مسائلی که گفته خواهد شد غالباً در همان جلسه اول مشاوره اتفاق نمی‌افتند. برای همین هم ممکن است بعد از انتخاب یک مرکز مشاوره، به آن مراجعه کنید و در چند جلسه اول به نظر برسد مشکلی وجود ندارد، اما بعد از چند جلسه متوجه مسائل دیگری می‌شوید؛ البته این تأکید بر چند جلسه به آن معنا نیست که در همان جلسه اول شروع مشاوره چنین مسائلی ممکن نیست، پس حواستان باشد.

رابطه عاطفی یا جنسی بین مشاور و مراجع ممنوع

سلامت نیوز: مسائلی که گفته خواهد شد غالباً در همان جلسه اول مشاوره اتفاق نمی‌افتند. برای همین هم ممکن است بعد از انتخاب یک مرکز مشاوره، به آن مراجعه کنید و در چند جلسه اول به نظر برسد مشکلی وجود ندارد، اما بعد از چند جلسه متوجه مسائل دیگری می‌شوید؛ البته این تأکید بر چند جلسه به آن معنا نیست که در همان جلسه اول شروع مشاوره چنین مسائلی ممکن نیست، پس حواستان باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سپیده دانایی، در غالب اوقات احساس درونی خود فرد یکی از بهترین علائم هشدار است. اگر در رابطه با مشاور احساس می‌کنید معذب هستید یا مجبور به انجام کارهایی می‌شوید که تمایل ندارید، به احساس خود احترام بگذارید.

مسائلی که گفته خواهد شد غالباً در همان جلسه اول مشاوره اتفاق نمی‌افتند. برای همین هم ممکن است بعد از انتخاب یک مرکز مشاوره، به آن مراجعه کنید و در چند جلسه اول به نظر برسد مشکلی وجود ندارد، اما بعد از چند جلسه متوجه مسائل دیگری می‌شوید؛ البته این تأکید بر چند جلسه به آن معنا نیست که در همان جلسه اول شروع مشاوره چنین مسائلی ممکن نیست، پس حواستان باشد.

وابستگی عاطفی مشاور به مراجع و برقراری رابطه جنسی با او دو مسئله‌ای هستند که در هیچ‌کدام از روش‌های درمانی پذیرفته‌شده نیست. البته در غالب جلسات روان‌درمانی و مشاوره چنین مسائلی روی نمی‌دهند، فقط تعداد بسیار معدودی از جلسات آلوده به این مسائل می‌شوند و البته تعداد آن‌ها در مراکزی که مجوز معتبر دارند، بسیار کم‌تر است، در عین حال که در مراکزی که چند مشاور و روان‌شناس با هم کار می‌کنند، احتمال چنین مسائلی بسیار کم‌تر بوده و در دفاتر کار خصوصی روان‌شناسان و مشاوران، ممکن است در نمونه‌های نادری دیده شود. پس اگر به مراکز مشاوره معتبر مراجعه کنید، می‌تواند خیالتان راحت‌تر باشد.

در دام احساسات نیفتید
در جلسات مشاوره، در رابطه با خصوصی‌ترین افکار و احساسات صحبت می‌شود، در نتیجه همین موضوع هم احساس نزدیکی خاصی نسبت به مشاور در مراجع پدید می‌آید، چه اینکه او می‌بیند حتی آن صحبت‌هایی که با صمیمی‌ترین دوست خود نیز نمی‌کرده است، با مشاور در میان می‌گذارد. البته این همه ماجرا نیست به عنوان مثال دیدگاه‌های تحلیلی در روان‌شناسی در رابطه با احساسات مراجع به مشاور به موضوع انتقال اشاره دارند که به‌صورت خلاصه می‌توان آن را در بازسازی روابط مهم زندگی گذشته فرد در رابطه با مشاور تعریف کرد.

به هر صورت همه مشاوران و روان‌شناسان بر این موضوع توافق نظر دارند که مراجع طی جلسات به مشاور خود ممکن است علاقمند شود، با او احساس نزدیکی کند، یا حتی احساساتی نظیر پرخاشگری و خصومت را تجربه کند، اما ایراد کار زمانی است که مشاور نیز درگیر این احساسات و هیجانات شده و احساس وابستگی عاطفی به مراجع خود پیدا می‌کند؛ البته روان‌شناسان و مشاوران زبده در این زمینه آموزش‌هایی دیده و می‌دانند چگونه باید با این احساسات برخورد کنند، اما ممکن است شما به فردی مراجعه کنید که بعد از چند مدت به خود اجازه دهد به شما ابراز علاقه کند و وابستگی عاطفی خاصی بین شما ایجاد شود.

به محض اینکه چنین موضوعی را احساس کردید، سعی کنید جلسات مشاوره را قطع و رابطه خود را به حالت تعلیق در بیاورید، چرا که ادامه این رابطه می‌تواند به‌شدت به ضرر شما تمام شود. در این وضعیت به قول مشاور معروف، دیوید گلدارد، مشاور با هزینه مراجع به ارضای نیازهای شخصیش می‌پردازد.

به احساسات خود اطمینان کنید
هر چند برقراری رابطه عاطفی دو طرفه بین مشاور و مراجع عوارض خاص خود را دارد، متأسفانه باید گفت این تنها شکل رابطه آسیب‌زا بین مشاور و مراجع نیست. برقراری رابطه جنسی می‌تواند یکی از اشکالی باشد که عوارض بسیار شدیدی برای مراجع دارد. خوشبختانه می‌توان گفت مراجعین در این زمینه هشیارتر بوده و در نتیجه میزان آن کم است، اما باید جلو همین تعداد محدود نیز گرفته شود.

البته این نوع رابطه غالباً توسط افرادی انجام می‌شود که در واقع متخصص روان‌درمانی نبوده‌اند و بدون داشتن تخصص و تعهد لازم وارد حرفه مشاوره می‌شوند و البته به دلیل ضعف نظارت به کار خود ادامه می‌دهند. جدای از موضوع تقویت نظارت و برخوردهای قانونی با این متخلفین، لازم است مراجعین نیز به برخی نکات توجه داشته باشند.

در هیچ‌کدام از روش‌های روان‌درمانی برقراری رابطه جنسی با مراجع جزئی از فرایند درمان و مشاوره نیست و اگر فردی چنین ادعایی کرد مطمئن باشید کلاه‌بردار است. نکته دوم آنکه گاهی اوقات فرد مدعی مشاوره ممکن است در قدم اول پیشنهاد برقراری رابطه را مطرح نسازد، بلکه مسائل دیگری را مطرح سازد. ترغیب مراجع به نمایش‌دادن رابطه خصوصی در اتاق مشاوره یکی از این مسائل است، گاهی اوقات نیز ممکن است مراجع احساس کند مجبور می‌شود در رابطه با رابطه جنسی خود به‌رغم میل باطنیش بدون داشتن دلیل مشخصی صحبت کند، گاهی نیز مشاور دست به رفتارهایی می‌زند که در فرهنگ عمومی ما پذیرفته نیست، مانند گرفتن دست مراجع یا در آغوش کشیدن او. به صورت کلی بهتر است بدانید در این زمینه در غالب اوقات احساس درونی خود فرد یکی از بهترین علائم هشدار است. اگر در رابطه با مشاور احساس می‌کنید معذب هستید یا مجبور به انجام کارهایی می‌شوید که تمایل ندارید، به احساس خود احترام بگذارید و رابطه خود را با او قطع کنید. اگر امکان این را دارید که موضوع را با مَراجع ذیصلاح در میان بگذارید، حتماً این کار را انجام دهید و از فرد متخلف شکایت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha