تصادفات جاده‌ای برای برخی خانواده‌ها تداعی کننده خاطرات تلخی است که بر اثر آن یا عزیزان خود را از دست داده‌اند یا ضربه شدیدی به آنها وارد شده است. با وجود این، در پیدایش تصادفات همیشه سه ضلع مثلث راننده، خودرو و جاده سهم بسزایی دارند و نمی‌توان نقش هیچ کدام از آنها را نادیده گرفت. از این رو ضروری است که هم رانندگان قوانین و نکات ایمنی را رعایت کنند و هم دولتمردان در راستای استاندارسازی خودروها و جاده‌ها گام بردارند، چرا که در این صورت شاهد تلفات تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

دلیل آمار بالای تصادفات جاده ای در ایران

سلامت نیوز: تصادفات جاده‌ای برای برخی خانواده‌ها تداعی کننده خاطرات تلخی است که بر اثر آن یا عزیزان خود را از دست داده‌اند یا ضربه شدیدی به آنها وارد شده است. با وجود این، در پیدایش تصادفات همیشه سه ضلع مثلث راننده، خودرو و جاده سهم بسزایی دارند و نمی‌توان نقش هیچ کدام از آنها را نادیده گرفت. از این رو ضروری است که هم رانندگان قوانین و نکات ایمنی را رعایت کنند و هم دولتمردان در راستای استاندارسازی خودروها و جاده‌ها گام بردارند، چرا که در این صورت شاهد تلفات تصادفات جاده‌ای خواهیم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،محمد وحدتی، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تصادفات جاده‌ای می‌گوید: مردم باید آگاهی لازم را داشته باشند و فرهنگ استفاده از خودروها و جاده‌ها را از طریق نهادهای متولی و رسانه‌ها بیامورند تا به این طریق رانندگی اصولی در مردم نهادینه شود و میزان تلفات جاده‌ای کاهش یابد.

چرا به‌رغم کاهش میزان قربانیان، ایران همچنان در زمینه تصادفات جاده‌ای صاحب رتبه برتر است؟

در رابطه با تصادفات جاده‌ای آن‌طور که باید و شاید استانداردسازی جاده‌ها و خودروها رعایت نمی‌شود. اگر در کنار استانداردسازی، دولتمردان و مجلسیان نظرات خوبی را ارائه داده و اجرا کنند و آموزش‌های لازم نیز به مردم توسط رسانه‌های گروهی ارائه شود، آن موقع می‌‌توان انتظار داشت تصادفات جاده‌ای در کشور ما کاهش پیدا کند، در غیر این صورت همچنان در این زمینه صاحب رتبه خواهیم بود. ما می‌خواهیم این مسائل حل شده و علمی بررسی شوند، چرا که برخی راه‌ها استاندارد نیستند و نسبت به تراکم جمعیت کم هستند. بنابراین باید این مساله از طریق دولت بررسی شود و به صورت لایحه به مجلس بیاید. از سوی دیگر، مجلس مسائلی را که به کمیسیون عمران مربوط است به آنها محول می‌‌کند و اگر لازم باشد کمیسیون اجتماعی نیز به عنوان کمیسیون فرعی در ساخت‌وساز جاده‌ای نظر خود را اعلام می‌‌کند. بنابراین مساله تصادفات جاده‌ای مربوط به کمیسیون عمران و اجتماعی نیست و باید هر جا خلایی وجود داشت از طریق نمایندگان گوشزد شود و مجلس نیز این آمادگی را دارد که بدون اعمال سلیقه اقداماتی را برای گشایش مشکلات مردم و جلوگیری از آسیب‌ها انجام دهد. از سوی دیگر، توسعه راه‌ها هر قدر تخصصی‌تر و علمی‌تر باشد خروجی بهتری دارد و به بهره برداری بیشتری می‌رسد. بنابراین همه کمیسیون‌ها در تلاشند که مشکلات مردم و تصادفات جاده‌ای کاهش یابد، چرا که تصادفات جاده‌ای هزینه‌بردار است و بار مالی زیادی را برای دولت ایجاد می‌کند. از این رو حل مسائل در حوزه تصادفات جاده‌ای باید جزو اولویت‌ها قرار بگیرد.

عوامل زیادی در حوادث جاده‌ای دخیل هستند. با وجود این، توسعه راه‌ها چه تاثیری در کاهش تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای دارد؟

قطعا توسعه راه‌ها نقش بسزایی در کاهش تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای دارد، ولی اکنون جاده‌های ما جوابگوی خودروهای کشور نیستند و ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد. به عبارت دیگر تعداد جاده‌ها و خودروها تناسب ندارد و ما باید این مورد را محاسبه کرده و علمی وارد قضیه شویم تا مسائل حل شوند. از سوی دیگر، در بعضی مواقع جاده‌ای غیر استاندارد ساخته می‌شود و دو سال بعد کیفیت خود را از دست داده و منجر به افزایش تصادفات می‌شود. بنابراین دولت باید اقدامات جدی را انجام دهد و برای جاده سازی اصولی زمان گذاشته و سرمایه‌گذاری کند، چرا که ایمن نبودن جاده‌ها با جان و مال مردم سر و کار دارد و نباید نادیده گرفته شود. از این رو باید دولت و مجلس با افرادی که کوتاهی کرده و استانداردها را رعایت نمی‌کنند و مسائل را به صورت علمی پیش نمی‌برنند، برخورد کنند تا این کاستی‌ها ریشه‌کن شود.

هر ساله با وجود هشدار مسئولان همچنان در ایام نوروز شاهد تصادفات جاده‌ای هستیم. برای فرهنگسازی در زمینه رانندگی اصولی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

مردم باید آگاهی لازم را داشته باشند و فرهنگ استفاده از خودروها و جاده‌ها را از طریق نهادهای متولی و رسانه‌ها بیاموزند تا به این طریق رانندگی اصولی در مردم نهادینه شود و میزان تلفات جاده‌ای نیز کاهش یابد. این در حالی است که برخی افراد هم به تذکرات پلیس راه و نهادهای متولی اهمیت نمی‌دهند و با مسائل احساساتی برخورد کرده و صرفا می‌خواهند به سفر بروند. از سوی دیگر، اگر در این رابطه تذکرات لازم از طرف پلیس راه و نهادهای مربوطه داده شود و مردم نیز به آگاهی دست یافته و شفاف سازی‌ها اتفاق بیفتد عموم مردم نیز نکات ایمنی را رعایت می‌کنند، تا جایی که عده‌ای قبل از شروع سال جدید به مسافرت می‌روند، عده ای هفته اول نوروز و عده‌ای دیگر نیز وقتی حجم مسافرت‌ها کاسته می‌شود به سفر می‌‌روند. بنابراین علاوه بر آنکه باید آگاهی‌ها در طول سال اتفاق بیفتد، ضروری است که یک ماه مانده به نوروز نیز این کار مستمر و بی وقفه باشد تا با رعایت نکات و مسائل ایمنی تصادفات کاهش پیدا کند.

ممکن است برخی افراد بر اثر تصادفات سرپرست خانواده خود را از دست داده و دچار مشکلاتی شوند. در این رابطه کمیسیون اجتماعی چه اقداماتی انجام داده است؟

وقتی خانواده ای سرپرست خود را از دست می‌دهد در آینده سربار جامعه است و مشکلات اجتماعی بسیاری گریبانش را می‌گیرد. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از تصادفات سرمایه‌گذاری دراز مدت داشته باشیم که به نفع مردم و دولت باشد. با وجود این، در این رابطه نه تنها کمیسیون اجتماعی بلکه تمام کمیسیون‌ها در مجلس راهکارهایی را ارائه داده اند. به عبارت دیگر قوانین در این زمینه به وفور دیده می‌شود. در واقع تورم در قانون داریم و نیاز به وضع قوانین جدید نیست، چرا که تورم در قانون همه را گیج کرده و بعضا در قوانین تداخل ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، اگر پلیس راه و مسئولان مربوطه با متخلفان به ویژه در ایام نوروز جدی‌تر برخورد کرده و نیروهای گشتی و دوربین‌ها را در تمام راه‌ها و مسیرها بیشتر کنند و اغماضی صورت نگیرد می‌توان از بروز تصادفات جاده‌ای پیشگیری کرد تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری به عمل آید، حتی اگر پلیس راه و دولت احساس می‌کنند که برخی قوانین قابلیت اجرا نداشته و راهبردی نیست یا با کمبود قوانین مواجه هستیم، می‌‌توانند طی لایحه ای پیشنهاد خود را به مجلس بیاورند و ما هم در کمیسیون اجتماعی به آن رسیدگی کنیم، حتی ما می‌‌توانیم پیشنهاد آنها را به طرح تبدیل کرده و در کمیسیون اجتماعی به تصویب برسانیم تا در صحن مجلس مورد دفاع قرار بگیرد. در رابطه با معلولان آسیب دیده ناشی از تصادفات هم بگویم که قوانین خوبی مخصوصا در برنامه ششم توسعه به وجود آمد، چرا که تا پیش از آن لایحه ای آماده بود که کمبودهای بسیاری داشت و این حوزه در آن دیده نشده بود. بنابراین کمیسیون اجتماعی تلاش بسیاری کرد و مسائلی را در برنامه ششم توسعه گنجاند تا به این افراد از طریق بهزیستی و نهادهای مربوطه کمک شود و بتوانند زندگی خود را سپری کنند، چون زندگی آسیب دیدگان تصادفات جاده‌ای با مشکلاتی همراه است که باید برای کاهش آن اقداماتی را انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha