یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶

سلفی با رودخانه طغیان کرده، تبدیل به طنز تلخی شده است. رودخانه‌ای که عده‌ای را به تماشای مرگ فرا می‌خواند و از مردم دعوت به عمل می‌آورد تا یکی از وحشتناک‌ترین یادگاری‌هایشان را به ثبت برسانند. از همین رو این عده هیچ‌جوره قصد ندارند بی‌خیال ثبت آن شوند، گوشی‌شان را آماده کرده و دکمه را لمس می‌کنند و عکسی می‌اندازند، عکسی که ممکن است بهایش بازی با جان شیرینشان باشد.

سلفی با سیل

سلامت نیوز: سلفی با رودخانه طغیان کرده، تبدیل به طنز تلخی شده است. رودخانه‌ای که عده‌ای را به تماشای مرگ فرا می‌خواند و از مردم دعوت به عمل می‌آورد تا یکی از وحشتناک‌ترین یادگاری‌هایشان را به ثبت برسانند. از همین رو این عده هیچ‌جوره قصد ندارند بی‌خیال ثبت آن شوند، گوشی‌شان را آماده کرده و دکمه را لمس می‌کنند و عکسی می‌اندازند، عکسی که ممکن است بهایش بازی با جان شیرینشان باشد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد در ادامه می نویسد: گرفتن عکس‌های سلفی به‌ویژه نشر آن در شبکه‌های اجتماعی یکی از تجربه‌های لذت‌بخش در سبک زندگی امروزی ماست، اما در این میان برخی از افراد برای اینکه عکس سلفی جالب و متفاوتی را به نام خودشان ثبت کنند اقدام به گرفتن سلفی‌های عجیب و خطرناکی می‌کنند که باعث بهت و حیرت بسیاری می‌شود. این روزها بسیاری از استان‌های کشور درگیر سیل هستند و شرایط بحرانی را می‌گذرانند اما تصاویری از سلفی گرفتن برخی مردم این شهرها با سیل مخابره می‌شود که عجیب و خطرناک است تا جایی که این سلفی انداختن کار دست جوانی داده و متاسفانه هنگامی که او برای گرفتن عکس سلفی از خود به کنار رودخانه کلدان منطقه دلفارد در جیرفت می‌رود به رودخانه سقوط و غرق می‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که دلیل رفتارهای بعضا خطرناک برخی از مردم چیست؟

نظر یک جامعه شناس
یک جامعه‌شناس در خصوص اینکه چرا برخی از مردم از حرکات پرخطر استقبال می‌کنند،گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که حائز اهمیت است اینکه برخی از مردم به دلیل کمبود یا نداشتن بهانه‌هایی برای تخلیه هیجاناتشان به دنبال رفتارهای پرخطر هستند، در واقع آنها منتظر این هستند تا اتفاقی رخ دهد تا بتوانند هیجاناتشان را تخلیه کنند. مثلا در یک تصادف پرخطری که می‌داند توقف‌کردن ممکن است جانش را بگیرد ولی باز اینکار را می‌کند. جعفر بای اظهارکرد: متاسفانه مردم فشارهای انباشته شده روحی و روانی دارند که در روند عادی زندگی‌شان تخلیه نشده است به همین خاطر از حرکات و اتفاقات ناگوار استقبال می‌کنند. تا زمانی که تخلیه هیجانات به شکل درست آن اتفاق نیفتد از این دست رفتارهای پرخطر در حالات غیراستاندارد خواهیم داشت. وی در خصوص مسئله سلفی‌گرفتن در شرایط بحرانی گفت: در یک برهه‌ای برای مردم توجه به روح مقدم بر جسم بود، در برهه‌ای دیگر هم روح و هم جسم برایشان از اهمیت بسزایی برخوردار بود، اما در حال حاضر جسم مقدم بر روح شده است. اگر دقت کرده باشید انواع و اقسام عمل زیبایی بر صورت و جلوه‌گری‌های جسمانی و... ریشه در توجه بر جسم دارد، سلفی‌گرفتن هم یکی از این ویژگی‌هاست که برخی افراد حاضرند برای سلفی‌گرفتن خطرات فراوانی را بپذیرند.


**میل به دیده‌شدن دلیل رفتارهای پرخطر
اما یک رفتارشناس در خصوص استقبال مردم از رفتارهای پرخطر به آفتاب‌یزد گفت: ورود رفتارهای وارداتی به جامعه عوارضی دارد که اگر نهادهای فرهنگی، رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما و خانواده اقدام به پیشگیری از آن نکنند عوارض، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اینگونه رفتارها دامنگیر خود افراد، اطرافیان و سایر شهروندان خواهد شد.

مجید ابهری عنوان کرد: یکی از این رفتارها که متاسفانه همچون ویروس گریبانگیر بسیاری از افراد شده است سلفی گرفتن از اوقات تلخ، حادثه‌ساز و بعضی از لحظاتی است که ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد. فراموش نمی‌کنیم در حادثه تلخ و تاسف‌انگیز ساختمان پلاسکو عده‌ای تلفن به دست مشغول گرفتن عکس‌هایی نه‌چندان خوشایند از شرایط بحرانی این حادثه بودند. وی اظهارکرد: حالا این رفتار در بسیاری از شهرها و حتی روستاهای کشور توسعه‌ یافته و متاسفانه به عنوان یک رفتار پذیرفته شده اجتماعی در حال نهادینه‌شدن است. به کرات شاهد سلفی‌گرفتن در حادثه‌هایی مانند تصادف یا وقوع سیل و... بودیم. سلفی‌گرفتن برخی از مردم شیراز در کنار رودخانه خروشان بعید نبود که سیل آنها را در خود غرق کند. این رفتارشناس با طرح این سوال که چرا اینگونه رفتارها در جامعه در حال گسترش است، بیان کرد: اولین دلیل آن از نگاه رفتارشناسی، موضوع دیده‌شدن است.

متاسفانه بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای از برخی هموطنان به‌عنوان گزارشگر استفاده کرده و می‌خواهند از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها عکس یا فیلم گرفته و برای آنها بفرستند که چنین رفتاری بسیار غیرحرفه‌ای است. مجید ابهری گفت: دومین دلیل این مسئله به سندرم دیده‌شدن برمی‌گردد یعنی بسیاری از افراد به خاطر کم‌توجهی خانواده و نهادهای اجتماعی و فرهنگی دچار چنین سندرمی شده‌اند آنها در واقع با گرفتن عکس‌های سلفی و گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی به دنبال لایک یا فالوئر هستند که این لایک و فالوئرها بستری برای گرفتن عکس‌های عجیب و غریب شده است. سومین علت حس رقابت در بین برخی افراد است که سبب شده دست به چنین رفتارهای عجیب بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha