دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 206158

ترامادول یک داروی صنعتی است که قبلا به عنوان داروی ترک اعتیاد استفاده می شد. به دلیل عوارض جانبی زیاد و وابستگی شدید این دارو، امروزه دیگر به عنوان داروی ترک اعتیاد از آن استفاده نمی شود. مصرف آن با مصرف مواد تفاوت چندانی نمی کند یعنی همان عوارض مصرف تریاک در مصرف ترامادول هم وجود دارد. برای ترک این دارو، فرد مصرف کننده باید تحت نظر پزشک یا روانشناس باشد و این اقدام به اراده شخصی نیاز دارد.

در جیب پسرم قرص ترامادول دیدم

سلامت نیوز-*رضا یعقوبی:ترامادول یک داروی صنعتی است که قبلا به عنوان داروی ترک اعتیاد استفاده می شد. به دلیل عوارض جانبی زیاد و وابستگی شدید این دارو، امروزه دیگر به عنوان داروی ترک اعتیاد از آن استفاده نمی شود. مصرف آن با مصرف مواد تفاوت چندانی نمی کند یعنی همان عوارض مصرف تریاک در مصرف ترامادول هم وجود دارد. برای ترک این دارو، فرد مصرف کننده باید تحت نظر پزشک یا روانشناس باشد و این اقدام به اراده شخصی نیاز دارد.


به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان روزنامه خراسان نوشته است: پسری دارم 18ساله که به دلیل مصرف ناس و سیگار در 16 سالگی از مدرسه اخراج شد. درسش هم خوب بود. مدیر مدرسه اعلام کرد که والدین بچه ها گفته اند که پسر من نباید در مدرسه حضور داشته باشد، الان که سر کار می رود، در جیبش قرص ترامادول دیدم. نزد مشاور هم نمی آید.

پاسخ :
با سلام، هرچه سن کودک و نوجوان بیشتر می شود، سهم شما در تغییر رفتارهای او کمتر می شود به این دلیل که هویت نوجوان تقریبا شکل گرفته (هرچند ناقص) و به راحتی نمی توان شخصیت و رفتار او را تغییر داد. این یکی از دلایلی است که فرزند شما با مراجعه به روانشناس مخالف است. با وجود این روش هایی هست که تاحدودی می توان این تغییرات را ایجاد کرد.


ترامادول را بشناسید
ترامادول یک داروی صنعتی است که قبلا به عنوان داروی ترک اعتیاد استفاده می شد. به دلیل عوارض جانبی زیاد و وابستگی شدید این دارو، امروزه دیگر به عنوان داروی ترک اعتیاد از آن استفاده نمی شود. مصرف آن با مصرف مواد تفاوت چندانی نمی کند یعنی همان عوارض مصرف تریاک در مصرف ترامادول هم وجود دارد. برای ترک این دارو، فرد مصرف کننده باید تحت نظر پزشک یا روانشناس باشد و این اقدام به اراده شخصی نیاز دارد. باید مراقب باشید که با زور و تهدید او را به تغییر وادار نکنید چون 18 سالگی با کودکی بسیار متفاوت است. در این سن نوجوان به نوعی از هویت دست یافته که برای رفتارهای خود دلایل خاص و سرسختانه ای دارد برای تغییر نوجوان باید بتوانید ارتباط خوبی با او برقرار کنید. چند پیشنهاد هم برایتان دارم.


ارتباط تان را با او بهبود ببخشید
سعی کنید وقت بیشتری را به او اختصاص دهید تا بتوانید ارتباطتان را  با او بهبود ببخشید. بهبود ارتباط باعث می شود تا به حرف هایتان بیشتر توجه کند. از سوی دیگر چون مطمئن نیستید که میزان مصرفش چقدر است، این اتفاق باعث می شود تا بتوانید تشخیص دهید به دارویی که در جیبش پیدا کرده اید، اعتیاد پیدا کرده است یا خیر.


به ترک اعتیاد ترغیبش کنید
وقتی ارتباطتان بهبود یافت، در صورتی که متوجه شدید به داروی مورد نظر وابسته شده است، می‌توانید او را تشویق کنید تا به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه کند و از طریق مصاحبه انگیزشی توسط روانشناس، انگیزه لازم را برای ترک دارو در او ایجاد کنید. اگر همچنان برای اقدام به ترک مقاومت کرد و تمایلی نشان نداد، ببینید دلایلش برای نیامدن به جلسه مشاوره چیست؟ آن دلایل را بشنوید و سعی کنید رفتارهای مثبتش را تشویق کنید تا انگیزه لازم را برای ترک رفتارهای اعتیادی به دست آورد.


قوانین خانه را به او بگویید
قوانین خانه را کاملا مشخص کنید. یک موضوع مهم این است که شما به عنوان پدر یا مادر باید بتوانید اقتدار لازم برای حفظ قوانین و مقررات خانه را داشته باشید؛ مثلا تا وقتی که فرزندتان در خانه حضور دارد، اجازه ندهید در حضور شما سیگار بکشد،  ناس استفاده کند یا هر داروی دیگری را مصرف کند. حفظ اقتدار به معنای سلطه گری نیست بلکه به معنای ایجاد و حفظ یکسری قوانین اخلاقی و انضباطی است تا چهارچوب خانواده حفظ شود و برعکس مراقب باشید در خانواده شما فرزندسالاری حاکم نشود، چون  اقتدار لازم برای تربیت فرزندتان را از دست خواهید داد.

*روان‌شناس بالینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha