یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 207196

مصرف زیاد نمک عامل بروز برخی از بیماری ها مانند فشارخون می شود که این موضوع هرساله سبب فوت تعداد زیادی از مردم در ایران و سایر کشورهای جهان می شود. استفاده کمتر از نمک سبب زندگی سالم تر می شود.

نمک کمتر زندگی سالم تر

سلامت نیوز: مصرف زیاد نمک عامل بروز برخی از بیماری ها مانند فشارخون می شود که این موضوع هرساله سبب فوت تعداد زیادی از مردم در ایران و سایر کشورهای جهان می شود. استفاده کمتر از نمک سبب زندگی سالم تر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مصرف زیاد نمک از مهمترین عوامل فشارخون بالا و بروز بیماری های قلبی و عروقی است.
میزان سدیم مصرفی در افراد میانسال و مسن، افراد با فشار خون بالا، دیابت و مشکلات کلیوی باید به کمتر از 1500 میلی گرم در روز، یعنی کمتر از 3 گرم نمک روزانه محدود شود.


نمک باید به مقدار بسیار کم مصرف شود و همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.
نمک تصفیه شده نمکی است که در آن ناخالصی های نامحلول مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی های محلول مانند آهک، شن و ماسه طی فرآیندی در کارخانه حذف شده است.


نمک خوراکی باید از نوع ید دار و تصفیه شده باشد. کمبود ید بر روی رشد و تکامل جسمی و مغزی اثر می گذارد.
نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می شود.
از مصرف نمک دریا به دلیل اینکه فاقد ید کافی است و دارای ناخالصی می باشد خوداری کنید.
همواره به درج پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک یددار تصفیه شده توجه نمایید.
دقت کنید که عبارت «نمک ید دار تصفیه شده» بر روی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» خودداری نمایید.


نگهداری و ذخیره نمودن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از 6ماه) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود.
برای حفظ ید در نمک، باید آن را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه  های رنگی و تیره نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.
نگهداری و ذخیره نمودن نمک یددار به مدت طولانی موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظروف در بسته پلاستیکی و یا شیشه های رنگی و تیره نگهداری کرد.


سدیم و کلر دو جزء اصلی نمک خوراکی می باشد. مصرف نمک مانند چربی ها برای بدن ضروری می باشد، اما مصرف بیش از نیاز می تواند برای بدن مضر باشد. برخی از کارکردهای نمک خوراکی (سدیم) در بدن شامل تنظیم حجم خون، فشار خون، تعادل مایعات و عملکرد سلول می باشد.
عدم مصرف کافی نمک می تواند به انقباضات شدید عضلانی، ریتم ضعیف قلب، مرگ ناگهانی، ایست قلبی و سرگیجه منجر شود.

** برخی مضرات مصرف بیش از اندازه نمک:
- ابتلا به پر فشاری خون
- سرطان معده
- افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی
- پوکی استخوان

** مصرف نمک در ایران:
- ایران یکی از پر مصرف ترین کشورهاست که میانگین روزانه مصرف نمک در کشور 3-2برابر استاندارد جهانی است.
- طبق نظر محققان میزان مصرف نمک در ایران حدود 10 تا 15 گرم در روز است که این میزان بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمک (حداکثر 5 گرم در روز، تقریبا معادل یک قاشق چایخوری) است.
- سرانه مصرف نمک در یک سال توسط ایرانی‌ها، شش کیلوگرم است؛‌ در حالی که در جهان سالانه سه کیلو نمک می‌خورند.
- ما دو برابر استانداردهای جهانی غذایمان را شور می‌کنیم.

** توصیه هایی برای کاهش مصرف نمک:
- غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، سیب زمینی های سرخ شده، سس گوجه فرنگی، گوشت های نمک زده، کنسروها و سوپ های آماده حاوی میزان زیادی نمک می باشند که باید در مصرف آنها جانب احتیاط را رعایت نمود.
- زمانی که غذا را آماده می کنید سعی کنید به آن نمک اضافه نکنید. از پودر سیر، سبزیجات خشک،‌ آب لیموی تازه یا لیمو ترش، ادویه ها در غذا استفاده کنید. رزماری، زنجبیل، فلفل سیاه و قرمز را امتحان کنید.
- برچسب اطلاعات غذایی را مطالعه کنید. سعی کنید مواد غذایی با برچسب کم نمک و بی نمک را انتخاب نمایید.
- در برچسب بعضی مواد غذایی مقدار سدیم موجود در 100گرم از ماده غذایی ذکر شده است. برای تبدیل مقدارسدیم به نمک بایستی آن را در عدد 2.5 ضرب کنید.
- همیشه مصرف بالای نمک به معنی شور کردن غذاها نیست، بلکه درصد بالایی از نمکی که روزانه مصرف می‌کنیم، نمک پنهان است که در درون مواد غذایی گوناگون مانند نان، پنیر، گوشت های فراوری شده مانند همبرگر، سوسیس و... وجود دارد.
- انواع تنقلات شور، ترشی ها، آجیل ها و مغزهای شور از مهمترین منابع دریافت غذایی نمک می باشند، لذا از مصرف زیاد آنها اجتناب کنید.
- به غذای کودک زیر یکسال نمک اضافه نکنید تا ذائقه او به غذاهای شور عادت نکند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha