چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 206954

گزارش سازمان بهداشت جهانی، حاکی از آن است که تولد میلیون ها کودک نارس در جهان با آلودگی هوا و بحث ریزگردها مرتبط است.

اثرگذاری ریزگردها بر تولد کودکان نارس

سلامت نیوز: گزارش سازمان بهداشت جهانی، حاکی از آن است که تولد میلیون ها کودک نارس در جهان با آلودگی هوا و بحث ریزگردها مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تامین ۲۴، تولد پیش از موعد کودکان در 183 کشور جهان، به ویژه در آفریقا و آسیا، با وجود ریزگردها و نیز آلودگی هوا، مرتبط است. گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO) حاکی از آن است که آلودگی هوا می تواند یک عامل موثر در تولد میلیون ها نوزاد نارس، در سراسر جهان باشد. سالیانه حدود 15 میلیون کودک پیش از رسیدن به 37 هفته بارداری، متولد می شوند. 

به گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، تولد زودرس، علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، اختلالات یادگیریِ طولانی مدت و مشکلات بینایی و شنوایی است.

پژوهشگرانِ موسسه زیست محیطی استکهلم(SEI)، دانشکده بهداشت لندن و طب گرمسیریِ دانشگاه کلرادو، تعداد زیادی از  4. 3 میلیون کودک نارس در 183 کشور جهان، با مساله ریزگردها و آلودگی هوا مرتبط است و بسیاری از کشورها به خصوص در جنوب صحرای آفریقا، آفریقای شمالی و جنوبی و نیز شرق آسیا، تحت تاثیر این مساله بوده اند.

دکتر «پاول جریس»، افسر ارشد پزشکی در بنیاد «the March of Dimes»، که یک بنیاد غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده آمریکا است که بر روی سلامت مادران و نوزادان متمرکز است، اظهار کرد: «تولد زودرس و شرایطی که همراه با آن به وجود می آید، یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر کودکان در آمریکا و سراسر جهان است.» وی همچنین افزود: «با این حال، درباره آنچه که موجب تولد زودرس کودکان می شود، هنوز چیزهای زیادی هست که ما نمی دانیم، بنابراین هرنوع اطلاعاتی در این زمینه می تواند برای ما، یاری دهنده باشد.»

دکتر جریس گفت: « مدت های مدیدی است که ما می دانیم، آلودگی هوا می تواند منجر به بیماری آسم و بیماری های قلبی در بزرگسالان شود، اما آنچه مردم ما غالبا از آن نا آگاه هستند، این است که بسیاری از این عوامل خطرزا می تواند روی کودکان، پیش از تولد، تاثیرگذار باشد.»

مطالعات پیشین روی این مساله متمرکز بود که چگونه آلودگی هوا در دوران جنینی، می تواند تاثیرات منفی روی کودکان، از جمله وزن کودک و نیز تولد زود هنگام آنها داشته باشد؟ مطالعات موسسه زیست محیطی استکهلم، با بررسی داده های اطلاعاتی که از سال 2010 تاکنون وجود داشته، بر آن بوده است که دریابد چگونه این عوامل می تواند بر نرخ جهانی تولد کودکان نارس، تاثیرگذار باشد.

«کریس مالی» پژوهشگر مرکز یورک در SEI، واقع در دانشگاه یورک و نویسنده ارشد این مطالعات، اظهار کرد: «ما در مطالعاتمان، دریافتیم که 18 درصد از تولد های زودرس با آلودگی هوا مرتبط هستند و به همین دلیل ما درحال تحلیل و بررسی اثرات بهداشتیِ مساله ریزگردها روی کودکانی است که پیش از موعد متولد می شوند.»

به گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO) هر ساله، یک کودک از هر 10 کودک در سراسر جهان، پیش از موعد مقرر، متولد می شوند که این تعداد بخش عظیمی از تولد کودکان نارس در آفریقا و آسیای جنوبی است که در سطح جهانی بالغ بر 60 درصد از همه تولدهای زودرس را شامل می شود. در گزارش SEI، درباره ارتباط میان تولد کودکان نارس با آلودگی هوا، بر این مناطق تاکید زیادی شده است.

 گزارش جدید SEI، برآوردی از تاثیرات بالقوه تولد کودکانی ارائه می کند که متاثر از آلودگی هوا بوده اند، اما نویسندگان این گزارش اذعان کردند که این مطالعات، دربردارنده هشدارهای قابل توجهی است، به دلیل فقدان پژوهش ها در برخی از مناطقی که بیشتر تحت تاثیر این مساله بوده اند. با این حال، دو تن از کارشناسانی که این مطالعات را مورد انتقاد قرار داده اند، این برآوردها را محافظه کارانه دانسته اند.

تعدادی از عوامل شناسایی شده اند که نقش زیادی در تولد کودکان نارس ایفا می کنند، این عوامل عبارتند از: فقر، عفونت، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر، فعالیت های فیزیکی و آموزش های مربوط به بارداری. با این حال علی رغم وجود کاستی ها و محدودیت هایی در این گزارش، این استدلال کماکان قابل اعتنا است که کاهش آلودگی هوا می تواند در کاهش میزان تولد کودکان نارس در سراسر جهان تاثیرگذار باشد.

به دلیل فقدان پژوهش در مناطقی چون جنوب و شرق آسیا و نیز آفریقا، پژوهشگران از مطالعات به عمل آمده در امریکا و اتحادیه اروپا برای تخمین جهانیِ میزان آلودگی هوا در فضاهای باز، استفاده کردند.

ریزگردها مضرترین آلودگی

این گزارش بر این مساله متمرکز است که یکی از انواع آلودگی هوا که بسیار برای سلامت انسان ها، مضر است، بحث ریزگردها است. این آلودگی به واسطه ذرات ریزی است که غالبا ناشی از دیزل و آتش سوزی های زراعتی است؛ ذراتی کوچکتر از 5 . 2 میکرومتر که بسیار مضر و خطرآفرین هستند به این دلیل که این ذرات می توانند در اعماق ریه قرار بگیرند و بر روی سیستم های قلبی و عروقی تاثیرگذار باشند. مطالعات پیشین نشان می هد که این ریزگردها در تولد کودکان نارس و نیز وزن کم آنها در هنگام تولد، تاثیرگذار هستند.

اغلب تولد کودکان نارس در جنوب آسیا مرتبط با مساله ریزگردها است و تولد بیش از 6. 1 میلیون کودک در این منطقه، در ارتباط با این مساله بوده است. همچنین قابل ذکر است که حتی درباره کشور چین که نرخ بسیار پایینی در زمینه تولد کودکان نارس دارد، پژوهشگران دریافته اند که به این دلیل غلظت بالایی که ریزگردهای معلق در هوا دارند، تولد 521 هزار کودک نارس در این کشور، احتمالا با آلودگی هوا مرتبط است. مطالعات مشابه در ایالات متحده آمریکا همچنین حاکی از آن است که آلودگی هوا، هزینه های مادی زیادی برای کودکانی به همراه داشته است که هنوز به دنیا نیامده اند که این هزینه های مادی در سال 2010 بالغ بر 33. 4 میلیارد دلار بوده است.

 دکتر جریس همچنین اظهار کرد: مساله تولد کودکان نارس و یا مرگ و میر آنها در دوران کودکی، اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی را به ما یادآور می شود.

منبع: گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha