یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم تقویت مدیریت منابع در طرح تحول سلامت به بسته های خدماتی ارائه شده در این طرح اشاره کرد و گفت: مهم ترین مسئله در طرح تحول نظام سلامت نظارت است.متأسفانه در بسته های تعریف شده نظارت قوی وجود ندارد و انتظاری که تعریف بسته برای مردم ایجاد می کند باید با ارائه خدمات یکسان و متناسب باشد؛به عنوان مثال نمی توان بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را تعریف کرد اما پزشک در دسترس نباشد.

مهم ترین نقص طرح تحول نظام سلامت/بسته های ارائه شده در طرح تحول چقدر عملیاتی شده است؟

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم تقویت مدیریت منابع در طرح تحول سلامت به بسته های خدماتی ارائه شده در این طرح اشاره کرد و گفت: مهم ترین مسئله در طرح تحول نظام سلامت نظارت است.متأسفانه در بسته های تعریف شده نظارت قوی وجود ندارد و انتظاری که تعریف بسته برای مردم ایجاد می کند باید با ارائه خدمات یکسان و متناسب باشد؛به عنوان مثال نمی توان بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را تعریف کرد اما پزشک در دسترس نباشد.

عباسعلی پوربافرانی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت: به طور قطع زمانی که یک طرح ملی نظیر طرح تحول نظام سلامت با این وسعت اجرا می شود نواقصی هم دارد. البته اصل طرح موفق است اما یکی از مهم ترین نواقص آن مدیریت منابع است.

وی افزود: در واقع نباید برخی از افراد نیازمند توجه و مراقبت ویژه به خصوص بیماران صعب العلاج را رها کرد و منابع سلامت را با این موضوع که به همه به طور یکسان خدمات ارائه شود،هدر داد.این در حالیست که برخی به استفاده از منابع سلامت نیاز ندارند اما در مقابل نیاز برخی بیشتر است.به عنوان مثال نیاز یک بیمار سرطانی از یک بیماری عادی به مراتب بیشتر است.بنابراین در این طرح باید مدیریت منابع اتفاق بیافتد.

نماینده مردم شهرستان های نایین و خور و بیابانك در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهم ترین مسئله در طرح تحول نظام سلامت نظارت است.متأسفانه در بسته های تعریف شده نظارت قوی وجود ندارد و انتظاری که تعریف بسته برای مردم ایجاد می کند باید با ارائه خدمات یکسان و متناسب باشد؛به عنوان مثال نمی توان بسته ماندگاری تعریف کرد اما پزشک در دسترس نباشد. بنابراین نظارت هم در این طرح باید تقویت شود.

وی در ادامه سخنانش درباره این که دکتر نوربخش گفته 78درصد منابع طرح تحول سلامت توسط بیمه ها تأمین می شود،اذعان داشت: وزارت بهداشت معتقد است سازمان تأمین اجتماعی به طرح تحول نظام سلامت بدهی دارد و این در حالی است که خود این سازمان، از دولت مطالباتی دارد. متأسفانه این مسئله مقداری موجب ایجاد نارضایتی میان بخش های مختلف در دولت شده است. زیرا بعضا اشکالاتی در روند ارائه خدمات برای بیمه شدگان پیش آمده؛بنابراین نیاز است که همه بخش ها بر اساس سهم خود، عنایت بیشتری داشته باشند.

پوربافرانی بیان کرد:وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی باید در این زمینه تصمیمات صحیح و اصولی اتخاذ کنند تا در این میان چیزی به ضرر مردم تمام نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha