نمایندگان مخالف با طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه معتقدند که این اقدامی هزینه‌بر است حال آنکه موافقان این طرح بر این باورند که هم اکنون سازمان محیط‌زیست قادر به انجام وظایف نظارتی خود و پاسخگویی به مجلس نیست.

سلامت نیوز:نمایندگان مخالف با طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه معتقدند که این اقدامی هزینه‌بر است حال آنکه موافقان این طرح بر این باورند که هم اکنون سازمان محیط‌زیست قادر به انجام وظایف نظارتی خود و پاسخگویی به مجلس نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خانه‌ملت ؛ اعلام وصول طرح عادی تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی در 26 بهمن‌ماه در صحن علنی مجلس موجب طرح نظرات مخالف و موافق از سوی نمایندگان شد هرچند این موضوع از مدت‌ها پیش و در مجلس نهم نیز مطرح شده بود.

تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه محیط‌زیست و منابع طبیعی به اعتقاد مخالفان اقدامی هزینه‌بر است که نه تنها معضلات این حوزه را مرتفع نخواهد بلکه بار اضافی بر دوش دولت قرار می‌دهد، حال آنکه موافقان این طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه را ضروری دانسته و بر این باورند که سازمان محیط‌زیست قادر به انجام وظایف نظارتی خود نیست.

عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان موافق طرح مذکور تاکید دارد که تحقق نظارت بر حوزه محیط زیست به اعتبارات، اختیارات و نیروی انسانی فعال، کارآمد و امکانات به روز نیاز دارد که متاسفانه هم‌اکنون در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست، علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اما در مخالفت با این طرح می‌گوید:‌ می‌توان در شرایط فعلی و با اختصاص منابع کافی و نیروی انسانی کارآمد مشکلات محیط زیست را درمدت زمان کوتاه تری حل کرد بنابراین نیاز به تبدیل سازمان به وزارتخانه نیست.

احمدعلی کیخا اما نگاه‌های دو سویه این طرح را مطرح می‌کند و با تاکید بر ضرورت واکاوی موشکافانه طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه، معتقد است که نگاه‌ دستگاه‌های اجرایی به محیط‌زیست نگاهی تولیدی است در حالیکه مدیریت یکپارچه باید بر این حوزه حاکم شود.

کیخا بر این باور است که تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه نباید منجر به صدور مجوزهای تخریبی شود اما با این حال موافق علمی‌تر شدن فعالیت محیط‌زیست در کشور است.


حسین‌زاده: سازمان محیط‌زیست قادر به انجام وظایف نظارتی خود نیست/ ضرورت تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه

عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس در موافقت با طرح تبدیل سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست به وزارتخانه، گفت: همه کشورها بر اساس ظرفیت‌های درون سرزمینی وزارتخانه‌هایشان را تعریف می‌کنند، یکی از مشکلات محیط‌زیست ایران هم نبود کارکردهای اجرایی و اعتبارات اجرایی برای پدیده عظیم محیط‌زیست و اکوسیستم ایران است.


نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما نیازمند ویرایش اساسی در وزارتخانه‌هایمان هستیم اما شکل‌گیری وزارتخانه محیط زیست و منابع طبیعی قطع یقین خروجی های عمل‌گرایانه برای مجموعه محیط‌زیست ایران خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال حاضر قادر به انجام وظایف نظارتی خود هم نیست چراکه نظارت به اعتبارات، اختیارات و نیروی انسانی فعال، کارآمد و امکانات به روز نیاز دارد، که متاسفانه هم‌اکنون در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست.

حسین‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست توانایی مدیریت مشکلات زیست‌محیطی کشور را ندارد، گفت: این عدم توانایی به دلیل نداشتن امکانات و اعتبارات لازم است بنابراین تبدیل این سازمان به وزارتخانه ضروری است.

نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان زمینه‌های تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه را فراهم کرد، تصریح کرد: در حال حاضر دو سازمان بزرگ حفاظت محیط‌زیست و سازمان منابع طبیعی با داشتن آیین‌نامه‌های اجرایی دقیق می‌توانند به وزارتخانه تبدیل شوند.


اکبری: تشکیل وزارتخانه محیط زیست هزینه سازی است/ مشکلات محیط زیست با تشکیل وزارتخانه حل نمی شود

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درگفت وگو با خبرنگار ما درمخالفت با طرح تشکیل وزارتخانه محیط زیست، گفت: رسیدگی به مسائل محیط زیستی موضوع حاکمیتی بوده و مشکلات آن مرز نمی شناسد، اما اینکه بخواهیم با تشکیل وزارتخانه مشکلات این سازمان را حل کنیم نه تنها معضلی رفع نخواهد شد بلکه هزینه های دولت افزایش پیدا می کند.


نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ادغام وزارتخانه ها دردولت گذشته هیچ تاثیری در حل مشکلات  نداشت، افزود: بارها وزارتخانه ها و سازمان های مختلف درهم ادغام و یا ازهم تفکیک شدند، اما نه تنها هیچ نتیجه بهتری کسب نشده بلکه اثرات سوء بی‌تدبیری‌ها درادغام وزارتخانه‌ها نیز درحال حاضر بسیار نمایان است؛ بنابراین درمرحله ادغام ها هزینه های بسیاری به دولت تحمیل می شود.

وی با اشاره به اینکه باید به نوعی رییس سازمان محیط زیست را درمقابل مجلس پاسخگو کرد، تصریح کرد: اگر هدف از تشکیل وزارتخانه پاسخگویی وزیردرمقابل مجلس باشد، شاید بتوان این طرح را قابل قبول دانست، اما پیگیری این طرح با هرهدف دیگری جای تردید و سوال را برای نمایندگان باقی می گذارد؛ ضمن اینکه اگر یک فوریت این طرح مورد قبول قرار نگیرد، بعید است که بررسی عادی آن به راحتی دردستور نمایندگان قرار گیرد.

اکبری با بیان اینکه ضرورتی درتشیکل وزارتخانه محیط زیست نیست، گفت: تاکنون همه ادغام ها با هدف تسریع درانجام وظایف و کوچک سازی دولت صورت گرفته است، اما نه تنها اهداف با سرعت بیشتری انجام نشده بلکه هزینه ها نیز افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین حوزه وظایف دستگاه ها  و تشریفات وزارتخانه ها نیز افزایش پیدا کرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید براینکه مشکلات محیط زیست را باید انجام راهکارهای دیگر پیگیری کرد، افزود: می توان درشرایط فعلی و با اختصاص منابع کافی و نیروی انسانی کارآمد مشکلات محیط زیست را درمدت زمان کوتاه تری حل کرد، هرچند که درحال حاضر محیط زیست از سوی مسئولان مغفول باقی مانده و دستگاه ها به موضوعات و مسائل محیط زیست توجهی نمی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: درحال حاضر انجام پروژه های بزرگ باید براساس ارزیابی زیست محیطی باشد، اما به دلیل برخی فشارهای سیاسی مجوزها بدون ارزیابی زیست محیطی صادر می شود.

 کیخا: وجود نگرانی‌های دوسویه برای تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه/ مدیریت یکپارچه باید در اولویت قرار گیرد

احمدعلی کیخا  در خصوص طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه، گفت: عدم یکپارچگی در مدیریت منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور کاملا مشهود است و نمی‌توان آن را انکار کرد اما بخش‌هایی از حفاظت از منابع آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع در دست دستگاه‌های تولیدی است که نگرش آنها پیش از نگاه حفاظتی، نگاه تولیدی است.

انتقاد از عدم مدیریت یکپارچه محیط‌زیست/ نگاه تولیدی افضل برنگاه حفاظتی است

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند ونیمروز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت نیرو در حوزه منابع آبی نگرش سدسازی و تامین برق داشته و وزارت جهاد کشاورزی هم در حوزه جنگل‌ها و مراتع نگاه تولیدی را دنبال می‌کند بنابراین یکپارچگی مدیریت حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست ضروری است.

وی افزود: متخصصان توسعه و دستگاه‌های توسعه‌ای نیز بر این باورند که سازمان حفاظت محیط زیست به بهانه حفاظت مانع جدی برنامه‌های توسعه کشور است، در واقع دستگا‌ه‌هایی که دنبال اجرای برنامه‌های توسعه هستند نگران تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

کیخا یادآور شد: در دنیا ارزیابی محیطزیستی طرح‌ها به شکل علمی دنبال شده و در اجرای پروژه‌ها این ارزیایی در اولویت قرار می‌گیرد، این اقدام برای افزایش تولید، حصول توسعه و اشتغال‌زایی با حفظ محیط زیست پایدار و تکیه به ملاحظات منابع طبیعی است که باید در کشور ما نیز این روش‌های علمی دنبال شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فهم مشترکی بین مسئولان و دستگا ها باید جهت توجه به محیط زیست ایجاد شود تا چالش‌های تخریب محیط‌زیست مرتفع شود، موافقان طرح مذکور علاوه بر مدیریت یکپارچه محیط زیست به دنیال پاسخگویی رئیس این مجموعه به نمایندگان هم هستند تا گزارش فنی، علمی و قانونی اقدامات شفاف شود.

تبدیل سازمان محیط‌زیست به وزارتخانه نباید منجر به صدور مجوزهای تخریبی شود

وی در ادامه نگرانی‌هایی مخالفان طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه را یادآور شد و گفت: ممکن است با تبدیل این سازمان به وزارتخانه درخواست‌هایی از سوی دستگاه‌های دولتی یا حتی برخی نمایندگان جهت تحقق مطالبات‌شان برای اجرای طرح‌هایی که سبب تخریب محیط‌زیست می‌شود، افزایش یابد؛ متاسفانه هم‌اکنون طرح‌هایی از سوی دستگاه‌های دولتی اجرا شده که ناشی از بی‌توجهی ملاحظات زیست محیطی توسط مجریان پروژه ها بوده است.

کیخا با بیان اینکه نگرانی‌های دو سویه در بحث تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه وجود دارد، افزود: علمی تر شدن نگاه محیط زیست و پاسخگویی این مجموعه ضروری است، کما اینکه در قانون برنامه ششم توسعه هم وظایفی برای این سازمان در نظر گرفته شده است؛ سازمان حفاظت محیط زیست بهتر است به لحاظ نیروی انسانی کارآمد و اعتبارات ارتقا پیدا کند تا به شکل علمی، منطقی و مناسب وظایف خود را عملیاتی کند.

ضرورت واکاوی موشکافانه طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه

وی ادامه داد: این نگرانی بر اساس تجربیات گذشته است به نوعی که وزیر نیرو را مجبور به صدور مجوزهای کردند که محیط زیست را تخریب کرد، بنابراین باید بررسی ها انجام گیرد تا راه منطقی تر برای کشور در نظر گرفته شود. در حقیقت جمع بندی و واکاوی طرح مذکور ضروری است زیرا مسئله ساده نیست که بتوان به سادگی در مورد آن تصمیم گیری کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه باید موشکافانه بررسی‌ شود، گفت:حاکمیت محیط زیست طبق اصل پنجاهم قانون اساسی برای جلوگیری از آلودگی های غیرقابل جبران شفاف است، پس در این تصمیم‌گیری و بررسی طرح باید حاکمیت و مرجعیت محیط‌زیست مورد توجه قرار گیرد تا مرجعیت این سازمان زیر سوال نرود، در واقع نباید وظایفی از این سازمان کم شود زیرا در این صورت تصمیم‌گیرندگان متنوع و محیط زیست تخریب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha