دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 206763

از آنجا که تخمدان ها نقش بزرگی در تعادل هورمونی خانم ها بازی می کنند، می تواند در پشت پرده ی برخی مشکلات مربوط به هورمون ها باشند، مانند آکنه.

5واقعیت درباره تخمدان ها

سلامت نیوز:از آنجا که تخمدان ها نقش بزرگی در تعادل هورمونی خانم ها بازی می کنند، می تواند در پشت پرده ی برخی مشکلات مربوط به هورمون ها باشند، مانند آکنه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان،  ممکن است تا به حال زیاد راجع به تخمدان ها تحقیق نکرده باشید، مگر این که قصد بارداری داشته باشید. این اندام ها به اندازه گردو هستند که در واقع نقش بزرگی در زندگی روزمره خانم ها ایفا می کنند.

تخمدان ها هورمون های مهمی را تولید می کنند

تخمدان های شما استروژن و پروژسترون ترشح می کنند که این دو هورمون مسئول رشد بدن خانم ها در دوران بلوغ هستند (دوران قاعدگی، رشد باسن و ...).

استروژن و پروژسترون رحم را برای لقاح تخم و رشد جنین آماده می کنند و اگر به اندازه کافی تولید نشوند، می تواند به مشکل باردار شدن منجر شود.

به علاوه، تخمدان های شما هورمون تستوسترون را نیز تولید می کنند (البته در مقادیر کمتر از استروژن) که می تواند میل جنسی را کاهش دهد.
اندازه ی تخمدان ها تغییر می کند

بر خلاف بسیاری از اندام های بدن، تخمدان ها از نظر اندازه ثابت نیستند، آنها در واقع در طول دوره های قاعدگی و دوره های خاصی از زندگی زنان تغییر زیادی می کنند.

ماه به ماه، نیروگاه تولیدمثل نوسان خواهد کرد و تخمک در هر ماه رها می شود.

از آنجا که تخمدان ها نقش بزرگی در تعادل هورمونی خانم ها بازی می کنند، می تواند در پشت پرده ی برخی مشکلات مربوط به هورمون ها باشند، مانند آکنه

با تخمک گذاری و تشکیل احتمالی یک کیست کوچک، تخمدان کمی بزرگ تر می شود.

این تغییرات کوچک در اندازه، زمانی که شما وارد دوران یائسگی می شوید متوقف می شود، زیرا تخمدان ها دیگر دست از کار می کشند.


تخمدان ها می توانند دچار استرس شوند

هنگامی که بدن شما تحت فشار قرار می گیرد- صحبت از نوع جدی است که طی یک تغییر عمده در زندگی مانند نقل مکان به جایی دور و یا یک تغییر فیزیکی مانند از دست دادن وزن زیاد بدن رخ می دهد- تخمدان آزاد کردن تخمک را متوقف می کند.

به عبارت ساده، این راه طبیعی برای جلوگیری از بارداری در زمان استرس است.


تخمدان ها می توانند مقصر آکنه ها باشند

از آنجا که تخمدان ها نقش بزرگی در تعادل هورمونی خانم ها بازی می کنند، می تواند در پشت پرده ی برخی مشکلات مربوط به هورمون ها باشند.

در شرایط خاصی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، تعادل هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون تغییر می کند.

برخی از علائم تستوسترون اضافی شامل آکنه، رشد موی زائد و تغییرات وزن است. پزشک می تواند برای کنترل این وضعیت دارو تجویز کند.


تخمدان ها به قرص ها علاقمندند

قرص های جلوگیری از بارداری، به خصوص انواع دارای استروژن و پروژسترون می توانند به طور قابل توجهی طی چند ماه خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند.

این قرص ها حتی در زنانی که حامل جهش های ژن هایBRCA1یاBRCA2 ( هستند و آن ها را در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار می دهد، نقش مهمی ایفا می کنند.

قرص های ضد بارداری بسیار موثرند و می توانند این خطر را تا 50 درصد کاهش دهند. پس یک عامل محافظتی بسیار خوب اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha