سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 206251

چندی پیش اخباری مبنی بر قطع درختان در خیابان شهید مرتضی فیاضی (فرشته) منتشر شد که باتوجه به آلودگی هوای پایتخت و نقش درختان در کاهش این آلودگی، واکنش مردم را در پی داشت و باعث نگرانی آنان نسبت به تبعات منفی قطع درختان شد که احمدرضا محرابیان - استادیاراکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی- با اشاره به نقش درختان در فضای شهری نسبت به تبعات منفی قطع درختان در تهران هشدار داد.

سلامت نیوز: چندی پیش اخباری مبنی بر قطع درختان در خیابان شهید مرتضی فیاضی (فرشته) منتشر شد که باتوجه به آلودگی هوای پایتخت و نقش درختان در کاهش این آلودگی، واکنش مردم را در پی داشت و باعث نگرانی آنان نسبت به تبعات منفی قطع درختان شد که احمدرضا محرابیان - استادیاراکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی- با اشاره به نقش درختان در فضای شهری نسبت به تبعات منفی قطع درختان در تهران هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز، ایسنا نوشت: احمدرضا محرابیان با بیان اینکه درختان به عنوان زیستمندان کلیدی اکوسیستم می‌توانند در کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و شدت باد و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک موثر باشند، گفت: با توجه به عدم تکافوی فعلی سرانه فضای سبز شهری (در حدود ۱۵ مترمربع) گونه‌های درختی فاقد کارآمدی لازم به عنوان بافت زیست محیطی هستند. بنابراین کمترین آسیب‌ها به فضای سبز شهری، تبعات منفی زیست محیطی مانند افزایش آلودگی‌های محیطی و تبعات اجتماعی منفی مثل کاهش نشاط و شادابی روحیه شهروندان را می تواند در پی داشته باشد.
وی افزود: قانون برای آسیب رساندن به فضای سبز شهری و حتی گونه‌های حیات وحش مجازات قضایی درنظر گرفته است، البته آگاه کردن شهروندان نسبت به تبعات منفی آسیب رساندن به محیط زیست، مقدم بر قوانین است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در مسائل مربوط به محیط زیست قانون و پایبندی شهروندان به اخلاق زیست محیطی در کنارهم کارگشا خواهند بود،گفت: اگر تک تک مردم خود را دربرابر حفاظت و پایداری محیط زیست مسئول و موظف بدانند، این پایبندی در نهایت به فرهنگ زیست‌محیطی مبدل خواهد شد. بنابراین رشد اخلاق زیست محیطی شهروندان مقدم بر قوانین و مجازات است.
محرابیان با اشاره به اینکه بسیاری از آسیب های وارد شده به محیط زیست ناشی از ناآگاهی به تبعات منفی این آسیب‌ها است، ادامه داد: شاید از نظر برخی از مردم یک درخت، ۱۰متر مکعب الوار به نظر برسد اما برای افرادی که چنین دیدگاهی دارند باید توضیح داد که این درخت دامنه وسیعی از پرنده و حیات وحش را در خود پناه داده است، سالانه صدها متر مکعب اکسیژن تولید می‌کند که پایداری محیط زیست را در پی دارد و فقدان آن موجب کاهش اکسیژن، گسترش بیماری‌های تنفسی و ناپایداری محیط زیست می‌شود و می‌تواند هزینه اقتصادی زیادی بر دوش دولت بگذارد.
وی افزود: شهرداری تهران تلاش‌های زیادی را در راستای گسترش فضای سبزشهری و افزایش سرانه فضای سبز انجام داده که قابل تقدیر است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی بااشاره به نقش شورای شهر در حفظ فضای سبز شهری گفت: غیر از شورای شهر باید تمام سازمان‌ها دست به دست هم دهند تا از محیط زیست شهری حفاظت شود.


ضرورت افزایش سرانه فضای سبز تهران
محرابیان اضافه کرد: شاید ازلحاظ تنوع فضای سبز، تهران دامنه متنوعی از گونه های گیاهی را داشته باشد ولی تراکم فضای سبز به نسبت جمعیتی که وجود دارد، کافی نیست به همین دلیل حتما باید سرانه فضای سبز در شهر تهران افزایش پیدا کند.
وی در ادامه گفت: شرکت‌هایی در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد که به دلیل اهمیت درختان، هنگام تخریب ساختمان ، درخت را جابه جا می‌کنند تا مانع قطع آن شوند.
محرابیان در پایان اظهار کرد: شهرداری تهران نیز می تواند هنگام پایان کار یک ساختمان درصورت رعایت نشدن سرانه فضای سبز، مجوز پایان کار را صادر نکند یا حتی محیط زیست به عنوان ناظر بر رعایت سرانه فضای سبز بر این مسائل نظارت داشته باشد تا شاهد قطع درختان در سطح شهر نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha