سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آخرین برآورد کشوری، آمادگی خانوارهای ایرانی در مقابله با حوادث و بلایا فقط 3،9 درصد از 100 درصد است.

آمادگی خانواده های ایرانی در حوادث و بلایا فقط 3.9 درصد است

سلامت نیوز: سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آخرین برآورد کشوری، آمادگی خانوارهای ایرانی در مقابله با حوادث و بلایا فقط 3،9 درصد از 100 درصد است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی اردلان روز سه شنبه در همایش کشوری مدیران گروه خطر بلایای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای پر مخاطره محسوب می شود اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی تمرکز هم در زمینه واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی و هم جمعیت عمومی کشور است.


وی افزود: بر این اساس حوزه بهداشت و درمان بر روی جمعیت عمومی کشور برای آمادگی خانوارها در مقابله با حوادث و بلایا به صورت اختصاصی کار می کند.
وی تصریح کرد: آمار کم 3،9 درصدی آمادگی خانواده های ایرانی در حوادث و بلایا با وجود آمادگی به نسبت خوب سازمان های کشور در این حوزه نشان از نیاز به افزایش اقدامات برای ارتقای سطح آموزش خانوارها در این بخش دارد.


وی افزود: با توجه به اهمیت این حوزه، نظام سلامت یک سری برنامه های مداخله ای را در قالب سامانه مراقبت های بهداشتی اولیه پیش بینی کرده که بر این اساس سال گذشته بیش از 750 هزار خانوار ایرانی آموزش های لازم را فرا گرفتند.


سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان آموزش خانوارها تحت پوشش حدود 5،5 درصد است و در این زمینه دستگاه کلیدی مانند جمعیت هلال احمر با هدف تقویت همین شاخص به کمک وزارت بهداشت آمده است.
وی گفت: گروه دومی که مورد تاکید وزارت بهداشت است واحدهای بهداشتی درمانی هستند به گونه ای که افزون بر 24 هزار واحد بهداشتی درمانی مستقر در روستاها و شهرها باید برای ارائه خدمات در زمان حوادث و بلایا آماده باشند.


اردلان ادامه داد: به همین دلیل این نهاد سه شاخص آمادگی عملکردی را برای حوادث ایمنی سازه ای و غیر سازه ای تعریف کرده که در سه سال گذشته از حدود 22 درصد به 29 درصد ارتقا یافته است.
وی افزود: اگر چه تا رسیدن به شرایط مطلوب جای کار زیاد وجود دارد اما اقدامات انجام شده در سطح کشور در راستای برنامه طرح تحول نظام سلامت آغاز خوبی در این زمینه بوده است.
وی تصریح کرد: واحدهای بهداشتی و درمانی سالانه برای بلایا ارزیابی خطر می شوند و برنامه پاسخ و تمرین نوشته و اقدام برای ارتقای ایمنی سازه ای و غیر سازه ای می کنند.
سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این واحدها همچنین به ازای هر حادثه شناسنامه ای را درست می کنند و پیامدهای آن بر جمعیت و نظام سلامت را به ثبت می رسانند تا از آن اطلاعات در برنامه ریزی ها استفاده کنند.


وی تغییر الگوی حوادث و بلایا را در کشور از مباحث مهم ذکر کرد و گفت: شواهد نشان می دهد آسیبی که از مخاطرات آب و هوایی نظیر سیلاب، طوفان های گرد و غبار، خشکسالی و بحران آب می بینم روند رو به افزایشی داشته و بر جمعیت و نظام سلامت آسیب وارد می کند.
وی با بیان اینکه پیامدهای مخاطرات آب و هوایی در کشور از چالش های جدی توسعه پایدار ایران است گفت: پرداختن به این گونه مسائل به ویژه مولفه های اجتماعی سلامت و پیشگیری در نظام سلامت جزو برنامه های مهم است.


سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تسلیت حادثه دلخراش پلاسکو به تمام مردم ایران به ویژه آتش نشانان و تشکر از فداکاری های آنان گفت: حادثه پلاسکو نشان دهنده مجموعه مشکلات مزمن اجتماعی و فرهنگی است.
وی با بیان اینکه حادثه پلاسکو با انجام اقدامات ایمنی اولیه قابل پیشگیری بود افزود: این حادثه به ما آموخت اگر بخواهیم از پلاسکوها پیشگیری کنیم باید روی مسائل فرهنگی اجتماعی کار و بر نظارت بر قوانین تاکید کنیم.
همایش کشوری مدیران گروه خطر بلایای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از امروز به مدت 2 روز در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز بکار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha