محققان آمریکایی می‌گویند که نوعی رژیم غذایی می‌تواند باعث تحریک بازسازی لوزالمعده (پانکراس) در مبتلایان به دیابت شود.

محققان: رژیم غذایی که راه تازه‌ای را برای درمان دیابت باز می کند

سلامت نیوز:  محققان آمریکایی می‌گویند که نوعی رژیم غذایی می‌تواند باعث تحریک بازسازی لوزالمعده (پانکراس) در مبتلایان به دیابت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان با آزمایش یک رژیم غذایی روی موش‌ها مشاهده کردند که لوزالمعده -عضوی که انسولین ترشح می‌کند- شروع به ترمیم و بازسازی سلول های بتا کرد و علایم دیابت فروکش کرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی ورلد،سلول‌های بتا سلول‌هایی در لوزالمعده هستند که قند خون را اندازه می‌گیرند و وقتی قند خون از حد بالاتر برود با ترشح انسولین آن را پایین می‌آورند.
در مبتلایان به دیابت این سلول‌ها یا تخریب شده و یا شمارشان کم می‌شود.


دکتر والتر لونگو پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: یافته ما این است که با قراردادن موش ها در شرایط دشوار غذایی و برگرداندن آنها به وضعیت عادی- یعنی گرسنه نگهداشتن برای یک مدت و بعد غذا دادن به موش‌ها- سلول‌های پانکراس وارد مرحله ای می‌شوند که رشد خود را از نو برنامه‌ریزی می کنند و بخشی از پانکراس را که درست کار نمی‌کند، بازسازی می‌کنند.


این تحقیق نشان داد که چنین رژیمی برای هر دو نوع دیابت در موش ها موثر است.
در دیابت نوع اول سیستم ایمنی به دلایل مختلف از جمله ژنتیک به سلول‌های بتای پانکراس حمله کرده و آنها را از بین می‌برد اما در دیابت نوع دوم تغذیه و سبک زندگی فرد باعث شرایطی می‌شود که با وجود کافی بودن انسولین، سلول‌های بدن حساسیت خود را به انسولین از دست بدهند و انسولین بی‌اثر شود.
دکتر لونگو می گوید: نتایج این تحقیق از نظر پزشکی بسیار مهم است چرا که نشان داد حداقل در حیوانات، رژیم غذایی می‌تواند بدون اینکه هیچ تغییر ژنتیکی ایجاد کند، سلول‌ها را از نو برنامه ریزی کند.


تحقیقات دیگر هم نشان داده اند که چنین رژیمی باعث کاهش قند خون می‌شود.
با این حال دکتر لونگو تاکید می کند افراد نباید خودسرانه به سراغ چنین رژیمی بروند چون اگر بدون راهنمایی و نظارت پزشکی چنین کنند ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha