شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 206535

محققان دانشگاه نورث ایسترن دریافتند که نوسان دوپامین در افزایش پیوند مادر و نوزاد بعد از زایمان ارتباط دارد.

کشف عملکرد دوپامین در افسردگی پس از زایمان

سلامت نیوز:محققان دانشگاه نورث ایسترن دریافتند که نوسان دوپامین در افزایش پیوند مادر و نوزاد بعد از زایمان ارتباط دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا  دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی شیمیایی در سیستم پاداش مغز است که در بروز برخی رفتارها و همچنین ابتلا به افسردگی موثر است.

به گزارش دیلی میل،محققان معتقدند که توانایی نگهداری از نوزاد توسط والدین نیازمند پیشرفت بهینه مغزی است و در صورت کاهش دوپامین، مادران پس از زایمان به سندرم افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند.

در این مطالعه مشخص شد که مصرف دوپامین علاوه بر درمان پارکینسون و اعتیاد در درمان سندرم افسردگی پس از زایمان نیز کاربرد دارد.

در این پژوهش محققان الگوهای مغزی 19 مادر را در هنگام تماشای ویدئوهای مربوط به نوزادانشان اسکن کردند.

محققان پس از شناسایی نقاطی از مغز که با مشاهده نوزادان فعال می‌شود دریافتند که بین سطح دوپامین موجود در مغز و پیوند عاطفی فعال بین مادر و نوزاد رابطه مستقیمی وجود دارد.

مقدار دوپامین موجود در مغز مادران در تداوم روابط عاطفی در شبکه عصبی موسوم به شبکه آمیگدال میانی با وظیفه حمایت از وابستگی‌های اجتماعی کاملا بدیهی است.

پروفسور لیزا فلدمن، متخصص روانشناسی از دانشگاه نورث ایسترن عنوان کرد: در این مطالعه مشخص شد که فرایند وابستگی اجتماعی ناشی از تحریک قوی دوپامین در مغز است.

وی در ادامه افزود: این محرک قوی در تشکیل ارتباطات اجتماعی و ارتباطات قدرتمند بین مادر و نوزاد تازه متولد شده کاملا موثر است، بنابراین هنگامی که مادر پس از زایمان دچار افسردگی شود در واقع مقدار دوپامین در مغز کاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha