سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 20640

تمام زنان دوره‌ای به نام یائسگی را تجربه می‌کنند که یک بیستم از این تعداد دچار یائسگی پیش از موعد یا زودرس و قبل از 46 سالگی می‌شوند که امکان بارداری آنها را بسیار کاهش می‌دهد.

سلامت نیوز: محققان معتقدند: با توجه به نقش ژنتیک در بروز یائسگی زودهنگام با انجام یک آزمایش ساده ژنتیکی می‌توان زنان را نسبت به سن بارداری هوشیار کرد.

به گزارش ایسنا  تمام زنان دوره‌ای به نام یائسگی را تجربه می‌کنند که یک بیستم از این تعداد دچار یائسگی پیش از موعد یا زودرس و قبل از 46 سالگی می‌شوند که امکان بارداری آنها را بسیار کاهش می‌دهد.

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان به زیر 1000 عدد برسد اما یافته‌های دانشمندان در مورد این که در چه مدت این اتفاق می‌افتد اندک است. محققان دانشگاه اکستر و انستیتوی سرطان بر روی چهار ژن مرتبط با یائسگی زودهنگام کار کردند. بررسی‌ها بر روی 2000 ژن با مشکل یائسگی زودهنگام و تعداد برابر افراد نرمال صورت گرفت.

آنها دریافتند: وجود هر کدام از این چهار ژن در ابتلا به یائسگی زودهنگام موثر است. این در حالیست که حضور بیش از یک ژن احتمال بروز یائسگی زودرس را افزایش می‌دهد.

دکتر آنا ماری از دانشگاه اکستر در این رابطه گفت: توانایی بارداری زنان از 10 سال قبل از یائسگی کم می‌شود و این در مورد زنانی که در معرض خطر یائسگی زودهنگام قرار دارند و تا قبل از 30 سالگی بچه‌دار نشدند، مهم است.

در این مطالعه انگلیسی به بررسی‌هایی که در رابطه با یائسگی زودهنگام در ایران انجام شده است نیز اشاره شده و آمده است: همچنین دانشمندان ایرانی معتقدند بررسی سطح هورمون AMH سه بار در سال می‌تواند یائسگی زودهنگام را سالها قبل از وقوع تشخیص دهد.

محققان ایالت بریتانیا، بررسی ژنتیکی یائسگی زودهنگام را به عنوان آزمایشی ساده برای زنان و هوشیار کردن آنها نسبت به باردار شدن توصیه می‌کنند.

نتایج این تحقیق در «Human Molecular Genetics» به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha