چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 206385

رییس سازمان پزشکی قانونی از تلاش برای جمع آوری و ساماندهی بانک اطلاعات ژنتیکی مشاغل و گروه های حساس و حادثه خیز توسط این سازمان خبر داد.

سلامت نیوز: رییس سازمان پزشکی قانونی از تلاش برای جمع آوری و ساماندهی بانک اطلاعات ژنتیکی مشاغل و گروه های حساس و حادثه خیز توسط این سازمان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، احمد شجاعی روز چهارشنبه در سی وسومین همایش فصلی مدیران کل پزشکی قانونی در قشم با موضوع پزشکی قانونی و مدیریت بحران گفت: بانک اطلاعات ژنتیک در تهران راه اندازی شده اما کامل نیست که برای تکمیل آن، مشاغل و گروه های در معرض خطر در اولویت هستند؛ به دلیل حساسیت شغلی در مرحله نخست از مجموعه آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران درخواست شده تا برای مراجعه و ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.
وی افزود: اندک زمانی پس از وقوع بحران مجموعه های مختلفی در محل حادثه حاضر می شوند اما در نهایت پزشکی قانونی مسوولیت سنگین شناسایی هویت اجساد و اطلاع رسانی به مردم را به عهده دارد و تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک خدمت رسانی در این زمینه را تسهیل خواهد کرد.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: مسوولیت این سازمان در زمان وقوع حوادث غیرطبیعی است که در نتیجه بروز آنها با اجسادی با هویت غیرقابل تشخیص روبرو می شویم؛ برای تشخیص هویت باید از شخص و خانواده درجه یک متوفی نمونه گیری شود که کاری زمان بر و هزینه بر است اما بانک اطلاعات ژنتیک به راحتی امکان شناسایی را فراهم می کند.
او اضافه کرد: امروزه تنها را ه تشخیص هویت ژنتیک و استخراج اطلاعات دی. ان. ای. می باشد که با وجود تجهیز 10 آزمایشگاه در کشور برای این امر همچنان با کمبود آزمایشگاه و سردخانه روبرو هستیم و از سویی کمبود و گرانی کیت های تشخیصی باعث بروز مشکلاتی برای پزشکی قانونی شده است.
شجاعی عنوان کرد: تهیه هر کیت 50 میلیون ریال هزینه دارد که با تکمیل بانک اطلاعات ژنتیک هزینه ها کاهش یافته و زمان و دقت تشخیص هویت اجساد تفزایش خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به حادثه تصادف قطار در سمنان، حادثه حله در کشور عراق و آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران 1395 را سالی بحران خیز برای کشور بیان کرد و گفت: با وجود همه این حادثه ها بیشترین تعداد فوتی مربوط به تصادف های رانندگی است که البته روند کاهشی دارد و پس از آن سوء مصرف مواد مخدر در بین حادثه های غیرطبیعی بیشترین قربانی را می گیرد.
سی و سومین همایش فصلی مدیران کل پزشکی قانونی کشور با موضوع پزشکی قانونی و مدیریت بحران به مدت 2 روز به میزبانی جزیره قشم در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha