رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای برنامه سلامت کودکان در کشور قدمتی ۷۵ ساله دارد، گفت: شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور سوانح و حوادث است.

کودکان تا ۲ سالگی تلویزیون تماشا نکنند

سلامت نیوز:رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای برنامه سلامت کودکان در کشور قدمتی ۷۵ ساله دارد، گفت: شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور سوانح و حوادث است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحامد برکاتی افزود: برنامه سلامت کودکان بازبینی و برخی مواردی که قبلا نبوده، در آن گنجانده شده است. بازنگری این برنامه ۳ سال به طول انجامید هرچند مدت ۱۵ سال است که برنامه ادغام یافته در گروه‌های سنی کودکان را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: برنامه سلامت کودکان با واکسیناسیون در کشور شروع شد. از سال ۸۰ این برنامه ادغام شده و برنامه جدید تحول مبتنی بر همه گروه های سنی را در خود دارد. در فرآیند بازنگری این برنامه، کمیته راهبری در سال ۹۳ تشکیل شد و کمیته‌های علمی کودک سالم و مانا ابتدا در چهار شهرستان اجرا شد و سپس با ارائه متحوای علمی برنامه در جلسه مدیران گروه و هیات بورد و اصلاح نهایی در دست اقدام قرار گرفت.

برکاتی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما به جز در مناطقی معدود، سوء تغذیه نیست، بلکه اضافه وزن و چافی بچه‌هاست که در برنامه جدید برای مهار آن برنامه‌هایی ارائه شده است.

وی شایع‌ترین علل مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه را حوادث و سوانح اعلام کرد و افزود: ۲۰ درصد علل مرگ کودکان در این سن سوانح است. ۲۰ درصد بچه های زیر ۷ سال کشور چاق هستند و کوتاه قدی نیز ۶.۷ درصد است و ۴۰ درصد بچه ها نیازمند بررسی وضعیت تکاملی شان هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، برکاتی دوره‌های زمانی حساس در رشد مغزی کودکان را سال‌های مدرسه، سال‌های پیش دبستان دانست و گفت: بهترین مکان برای کودک تا سه سالگی، دامان مادر است.

وی در پایان گفت: شغل اصلی کودک بازی است و ۳۴ درصد بچه ها امکان پرداختن به این شغل‌شان را ندارند. همچنین بچه ها تا ۲ سالگی نباید تلویزیون نگاه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha