رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح تقویم آموزشی مدارس به تصویب هیئت وزیران رسیده و تقدیم مجلس شده است، گفت: با حضور گروه‌های مختلف کار کارشناسی روی این موضوع صورت گرفت تا بتوانیم تعطیلات آموزش‌وپرورش را در طول سال توزیع کنیم. وزارتخانه آموزش‌وپرورش نیز بر این موضوع تأکید دارد. علاوه‌براین رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از این موضوع استقبال می‌کند، چون از نظر ایشان در صورت توزیع تعطیلات در طول سال، ایرانی‌ها فرصت بیشتری برای گردشگری و بازدید از میراث فرهنگی کشور دارند.

تصویب تعطیلات زمستانی مدارس در دولت

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح تقویم آموزشی مدارس به تصویب هیئت وزیران رسیده و تقدیم مجلس شده است، گفت: با حضور گروه‌های مختلف کار کارشناسی روی این موضوع صورت گرفت تا بتوانیم تعطیلات آموزش‌وپرورش را در طول سال توزیع کنیم. وزارتخانه آموزش‌وپرورش نیز بر این موضوع تأکید دارد. علاوه‌براین رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از این موضوع استقبال می‌کند، چون از نظر ایشان در صورت توزیع تعطیلات در طول سال، ایرانی‌ها فرصت بیشتری برای گردشگری و بازدید از میراث فرهنگی کشور دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، معصومه ابتکار که روز گذشته در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست حاضر شده بود، با بیان این مطلب افزود: اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم، فشار آلودگی در دی‌ماه در کلان‌شهرها کاسته می‌شود. در این لایحه خواسته شده تا اختیار تعطیلات مدارس به دولت داده شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تجارت، اقتصاد و محیط زیست محورهای نمایشگاه امسال محیط زیست هستند، از حضور ٢٠ کشور خارجی در نمایشگاه محیط زیست خبر داد و گفت: حضور قوی بین‌المللی باعث ایجاد رقابت در حوزه فناوری‌های سبز به‌ویژه در زمینه‌های مدیریت پسماند، مدیریت انرژی، بهینه‌سازی انرژی و انرژی‌های نو خواهد شد.


وی در ادامه به نشست ویژه ایران و آلمان درمدت  برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اشاره کرد و گفت: امسال میهمانان خاص ملی و بین‌المللی خواهیم داشت. رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل، «الک سولهایم»، میهمان ویژه ماست که در موضوعات مختلف با او گفت‌وگو خواهیم داشت. همچنین مراسم درخت‌کاری را با حضور رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل برگزار خواهیم کرد.


ابتکار در ادامه با اشاره به جلسه ستاد مدیریت بحران با موضوع گردوغبار خوزستان که روز گذشته با ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه وزیر کشور گزارشی از نحوه مدیریت مشکلات مختلف استان خوزستان ارائه دادند. همچنین وزیر نیرو گزارشی درباره تلاش‌های صورت‌گرفته به منظور حل مشکلات آب و برق خوزستان ارائه کردند. علاوه‌براین وزیر جهاد کشاورزی گزارشی را در ارتباط با اقدامات این وزارتخانه در راستای مقابله با کانون‌های گردوخاک‌ خوزستان ارائه دادند. وی با اشاره به وجود ٣٠ هزار هکتار کانون فوق‌بحرانی در استان خوزستان اظهار کرد: مطالعات شناسایی کانون‌های گردوغبار ایران در دولت یازدهم انجام و تکمیل شد. علاوه‌براین در خوزستان برنامه‌های مقابله با کانون‌ها نیز نهایی شد.

وزارت جهاد کشاورزی به منظور مهار کانون‌های گردوغبار خوزستان برنامه‌هایی شامل ثبت بیولوژیک و کاشت نهال به وسعت ٤٠ هزار هکتار در خوزستان به‌ویژه در جنوب این استان و منطقه هندیجان انجام خواهد داد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در کشورهای عربستان، عراق و سوریه کانون‌های گردوغبار که کشور ما را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهند، وجود دارد، گفت: گردوغباری که روز گذشته در استان خوزستان ایجاد و از سوریه و عراق وارد خوزستان شد، پدیده‌ای است که سال‌هاست تکرار می‌شود. در سال ٩٢ سفری به عراق به منظور پیگیری این موضوع داشتم و حتی اقداماتی چون کاشت نهال نیز صورت گرفت.

مذاکرات متعددی با عراق در موضوع مقابله با گردوغبار داشتیم، اما متأسفانه شرایط داخلی عراق به‌گونه‌ای بود که نتوانستیم برنامه‌های مقابله با گردوغبار را به طور کامل اجرائی کنیم.
ابتکار با بیان اینکه بسیاری از مناطق داخل عراق به دلایل مختلف از جمله طرح گسترده گاپ ترکیه، با مشکلاتی مواجه شده است، اظهار کرد: در نتیجه اجرای این طرح، ٣٥ درصد آب دجله و فرات پشت سدها حبس شده است که تأثیرات بسیاری روی تالاب‌های هورالعظیم و هورالهویزه خواهد داشت. برای پیگیری موضوع گردوغبار مناسبات بین‌المللی نیز داریم. پیش از این قطع‌نامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که در آن دبیرکل مکلف شد تا گزارشی درباره وضعیت گردوغبار در کل دنیا ارائه دهد. تاکنون قطع‌نامه دوم صادر شده است. علاوه بر این نیز قطع‌نامه‌ای در مجمع وزرای محیط زیست جهان داشتیم.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز گذشته با محوریت استان خوزستان برگزار شد، گزارشی درباره وضعیت تالاب‌ها ارائه دادند، اظهار کرد: در دولت یازدهم توجه خاصی به احیای تالاب‌ها شده که تلاش برای احیای دریاچه ارومیه از جمله آنهاست. تالاب هورالعظیم از مهم‌ترین تالاب‌های ایران است که در سال ٩٢ هم‌زمان با آغاز کار دولت یازدهم به طور کامل خشک بود، ولی درحال‌حاضر با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و اقدامات وزارت نفت درباره برداشتن دایک‌های مرزی روی تالاب، حقابه تالاب تأمین شد. این دایک‌ها در سال ٩٣ باز شد و آب چرخه با اراده دولت وارد هورالعظیم شد. درحال‌حاضر این تالاب ٧٠ درصد آب‌گیری شده است که آب آن لب‌شور است و به‌هیچ‌وجه سمی و آلوده نیست.


وی با اشاره به اینکه همه طرح‌ها به ویژه طرح‌های سدسازی مشمول طرح ارزیابی زیست‌محیطی هستند، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم در دولت یازدهم هیچ طرحی بدون مجوز ارزیابی زیست‌محیطی فعال نشده که توقف فعالیت تونل سبزکوه – چغاخور، نمونه بارز این رویه است که با وجود پیگیری‌های بسیار، اجازه کار آن را ندادیم و آن را متوقف کردیم. طرح‌ها تا زمانی که مجوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت نکنند، اجازه فعالیت نخواهند داشت.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه انتقال آب از سرچشمه‌های کارون در دولت یازدهم به غیر از مواردی که قبلا ایجاد شده بود، صورت نگرفته است، درباره امکان پیش‌بینی توفان‌های گردوخاک خوزستان اظهار کرد: حدود پنج روز پس از اولین گردوغبار در استان خوزستان، در این استان حضور داشتیم که در جلسه ستاد مدیریت بحران، سازمان هواشناسی اعلام کرد دستگاه‌های جدیدی به منظور پیش‌بینی گردوغبار تهیه کرده است که در این صورت می‌توانند خدمات پیش‌بینی بهتری در اختیار مردم قرار دهند و حداقل ٢٤ ساعت قبل از وقوع گردوغبار مردم را در جریان بگذارند. در این صورت مسئولان استانی نیز می‌توانند تصمیم لازم را درباره تعطیلی مدارس به موقع بگیرند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره خطرات ناشی از خشک‌شدن دریاچه نمک در استان قم اظهار کرد: دو دریاچه نمک و حوض سلطان در قم به چند دلیل، به‌ویژه تغییر اقلیم، گرم‌ترشدن هوا و سدسازی‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند.

١٦ رودخانه وارد این دو دریاچه می‌شد که در نتیجه سدسازی‌ها همه رودخانه‌ها کم‌آب یا خشک شدند و این موضوع باعث شده دو دریاچه نمک و حوض سلطان آسیب‌های جدی ببینند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از آغاز عملیات زمینی در ارتباط با کاشت نهال در عرصه ٤٠هزار هکتاری کانون‌های فوق‌بحرانی گردوخاک در استان خوزستان خبر داد و گفت: بحث تأمین آب برای پخش سیلاب نیز به منظور مرطوب نگه‌داشتن خاک در این استان مطرح شده است. سال پیش نیز بحث کاشت نهال به وسعت سه ‌هزار هکتار را در استان خوزستان داشتیم.  ابتکار با اشاره به اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا در تهران و هشت کلان‌شهر دیگر در حال اجراست، تصریح کرد: کیفیت هوا در شهرهای شیراز، اصفهان و تهران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است. در سال ٩٢ تهران سه روز پاک و ١٨٧ روز سالم داشته است. این در حالی است که در سال ٩٥ ، ١٦ روز پاک و ٢٣٧ روز سالم داشتیم؛ بنابراین امسال نسبت به سال ٩٢، ٦٣ روز هوای سالم‌تری را تجربه کرده‌ایم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha