این بحران در استان خوزستان با قریب پنج میلیون نفر جمعیت و با شرایط بسیار حساس اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، توجه ویژه مسوولان و یک اقدام ملی را می‌طلبد. مسوولان دولتی باید به یاد داشته باشند که هشتاد درصد نفت ایران، بخش اعظم برق و آب آشامیدنی کشور، عمده محصولات کشاورزی اساسی نظیرگندم و... در این استان تولید می‌شود و مردم خوزستان مرزداران وفادار ایران اسلامی هستند.

روایتی از روزهای سخت خوزستان/به یک مسوول توانمند نیازمندیم

سلامت نیوز:این بحران در استان خوزستان با قریب پنج میلیون نفر جمعیت و با شرایط بسیار حساس اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، توجه ویژه مسوولان و یک اقدام ملی را می‌طلبد. مسوولان دولتی باید به یاد داشته باشند که هشتاد درصد نفت ایران، بخش اعظم برق و آب آشامیدنی کشور، عمده محصولات کشاورزی اساسی نظیرگندم و... در این استان تولید می‌شود و مردم خوزستان مرزداران وفادار ایران اسلامی هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: در ادامه بحران ریزگردهایی که سال‌هاست زندگی در خوزستان و برخی استان‌های جنوب و غرب کشورمان را با دشواری همراه کرده است؛ هفتم بهمن ماه حجم عظیمی از ریزگردها به اهواز و حومه‌اش هجوم آورد و برای ساعاتی همه‌جا رنگ و بو و طعم خاک گرفت. دو روز بعد یعنی شنبه 9 بهمن 95 یک روز بحرانی و بی‌سابقه در اهواز رقم خورد. قطع برق از ساعت 2 بامداد و متعاقب آن از مدار خارج شدن تصفیه‌خانه‌های آب و سیستم‌های ارتباطی نظیر تلفن همراه و اینترنت و همچنین چراغ‌های راهنمایی و... شهر را در یک شوک عجیب فرو برد. مردمی که تجربه جنگ 8ساله را داشته‌اند و آوازه ایستادگی‌شان در تاریخ ماندگار شده، حالا در یک حالت رنج‌آور و فرسایشی قرار گرفته بودند.


همه مشکلات به یک‌سو و عدم اطلاع مردم از جزئیات حادثه یا واقعه در جانب دیگر مردم را تحت فشار قرار داده بود. بنا بر اعلام رسانه‌ها ستاد مدیریت بحران استان خوزستان یک روز بعد از بحرانی که ریزگردها برای اهواز به وجود آوردند با حضور استاندار که همان روز از سفر لهستان برگشته بود تشکیل جلسه داد.
 نا هماهنگی بین مسوولان محلی کاملاً مشهود بود. حداقل از اخباری که با واسطه و به سختی رد و بدل می‌شد کاملاً این ناهماهنگی به‌چشم می‌آمد. استاندار تازه‌وارد خوزستان که سال‌های پیش از این مشغول اداره آزمایشگاه پزشکی در منطقه کیانپارس اهواز بوده با چالشی بزرگ مواجه شد و شاید اگر پیش‌بینی حادثه این‌چنینی را می‌کرد، در این ماه‌های منتهی به انتخابات به‌جای سفرهای متعدد به دورترین نقاط استان وقت خود را صرف هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی می‌کرد.

شست‌وشوی تجهیزات خاک گرفته با آب معمولی و ماشین آتش‌نشانی!
عدم شست‌وشوی به موقع و انباشته شدن ریزگردها بر روی شبکه برق به‌عنوان دلیل این مساله مطرح شد، قنواتی معاون بهره‌برداری برق منطقه‌ای خوزستان در مصاحبه‌ای گفت: ما برنامه سالانه شست‌وشوی خود را در تابستان داریم ولی خاک روز جمعه که شدت بالایی داشت به‌دلیل اینکه با نم‌نم باران همراه شد به حالت گل بر روی شبکه‌های برق نشست و عملکرد شبکه را با مشکل مواجه کرد و چون با آب معمولی و از طریق ماشین‌های آتش‌نشانی صورت می‌گرفت.
 
 دولت پول خرید پنج ماشین را ندارد!
اما رییس ستاد مدیریت بحران پدافند غیرعامل برق منطقه‌ای در این‌باره گفت: شست‌وشو با ماشین آتش‌نشانی مطابق با استانداردها نیست زیرا نازل شست‌وشوی شبکه‌های برق متمرکز است درحالی‌که نازل آتش‌نشانی با قطر پنج سانتی‌متر آب را پخش می‌کند.
وی تاکید کرد: در بازرسی‌های پدافند غیرعامل یک سری نیازها برآورد شد و مکاتبات مختلف با توانیر منطقه آزاد، استانداری و... اعلام کرده‌ایم که 9 دستگاه ماشین مقره‌شور به‌صورت اضطراری نیاز داریم زیرا ظرف پنج سال گذشته تعداد پست‌های برق ما پنج برابر شده و به 213 پست رسیده است.
وقوع پدیده ریزگرد در روز جمعه و به دنبال آن قطع برق کل شهر نشان داد که حتی برق‌رسانی از دو خط جداگانه به این تصفیه‌خانه نمی‌تواند در شرایط اضطراری برق تصفیه‌خانه را تأمین کند. اگر باز هم اتفاقی مشابه پدیده ریزگردهای روز جمعه هفته گذشته رخ دهد، باز هم در تصفیه‌خانه شماره 2 با شرایطی که در دو روز گذشته داشتیم، مواجه خواهیم شد زیرا این تصفیه‌خانه فاقد برق اضطراری است.
قابل ذکر است که تصفیه‌خانه شماره 2، آب مورد نیاز 60 درصد از جمعیت قریب به دومیلیونی اهواز را تأمین می‌کند بنابراین بروز هرگونه مشکل برای این تصفیه‌خانه به تنهایی موجب ایجاد بحران می‌شود.
یک هفته بعد اوضاع بحرانی‌تر شد و ناگهان 11شهر استان در خاموشی مطلق فرو رفت! با اینکه مردم صبوری کرده بودند و به‌رغم همه مشکلات، در راهپیمایی بیست و دوم بهمن حضور انقلابی و پرشوری داشتند، اما در این فاصله حدوداً دو هفته‌ای اقدام مناسب و عاجلی نشد و قطع مجدد برق آن هم در شرایطی که تجربه هفته قبل در پیش چشم بود، مردم را حسابی کلافه کرد! قطع برق مثل دفعه قبل به قطع آب، مخابرات، شبکه موبایل و اینترنت، تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها، از کار افتادن عابربانک‌ها و ده‌ها مشکل و معضل جدی دیگر منجر شد و زندگی را در خوزستان قهرمان سخت کرد.
مردم انتظار داشتند در این شرایط که مسوولان بلندپایه دولتی قطعاً در جریان کامل قرار گرفته بودند شاهد یک «اقدام ملی» باشند و از مجموعه استانداری و ستاد بحران استان انتظار تحول خاصی نداشتند. این انتظار به حق مردم برای توجه ویژه دولت و شخص رییس‌جمهور نه تنها پاسخ مناسب نگرفت بلکه پالس‌های منفی و زننده‌ای نیز ارسال شد و آقای حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور توییت کرد «خوزستانی‌ها جنگ را تحمل کردند، ریزگرد را هم تحمل می‌کنند...» که اگر نجابت و دلدادگی مردم ایثارگر خوزستان به انقلاب اسلامی نبود، همین اظهار نظر می‌توانست زمینه یک بحران سیاسی و امنیتی را ایجاد کند که بحمدلله با سعه صدر و دوراندیشی مردم خوزستان خنثی شد.
خبرهایی مبنی بر حضور وزیر نیرو در اهواز منتشر شد که پس از آن جریان برق و آب هم مجدداً متصل شد. آقای چیت‌چیان علت ماجرا را این‌گونه شرح داد: شرایط خاص محیطی حاکم بر استان خوزستان سبب شد تا گرد و غبار همراه با رطوبت باعث خروج پنج نیروگاه این استان از مدار سراسری و قطع برق در مناطق وسیعی از استان بشود. بعد هم اضافه کرد: از صبح زود عملیات اجرایی برای بازگرداندن این نیروگاه‌ها از استان شد و تاکنون چهار نیروگاه وارد مدار شدند و تلاش برای وارد مدار شدن نیروگاه پنجم ادامه دارد که این نیروگاه نیز به زودی وارد مدار خواهد شد.
اما در کنار همه تلاش‌ها، اقدام ارزشمند حمید چیت‌چیان وزیر نیرو عذرخواهی از مردم خوزستان ستودنی بود. وی از مردم بابت مشکلاتی که طی 12 ساعت گذشته در این استان شدت گرفته بود عذرخواهی کرد.
چیت‌چیان ضمن اذعان به مشکلات مردم گفته بود: از مردم تشکر می‌کنم و به‌دلیل مشکلاتی که تحمل کرده‌اند عذرخواهی می‌کنم.
این قطع و وصل شدن برق و آب هنوز هم در اهواز ادامه دارد و هر روز تعدادی از محلات مبتلای این موضوع می‌شوند. علمای درجه اول استان و نمایندگان مجلس، عامل اصلی این مشکلات را انتقال بیش از حد و غیرقانونی آب از سرشاخه‌های کارون می‌دانند که پدیده ریزگردها را تشدید کرده است. چندی پیش آیت‌الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز و عضو خبرگان رهبری در خطبه‌های نمازجمعه نسبت به این موضوع موضع جدی گرفته بود و دولت یازدهم را مسوول این امر دانسته بود، تا جایی که وی صراحتاً گفت: دولت تدبیر و امید در سال آینده منتظر رأی مردم خوزستان نباشد...
ادامه بحران آب و برق صبر مردم را لبریز کرده و مردم به نشانه اعتراض و برای رسیدگی به وضع نابسامانشان در مقابل استانداری تجمعاتی راه اندازی کرده‌اند که فرماندار اهواز و معاونان استاندار در بین آنان حضور یافته‌اند و شریعتی استاندار خوزستان نیز ضمن احترام به خواسته‌های مردم اعلام کرده که از طرق خبرگزاری‌ها و مطبوعات با آنها در ارتباط خواهد بود.
این بحران در استان خوزستان با قریب پنج میلیون نفر جمعیت و با شرایط بسیار حساس اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، توجه ویژه مسوولان و یک اقدام ملی را می‌طلبد. مسوولان دولتی باید به یاد داشته باشند که هشتاد درصد نفت ایران، بخش اعظم برق و آب آشامیدنی کشور، عمده محصولات کشاورزی اساسی نظیرگندم و... در این استان تولید می‌شود و مردم خوزستان مرزداران وفادار ایران اسلامی هستند.
به نظر نمی‌رسد با مدیریت پروازی و با بخشنامه‌های اداری بتوان بر این بحران غلبه کرد و یک مدیریت قوی میدانی خلائی است که هم اکنون به‌شدت احساس می‌شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha