مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، سن 58 درصد از معتادان کشور را کمتر از 34 سال عنوان کرد و گفت: نشانه روی سیستم هوشمند اعتیاد به سمت نوجوانان و جوانان است.

سن 58 درصد معتادان کشور کمتر از 34 سال است

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، سن 58 درصد از معتادان کشور را کمتر از 34 سال عنوان کرد و گفت: نشانه روی سیستم هوشمند اعتیاد به سمت نوجوانان و جوانان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یرنا حمید صرامی در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: 37 درصد از معتادان دارای مدرک فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند که نشان می دهد اعتیاد فقط مربوط به بی سوادها نیست.


وی تصریح کرد: 21 درصد معتادان در محیط های صنعتی مشغول به کار بوده و نشانگر این است که اعتیاد تنها شامل افراد بیکار نمی شود.
صرامی؛ همچنین 64 درصد معتادان را افراد متاهل بیان کرد و ادامه داد: ایران تنها کشوری است که میزان گرایش افراد متاهل به مواد مخدر از مجردها بیشتر است و این گرایش ناشی از فقدان رضایت عاطفی، جنسی و اقتصادی در خانواده است.


وی اضافه کرد: در مجموع دغدغه روزانه افراد متاهل معتاد و خانواده های آنها که تعداد هفت میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شوند، مصرف مواد مخدر است.


مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مواد مخدر یک تهدید چند وجهی است و بیش از 90 درصد مردم اولین آسیب و جدی ترین آسیب اجتماعی را اعتیاد و مواد مخدر می دانند و مقام معظم رهبری نیز اولین اولویت کشور را مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده اند.
وی اظهار داشت: هیچ قشری از این تهدید اجتماعی مصون و ایمن نیست، زیرا مساله اعتیاد امروز وارد مدارس، خانواده ها، دانشگاه ها و محیط های صنعتی و محله های شهری و روستائی شده است.


به گفته وی؛ در حوزه اعتیاد با چند رویکرد در کشور مواجه هستیم که برخی نگاه حداقلی نسبت به آن دارند که این خود ترویج دهنده اعتیاد است و به جامعه زیان وارد می کند و نگاه دیگر این بوده که ناکارآمدی نظام را نشان دهند که این با توجه به آمارها اشتباه است و یک رویکرد توجه به همه ابعاد این آسیب است.
وی همچنین اظهار داشت که عوامل موثر در گرایش به اعتیاد در طبقات مختلف اجتماعی کشور؛ تفریح، لذت طلبی و رهائی از اختلالات خلق فردی است که 23.6 درصد جمعیت 15 تا 64 سال جامعه دارای یکی از این اختلالات بوده که زمینه ساز تجربه اولین مصرف مواد شده است.


مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه عده ای نیز برای مطرح کردن خود در جامعه، رفع مشکلات جنسی، غلبه بر خواب، تمرکز و رهائی از مشکلات خانوادگی به مواد مخدر روی می آورند.


صرامی تاکید کرد: ساختارهای بیمار در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه از دیگر عوامل روی آوری افراد به مواد مخدر است، اگر ساختار اجتماع در جهت نشاط و مشارکت باشد بدون شک به پیشگیری از این امر کمک می کند، اما متاسفانه در جامعه ما نشاط پائین است.
وی ادامه داد: ساختار اقتصادی بیمار مانند فقر، بیکاری، تورم خود زمینه ساز ترویج اعتیاد است و در حوزه ساختار فرهنگی نیز دستگاه های دست اندرکار به تناسب حجم تهدید عظیم مواد مخدر، اقدامات زیربنائی نداشتند.


صرامی تاکید نمود که حاصل این ضعف ها در واقع روز به روز به تقویت شکاف نسلی، هویت سردرگم، بحران زدگی جوانان و نوجوانان کمک کرده است.
طبق آمارها دو میلیون نفر معتاد در کشور هستند که باید روزانه مصرف داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha