دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 206773

تب طولانی و مستمر کودک را جدی بگیرید

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، یکی از رشته‌های طب کودکان که در سال‌های اخیر در ایران پیشرفت قابل توجهی داشته، روماتولوژی کودکان است. ایران در حال حاضر در میان کشورهای منطقه تنها کشور صاحب این علم و تکنولوژی محسوب می‌شود و استادان مجرب ایرانی توانسته‌اند در میان پزشکان برجسته کشورهای مترقی جایگاه محکمی به دست آورند. به طوری که بخش روماتولوژی بیمارستان مفید به‌عنوان بزرگترین بخش روماتولوژی کودکان در خاورمیانه حتی از بسیاری از کشورهای همسایه نیز بیمارمی پذیرد. اما شاخه روماتولوژی کودکان (که بیشتر خانواده‌ها انواع آن را با نام مشترک رماتیسم می‌شناسند) چیست و چه بیماری‌هایی را شامل می‌شود؟


دکتر رضا شیاری در توضیح این بیماری می‌گوید: هرگونه التهاب در «بافت همبند» می‌تواند منجر به بیماری روماتیسمی شود. بافت همبند بافتی است که اصطلاحاً به آن کلاژن هم گفته می‌شود و مسئولیت ساخت مفصل، رگ، پوست و عضلات را برعهده دارد. ایجاد التهاب در هریک از این قسمت‌ها به بیماری‌های روماتیسمی منجر می‌شود که هر کدام به نوبه خود منجر به تب می‌شوند که این تب معمولاً مستمر است و به ظاهر منشأ مشخصی هم ندارد.


این فوق تخصص روماتولوژی کودکان در ادامه می‌افزاید: برخی از انواع بیماری‌های روماتیسمی در فصول خاصی از سال شیوع بیشتری می‌یابند. برای مثال یکی از بیماری‌هایی که در فصل سرما به دلیل شیوع بیماری‌های ویروسی در کشور بیشتر به چشم می‌خورد روماتیسم رگ یا واسکولیت است. ممکن است این اختلال در عروق خیلی کوچک رخ دهد که به آن بیماری «هنوخ» گفته می‌شود و همچنین می‌تواند در عروق متوسط اتفاق بیفتد که در این صورت سردسته بیماری‌های ناشی از آن بیماری «کاواساکی» است که عروق قلبی را هم درگیر می‌کند و کیفیت زندگی مبتلایان را حتی در بزرگسالی تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین نکته بیماری کاواساکی این است که درصورت تشخیص ندادن و درمان بموقع و مناسب، یک چهارم از کودکان مبتلا دچار مشکلات قلبی خواهند شد و تا آخر عمر با آن دست به گریبان خواهند بود. این درحالی است که اگر این بیماری بموقع تشخیص داده شود و درمان مناسب آغاز شود این عدد به کمتر از دو درصد خواهد رسید.بنابراین نقش تشخیص و درمان در این بیماری بسیارمؤثر و حیاتی است.


دکتر شیاری با اشاره به سایر بیماری‌های روماتیسمی خاطرنشان می‌کند: آرتریت روماتوئید کودکان یکی دیگر از این دسته بیماری‌ها است که تشخیص و درمان در آن از اهمیت خاصی برخوردار است. آرتریت روماتوئید کودکان یکی از شایع‌ترین علل معلولیت و حتی یکی از شایع‌ترین علل اختلال دید و کوری در کودکان است. چراکه در این بیماری مفاصل مختلف بدن حتی مفصل چشم ملتهب می‌شوند.


او اضافه کرد: در رده التهابات پوستی و عضلانی بیماری «درماتوئید میوزید» را داریم که تا 30 سال گذشته 50 درصد کودکان مبتلا به این بیماری از دست می‌رفتند. خوشبختاته در عصر حاضر با شناخته شدن این بیماری و داروهای درمانی آن، امید به زندگی کودکان مبتلا به درماتوئید میوزید تا 95 درصد افزایش یافته است. بیماری لوپوس نیز بیماری دیگری است که در بزرگسالان بیشتر به چشم می‌خورد اما حدود 5 تا 10 درصد مبتلایان این بیماری را کودکان تشکیل می‌دهند. این بیماری نیز در صورت عدم تشخیص و درمان بموقع می‌تواند عملکرد ارگان‌های حیاتی مانند دستگاه عصبی مرکزی یا کلیه را دچار اختلال کند و زندگی کودک را به مخاطره بیندازد.


 وی در خاتمه در خصوص نشانه‌های این بیماری می‌گوید: این بیماری‌ها یک نشانه خاص و اختصاصی ندارند. اما از میان نشانه‌های ویژه این بیماری می‌توان به التهاب مداوم و طول کشنده با دلیل نامشخص اشاره کرد. برای مثال اگر مادری ببیند که فرزند او به طور مکرر تب می‌کند، باید به یک روماتولوژیست مراجعه کند. تب یک نشانه غیر اختصاصی اما مهم است. بنابراین نباید از کنار تب‌های مستمر براحتی گذشت.


التهاب مفصل یا درد پا یا اندام‌های دیگر که بی‌دلیل بروز می‌کند یا بروز آفت‌های دهانی مکرر، قرمز شدن مکرر چشم یا اختلالات بینایی به صورت گذرا، تغییرات پوستی یا همان بثورات پوستی در اندام‌های مختلف بخصوص اگر با تب یا التهاب مفصل همراه باشد، ضعف عضلانی و گاهی اختلالاتی مانند تنگی نفس، سردرد‌های طولانی و مستمر، اختلالات خلقی، اختلالات یادگیری، تغییر رنگ ادرار و وجود خون و پروتئین در ادرار، همگی از نشانه‌های بیماری‌های روماتیسمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha