شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 207149

در ماه‌های اخیر، شاغلان در مراکز پرتودرمانی و پرتوکاران مراکز درمان، نسبت به نگاه دولت در برنامه ششم به موضوع اشعه و پیامدهای آن معترض بودند.

سلامت نیوز: در ماه‌های اخیر، شاغلان در مراکز پرتودرمانی و پرتوکاران مراکز درمان، نسبت به نگاه دولت در برنامه ششم به موضوع اشعه و پیامدهای آن معترض بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، با این حال پس از پیگیری‌های فراوان قرار شده اداره كل امور پرتوهای تشخیصی در وزارت بهداشت تشكیل شود تا پیگیر مطالبات این قشر باشد. در جلسه‌ای كه با پیگیری برخی از اعضای كمیسیون اجتماعی مجلس و جامعه پرتوكاران كشور و با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، قاضی‌زاده هاشمی به 3خواسته پرتوكاران پاسخ مثبت داد. تشكیل اداره كل امور پرتوهای تشخیصی و درمانی در وزارت بهداشت و تاسیس واحد‌های استانی این اداره كل در تمامی دانشگاه‌ها و همچنین تهیه و ارسال نامه‌ای از وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه و درخواست تأمین بودجه فوق‌العاده كار با اشعه پرتوكاران سراسر كشور مهم‌ترین محورهای این جلسه بود. همچنین مقرر شد تا دوره‌های جدید كارشناسی رادیولوژی با موافقت وزارت بهداشت طراحی و اجرا شود.

از مدت‌ها قبل، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اصلاحیه قانون مدیریت خدمات كشوری، بدون لحاظ نظر كارشناسی مراجع قانونی و نادیده گرفتن قوانین بالادستی، بند4 ماده20 قانون حفاظت در برابر اشعه كشور مصوب فروردین‌ماه 1368را از لایحه برنامه ششم حذف كرد؛ اقدامی كه در تضاد آشكار با قوانین بالادستی و قانون مرجع حفاظت در برابر اشعه كشور محسوب می‌شود. در قانون حفاظت در برابر اشعه كشور شاغلان مراكز پرتویی و پرتوكاران مراكز درمانی (رادیولوژی، سی‌تی‌اسكن، رادیوتراپی، رادیوایزوتوپ و بخش‌هایی كه به هر نحوی با منابع پرتو و اشعه ایكس سرو كار دارند) جزو مشاغل خاص محسوب شده و براساس بند4 ماده20 این قانون تا 50درصد حقوق و مزایا، از فوق‌العاده اشعه برخوردار می‌شوند و به‌ازای هر سال كار مستمر با پرتو، یك‌سال سنوات ارفاقی تا سقف 10سال به آنان تعلق می‌گیرد.

اگرچه در لایحه برنامه ششم كه از سوی دولت تنظیم شده بود، این مواد قانون حذف شده بود با پیگیری‌های فراوان، «ماده20 قانون حفاظت در برابر اشعه كشور مصوب سال68» به برنامه ششم افزوده شد. اعضای كمیسیون تلفیق با اكثریت آرا، در قالب ماده99 برنامه ششم در فصل14 این برنامه، این بند قانونی را جای دادند. پس از تصویب در صحن مجلس و تأیید شورای نگهبان، ماده99 از برنامه ششم به قانون تبدیل شد تا گام اول برای حمایت از پرتوكاران برداشته شود. براساس این ماده پرتوكاران شاغل در مراكز درمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب و در صورت داشتن 20سال سابقه كار متوالی با اشعه بازنشسته می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha