان متوالی در حوزه سلامت هزینه مناسبی صورت نگرفته است یعنی زیرساخت‌های کشور در حوزه سلامت دچار عقب‌افتادگی جدی هستند مثلا با کمبود پزشک و پرستار مواجه هستیم؛ پس در 5 سال آینده برای جبران عقب‌افتادگی‌های کشور باید از متوسط کشورهای مشابه و همچنین نسبت به گذشته خود باید هزینه بیشتری صورت گیرد.

حریرچی گفت: عامل بعدی در نظر گرفتن متوسط پرداختی از جیب مردم است. در کشورهای دیگر پرداخت از جیب مردم 18 الی 24 درصد است و هیچ عالمی شک ندارد که سطح پرداختی از جیب مردم باید کاهش یابد. پرداختی از جیب مردم در گذشته 60 الی 50 درصد بود و هم اکنون که به 40 درصد رسیده است نیز بسیار زیاد است.

وی افزود: کاهش پرداختی از جیب مردم مستلزم افزایش پرداخت از سمت دولت و بیمه‌ها است. آیا کسی هست که بگوید پرداختی از جیب مردم نباید کاهش یابد؛ 90 الی 92درصد هزینه‌های حوزه سلامت در کشور ما از جیب مردم، دولت و بیمه‌ها است و بقیه را بیمه تکمیلی و سایرین تامین می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اینکه می‌گویند چرا هزینه بیمه‌ها و دولت بالا رفته است باید بگویم تا مادامی که هزینه حوزه سلامت در حدود معقول است (که هنوز به نظرم به این حد نرسیده است) پس افزایش هزینه کرد دولت نیز مطلوب است.

حریرچی گفت: عامل سوم این است که هزینه‌ها در حوزه سلامت مانند هر حوزه دیگری باید مناسب و به جا باشد اما نمی‌شود گفت که به دلیل ناکارآمدی باید پول آن را کم کرد هر سه این سطح سیاست‌گذاری‌های خود را دارد.


 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha