دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 206689

التهاب و درد ناشی از آن ناشی از واکنش بافت های بدن نسبت به عفونت، آلودگی، جراحت و یا یک ماده محرک است. نشانه های التهاب از این قرارند: درد، تورم و قرمز شدن محل درد. گاهی اوقات عملکرد بافت و یا اندام ملتهب شده دچار اختلال می گردد و فرد دیگر به درستی قادر به حرکت نیست. برخی از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی همیشه با التهاب همراه هستند.

15 ماده غذایی که تسکین دهنده انواع دردها هستند

سلامت نیوز:التهاب و درد ناشی از آن ناشی از واکنش بافت های بدن نسبت به عفونت، آلودگی، جراحت و یا یک ماده محرک است. نشانه های التهاب از این قرارند: درد، تورم و قرمز شدن محل درد. گاهی اوقات عملکرد بافت و یا اندام ملتهب شده دچار اختلال می گردد و فرد دیگر به درستی قادر به حرکت نیست. برخی از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی همیشه با التهاب همراه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت معمولا در پزشكی برای درمان التهاب از روش ‌هایی مانند استراحت، ورزش سبك، كنترل وزن، حركات كششی و همچنین مصرف دارو برای كاهش التهاب و كنترل درد استفاده می‌ شود. در درمان‌ های دارویی معمولا از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و یا استروئیدی استفاده می‌ شود و در برخی موارد نیز ممكن است منجر به جراحی و تعویض مفصل در موضع التهاب شود. معمولا یكی از رایج ‌ترین درمان‌ ها همان استفاده از داروهای غیراستروئیدی است. اگرچه استفاده از این داروها در رفع التهاب مفید است، اما دارای عوارض جانبی بوده و می ‌توانند سبب تحریك معده و یا زخم معده شوند. حتی در مواردی كه از این داروها استفاده طولانی مدت می ‌شود، می‌ توانند منجر به بروز مشكلاتی برای كلیه گردند.

در این میان برخی از اقلام خوراکی و میوه ها و سبزیجات حاوی خواص ضد التهابی و ضد درد هستند.

روغن زیتون: محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده اند که یک ماده شیمیایی در روغن زیتون به نام اولئوکانتال منجر به مهار آنزیم التهابی شده و درست مانند ایبوپروفن عمل می کند. این ماده همچنین خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

آناناس: بروملین، آنزیم موجود در این میوه گرمسیری منجر به کاهش میزان التهاب شده و دردهای ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد. مصرف این میوه تورم ناشی از سندرم تونل مچ دست را نیز در بیماران مبتلا کاهش می دهد.

سیب: جای تعجب نیست که پزشکان توصیه به مصرف روزانه یک عدد سیب می کنند چون حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که خاصیت ضد التهابی دارد.

آجیل و دانه ها: غذاهای سرشار از تریپتوفان، اسید آمینه ایی که ممکن است منجر به کاهش درد شود، عبارتند از فندق، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، محصولات لبنی، سویا، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار، برنج، لوبیا و عدس.

اسفناج: سبزیجات با برگ تیره مانند کلم، چغندر و اسفناج، حاوی کاروتنوئیدها و رنگدانه های گیاهی برای کاهش میزان التهاب و درد ناشی از آن هستند.

شکلات تیره: شکلات تیره نیز حاوی مواد شیمیایی برای کمک به مبارزه با التهاب است. مطالعات محققان ایتالیایی نشان می ‌دهد که مصرف شکلات تیره می تواند در کاهش التهاباتی که به بیماری‌ های قلبی عروقی منجر می‌ شود موثر باشد.

برنج قهوه ای: این نوع برنج به همراه دیگر غلات کامل برای مبارزه با درد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند. غلات سبوس دار منبع خوبی از منیزیم است که به نظر می رسد منجر به کاهش دفعات میگرن، کمک به آرامش اعصاب، بهبود وضعیت عروق خونی و عضلات می شوند. مصرف منظم برنج قهوه ای از افزایش وزن که خود عامل بروز التهاب است، پیشگیری می کند.

انگور: حاوی رسوراترول است، که برای کاهش التهاب درست مانند آسپرین عمل می کند البته بدون تحریک معده، انگور همچنین سرشار از مواد مغذی برای کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها است.

زغال اخته: محققان دانشگاه هاروارد نشان داده اند، زنانی که روزانه 10 اونس آب ذغال اخته می نوشند، 42 درصد کمتر از سایرین دچار التهاب و عفونت مثانه می شوند. زغال‌ اخته به دفع سموم و چربی‌ هایی که در بافت ‌های بدن تجمع می ‌‌کنند ‌‌یاری می‌‌ رساند. تجمع سموم و چربی‌ ها در بافت‌های بدن عامل التهاب و احتباس آب محسوب می ‌‌شود.

چای سبز، سیاه و سفید: سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است که منجر به کاهش خسارت سلولی در مبتلایان به آرتریت می شود.

کلم بروکلی: این سبزی حاوی گلوتاتیون است؛ یک آنتی اکسیدان که منجر به محافظت در برابر آرتریت می شود. دیگر سبزیجات حاوی گلوتاتیون عبارتند از: مارچوبه، کلم، گل کلم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، آووکادو، گریپ فروت، پرتقال، هلو، هندوانه.

ماهی: ماهی های روغنی بعلاوه دانه کدو تنبل، روغن زیتون، روغن کانولا و ... حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که یک عامل ضد التهابی قوی است. این اسیدهای چرب به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را برطرف می کند و در برخی موارد مانند داروها درد را تسکین می بخشد. اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد سیستم گوارشی را نیز بهبود می بخشد.

زنجبیل: ماده ضد درد موجود در زنجبیل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض2 ماه تا 63 درصد کاهش می دهد. مصرف روزی حداقل یک قاشق مرباخوری خشک یا 2 قاشق مرباخوری زنجبیل تازه برای افراد مبتلا به درد عضله توصیه می شود.

جوی دو سر: آندومتریوزیس هنگامی رخ می دهد که جداره های ریز رحم کنده می شود و خارج از رحم رشد می کند. به گفته محققان، این سلول های مهاجر دوران قاعدگی را در برخی زنان به دوران زجرآوری تبدیل می کند و به حدی التهاب ایجاد می کند که فرد درد بسیار شدید دارد. رژیم غذایی غنی از جو دو سر طی 6 ماه این درد را تا 60 درصد کاهش می دهد. با خوردن روزی یک پیمانه جو دو سر می توان از این درد رهایی پیدا کرد.

گیلاس: نتایج بررسی ها نشان می دهد از هر 4 زن حداقل یک نفر به درد آرتریت، نقرس و سردردهای مزمن مبتلاست. آنتوسیانین ترکیبی که رنگ قرمز به گیلاس می دهد خاصیت ضدالتهابی دارد و 10 برابر از آسپرین قوی تر است. آنتوسیانین، آنزیم های ایجادکننده التهاب در بافت ها را متوقف می کند و در نتیجه مانع از بروز دردهای متفاوت می شود. مصرف روزی 20 گیلاس برای برطرف شدن درد، توصیه می شود.

زردچوبه: نتایج بررسی ها نشان می دهد، زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد 3 برابر موثرتر است. زردچوبه 50 درصد از درد بیماران آرتریت را کاهش می دهد. کورکومین، ماده فعال موجود در این ادویه، آنزیم تولیدکننده هورمون های دردزا را متوقف می کند. کافی است روزی یک چهارم قاشق مرباخوری از این ادویه مصرف کنید.


منبع:health

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha