معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور از تشکیل 56 میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان تاکنون خبر داد.

تشکیل 56 میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور از تشکیل 56 میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان تاکنون خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر سیاری در این اجلاس که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، هدف از برگزاری این اجلاس را رصد اجرا و تحقق برنامه ها در سالجاری و بیان برنامه ها و اولویت های سال آینده عنوان کرد.


دو سال اخیر به اندازه 30 سال گذشته
وی اظهار کرد: در 2 سال اخیر به اندازه 30 سال گذشته سرمایه گذاری در بخش بهداشت انجام شده است. وی افزود: تاكنون تعمیر و تجهیز 20 هزار واحد بهداشتی با اعتباری بالغ بر 10 هزار و 350 میلیارد ریال انجام شده است.

دکتر سیاری بیان داشت: امسال نیز 2 میلیون و 500 هزار متر مربع فضای فیزیكی در 6 هزار و 200 پروژه با 40 هزار میلیارد ریال اعتبار در حال ساخت است. وی ادامه داد: در بخش ترابری نیز یك هزار و 400 خودرو به ناوگان ترابری حوزه بهداشت افزوده شده است.

وی تصریح کرد: روستاها در برنامه طرح تحول نظام سلامت از جایگاه و اولویت ویژه ای برخوردار هستند، به طوری كه قبل از اجرای این طرح سه هزار و 400 پزشك در روستاها وجود داشت كه این تعداد اكنون به 6 هزار و 800 نفر رسیده است.

دکتر سیاری با اشاره به برنامه های سال آینده بخش بهداشت اظهار كرد: سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، كاهش آسیب رفتارهای پرخطر، افزایش سواد سلامت، نظام ارجاع روستایی و پزشك خانواده شهری از برنامه هایی است كه در این سال نیز ادامه می یابد و دارای اولویت است. وی افزود: آسیب های اجتماعی نیز جدی گرفته شده و نباید با آنها برخورد انكاری داشت زیرا با این اقدام دچار مشكلات بدتری خواهیم شد.

معاون وزیر بهداشت گفت :، برای توسعه كشور باید بخش های اقتصادی، اجتماعی با هم كار كنند و برای اینكه خدمات بهتر مدیریت شود باید قابل اندازه گیری باشد.

وی گفت: برنامه های گذشته نیز باید تقویت شود به طوری كه هم اكنون افزایش جمعیت و سلامت باروری با فاصله گذاری مناسب بین فرزندان و به صورت اقناعی پیگیری می شود.
دکتر سیاری ضمن اشاره به 15 برنامه ملی و 10 پروژه پشتیبان حوزه بهداشت گفت: دسترسی مردم به خدمات سلامت در جمعیت شهری یکی از مهمترین این برنامه ها است.

دکتر سیاری گفت: برای رسیدن به این مهم، نظام ارائه خدمات سلامت در حوزه بهداشت باز بینی شد و با جذب و جایگزینی مراقبین سلامت، کارشناسان تغذیه و روانشناس بالینی در مراکز خدمات جامع سلامت در شهرها به ارائه خدمات فعال سلامت پرداخته شد.


معاون وزیر بهداشت اجرای برنامه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، توسعه واحدهای بهداشتی، پیگیری موضوع آسیب های اجتماعی به ویژه اچ آی وی / ایدز، اجرای برنامه بسیج سلامت نوروزی از ابتدای اسفند تا 15 فروردین ماه سال 96 و پیگیری پرونده الکترونیک سلامت را از اولویت ها و برنامه های مورد نظر اجلاس معاونان بهداشت برشمرد.

دکتر سیاری در ادامه با اشاره به اینکه 76 درصد علت مرگ و میر در کشور مربوط به بیماریهای غیرواگیر است، گفت: با کنترل عوامل خطر رفتاری شامل تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات، مصرف الکل و کم تحرکی همچنین کنترل عوامل بیولوژیک شامل بالابودن قندخون ، چربی خون، فشار خون و اضافه وزن و چاقی می توان به کنترل بیماری های غیرواگیر دست یافت.


غربالگری رایگان بیماری های غیرواگیر
بنا بر این گزارش، تمامی افراد بالای 30 سال در ایران بر اساس ابتلا به بیماریهای غیر واگیر طبقه بندی شده و کارت قرمز ، زرد و نارنجی دریافت می کنند.
معاون وزیر بهداشت گفت: طرح غربالگری رایگان ایرانیان در زمینه بیماری های غیر واگیر سال گذشته درشورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور به تصویب رسید و توسط ریاست محترم جمهوری ابلاغ شد.

دکتر سیاری ادامه داد: براساس این طبقه بندی افرادی که به لحاظ ابتلا به بیماری های غیر واگیر سالم بودن کارت سبز می گیرند، افراد در معرض عوامل خطر پیشرفته کارت قرمز و دو گروه دیگر در معرض خطر ابتلا کارت نارنجی و زرد دریافت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: این طرح به صورت آزمایشی تاکنون در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کرمان انجام شده است. دکتر سیاری گفت در قالب این غربالگری علاوه بر بیماریهای غیر واگیر، ایرانیان از نظر ابتلا به سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم مورد غربالگری قرار می گیرند.

به گفته وی، غربالگری ایرانیان در سنین بالای 30 سال در عرض 5 سال پیش بینی شده است. دکتر سیاری با تاکید براینکه در حال حاضر مهمترین علت مرگ ومیر بیماری های غیر واگیر می باشد افزود: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی تمامی کشورها باید به میزان 25 درصد مرگ های نابهنگام مردم شان را در گروه میانسالان ( 30 تا70 سال) تا سال 2030 کاهش دهند.

وی افزود: در حال حاضر 76 درصد مرگ و میر مردم ایران براثر 4 بیماری غیر واگیر شامل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت وبیماریهای تنفسی حاد می باشد که 8 عامل خطر رفتاری و بیولوژیک در ایجاد این بیماری ها نقش موثری دارند.

دکتر سیاری مصرف دخانیات، تغذیه نادرست، کم تحرکی و مصرف الکل و عوامل خطر بیولوژیک شامل قند، چربی و فشار خون بالا و چاقی و اضافه وزن را از جمله عوامل خطر رفتاری بر شمرد. معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: خوشبختانه در خصوص آنفلوآنزا تاکنون مشکل خاصی نداشتیم و پیرامون آنفولانزای حاد پرندگان نیز هیچ موردی از ابتلای انسانی تاکنون در سطح کشور گزارش نشده است.


آموزش سه میلیون سفیر سلامت
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این اجلاس از برنامه سفیران سلامت به عنوان یکی از برنامه های مهم دفتر آموزش و ارتقاء سلامت نام برد.
دکتر شهرام رفیعی فر گفت: با اجرای برنامه سفیران سلامت شامل سفیران خانواده، دانش آموز و دانشجو سه میلیون سفیر سلامت با حوزه بهداشت وزارت همکاری می کنند.

دکتر رفیعی فر اظهار داشت: سفیران سلامت افرادی هستند که حوزه سلامت را مستقیماً با خانواده مرتبط می کنند به طوری که ضمن ارتقاء سواد سلامت ایشان بتوان قبل از بروز مشکل و درد مداخلات لازم را انجام داد.

وی خاطر نشان کرد در این برنامه با افزایش سواد سلامت سفیران به ارتقاء آگاهی و سلامت جامعه دست خواهیم یافت.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در ادامه ضمن تاکید بر نقش اطلاع رسانی های عمومی، اجرای برنامه ملی خود مراقبتی به عنوان پنجمین برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت را بسیار مثمر ثمر خواند.

دکتر رفیعی فر اجری کمپین های چهارشنبه سوری ایمن، مهار همه گیری اچ آی وی / ایدز، 1، 2، 3 غذای سالم، لبخند زیبا، غلبه بر دیابت، اهدای خون، ازدواج مناسب، سالم و پایدار، رمضان 95 ، قلیان ها را گلدان کنیم، 1000 روز طلایی ( شیرمادر- مهر مادر)، ایمن برانید، نمایشگاه پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت، جشنواره فیلم سلامت، مستند خیرین سلامت، تهیه سریال پریا با تاکید بر آموزش راههای پیشگیری از اچ آی وی/ ایدز و تهیه انیمیشن سالم و ناسالم را از فعالیتهای آموزش دفتر آموزش و ارتقاء سلامت برشمرد.


ضرورت توجه مردان به خودمراقبتی
مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده ومدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه اجلاس معاونین بهداشت در مشهد ، اظهار داشت: از یکم تا هفتم اسفند ماه به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شده است .


دکتر محمد اسماعیل مطلق افزود: مقایسه شاخص های سلامتی مردان و زنان نشان دهنده آن است که مردان توجه کمتری به خود مراقبتی و سلامت دارند وی در ادامه با اشاره به شاخصها خاطر نشان کرد: امید به زندگی در مردان 8/72 و در زنان 74 سال است.

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده ومدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: وقوع حوادث ترافیکی در مردان 5 برابر، اعتیاد 10 برابر زنان است.
دکتر محمد اسماعیل مطلق با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه سلامت مردان گفت: حوادث ناشی از نیروهای مکانیکی، قتل، خشونت، بیماریهای مزمن انسدادی ریه ، بیماریهای قلبی، خودکشی، سوختگی، بیماریهای روانی، ایدز و ابتلاء به HIV در مردان بیشتر از زنان است.

وی خاطر نشان کرد: ابتلا مردان به بیماریهای غیر واگیر شامل چاقی مفرط، مصرف دخانیات، کلسترول بالا و دیابت همچنان در مردان تظاهر بیشتری نسبت به زنان دارد .

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده ومدارس، برنامه های هفته سلامت مردان را هفت محور شیوه زندگی سالم، پیشگیری از حوادث ترافیکی، ارتقاء سلامت روانی، پیشگیری از حوادث قلبی و عروقی وعوامل خطر آن، ارتقای سلامت باروری مردان، سلامت مردان و خانواده برشمرد.
گفتنی است اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی مشهد به مدت 3 روز با حضور معاون بهداشت وزارت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از مدیران کل دفاتر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مشهد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha