یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

اگر واقعاً می‌خواهید رابطه‌تان با دیگران به خوبی پیش برود و نقش موثرتری در دنیای خود داشته باشید باید یاد بگیرید که ارتباط خوبی با خودتان داشته باشید، این یعنی شما باید بلد باشید وقت کافی صرف خودتان و نیازهای‌تان بکنید. واقعیت این است که هرچقدر ارتباط بهتری با خودتان داشته باشید و از خودتان راضی باشید برای دنیا، محیط زندگی‌تان و اطرافیانتان هم موثر‌تر هستید چون محیط اطراف انرژی مثبت شما را دریافت می‌کند و از آنچه هستید بهره مند می‌شود.

چطور با خودم رابطه خوبی داشته باشم؟

سلامت نیوز: اگر واقعاً می‌خواهید رابطه‌تان با دیگران به خوبی پیش برود و نقش موثرتری در دنیای خود داشته باشید باید یاد بگیرید که ارتباط خوبی با خودتان داشته باشید، این یعنی شما باید بلد باشید وقت کافی صرف خودتان و نیازهای‌تان بکنید. واقعیت این است که هرچقدر ارتباط بهتری با خودتان داشته باشید و از خودتان راضی باشید برای دنیا، محیط زندگی‌تان و اطرافیانتان هم موثر‌تر هستید چون محیط اطراف انرژی مثبت شما را دریافت می‌کند و از آنچه هستید بهره مند می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، توجه شما به بدن خودتان و سیگنال‌هایی که از آن دریافت می‌کنید، ارزیابی احساساتتان، توجه به بیماری‌ها و مشکلات‌تان، تلاش برای خوشحالی بیشتر به معنای برقراری یک ارتباط دوستانه با خود است.


آنچه از دیگران و محیط پیرامون دریافت می‌کنید و بر سلامت روان و جسم شما اثر می‌گذارد بدون شک مهم و قابل توجه است. اما فراتر از آن این شما هستید که باید خودتان را به اندازه کافی دوست داشته باشید، واقعیت وجودی‌تان را بپذیرید، مراقب خودتان باشید و لذت ببرید. مطمئن باشید که روش برخورد شما با خودتان همان روشی است که برای مواجهه با دیگران از آن استفاده می‌کنید.


اگر عشق و احترام با شما رشد کرده باشند دیگران را هم از عشق و احترام خود بهره‌مند می‌کنید. با این حال خیلی از ما در سیستم‌هایی تربیت شده‌ایم که چندان به این مساله اهمیت نداده است. ما یاد گرفته‌ایم که اولویت همیشه با دیگران است و توجه زیاد به خود نشانه خودخواهی و خودپسندی است.
دستاورد چنین آموزشی تنها انکار نیازهای اساسی و مهم بوده است. والدین ما اغلب کسانی بوده‌اند که اولویتی برای درمان بیماری‌های خود قائل نبوده‌اند، پول کافی صرف پیشگیری از بیماری‌های روحی و جسمی نمی‌کرده‌اند.


تصور خیلی از ما از مادر یا پدر فداکار کسی است که وقتی را صرف توجه به علاقمندی‌هایش نمی‌کند و همه چیز را فقط برای فرزندانش می‌خواهد، خیلی از روابط پر مساله و بیمار فقط به دلیل ترس از دوست داشتن خود ادامه پیدا کرده‌اند چون آدم‌های این نوع روابط هرگز خود را شایسته و مستحق چیز بهتری نمی‌بینند. کمی که بیشتر به زندگی خودتان یاد اطرافیانتان توجه کنید بیشتر این مساله را درک می‌کنید که چقدر آدم‌ها خودشان را کم دوست دارند و چه ارتباط ضعیف و ناقصی با خودشان دارند.


تمرین عشق ورزی به خود
برای بهبود رابطه خوب با خود ابتدا باید یادبگیرید که خودتان را دوست داشته باشید و آنچه هستید را با همه کاستی‌ها و ضعف‌ها بپذیرید. بسیاری از افراد گمان می‌کنند همین که زندگی می‌کنند به اندازه کافی خودشان را دوست داشته‌اند اما اگر اینطور بود آدم‌ها اسیر سبک زندگی‌های ناسالم و نادرست نبودند. فقط زمانی که آدمی دوستدار واقعی خودش باشد برای بهبود یک زندگی سالم تلاش می‌کند.
هر روز تلاش کنید که خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. این تلاش ممکن است به سادگی تهیه یک نوشیدنی سالم مورد علاقه یا خرید یک لباس، یا پختن یک غذای سالم و یا آموزش مهارت‌های تازه باشد. خودتان را در آینه نگاه کنید و به تغییری که برای دوست داشتن خود کرده‌اید افتخار کنید. تحسین خود برای برداشتن قدم‌های مثبت و موثر یک راه عملی برای عشق‌ورزی است.


وقت کافی برای خود
اگر می‌خواهید ارتباط خوبی با خودتان داشته باشید و در یک رابطه عاشقانه با خود قرار بگیرید باید وقت کافی صرف این کار کنید. این طرز فکر که دیگران، فرزندان، کار یا خانواده اولویت زندگی من هستند دیدگاهی اشتباه قدیمی است. آدمی که برای خودش وقت ندارد انرژی و وقت کافی برای دیگران هم نخواهد داشت.
اگر اینطور فکر نمی‌کنید شاید به این دلیل است که معنای فداکاری را اشتباه فهمیده‌اید. هنر نه گفتن به فرزند، شریک زندگی، دوستان و همکارانتان را تمرین کنید چون این یک تمرین خوب برای شروع این مسیر است.
وقتی خود را در اولویت قرار می‌دهید و زمان کافی صرف استراحت و پرداختن به نیازهای خود می‌کنید انرژی کافی برای حمایت و توجه به دیگران را نیز خواهید داشت.


سخت گیر نباشید
هروقت که در مخمصه‌ای قرار می‌گیرید که خودتان را بخاطر آن مقصر می‌دانید و فکر می‌کنید کار بدی کرده‌اید و یا چیز بدی گفته‌اید، خودتان را سرزنش می‌کنید که چرا رفتار مناسب ندارید و همیشه اشتباه عمل می‌کنید. بهتر است که سعی کنید این رفتار را ترک کنید با خودتان مهربانتر باشید. این کار را باید زمانی شروع کنید، اگر این کار را الان انجام ندهید پس کی می‌خواهید شروع کنید؟ چقدر می‌توانید با این خود تخریبی ادامه دهید؟ هرچه که با خود مهربانتر باشید، می‌توانید از خودتان انتظار داشته باشید که با دیگران مهربان‌تر باشید. اگر مراقب افکار خود باشید می‌توانید رابطه‌تان را با خودتان ترمیم کنید و آن را سرشار از پذیرش، قدردانی و درک کنید.


به سلامت خود اهمیت دهید
مراقبت از شرایط جسمانی، رژیم غذایی مناسب و مداوم و تمرین و ورزش کافی برای شما اهمیت زیادی دارد. یوگا و تمرینات آرامش‌بخش نیز می‌تواند برای ارتباط با جهان درون شما و فهم آنچه در ذهنتان می‌گذرد مفید است. داشتن یک سبک زندگی سالم می‌تواند هدیه‌ای باشد از طرف خودتان تا احساس شادمانی و رضایت کنید.
روند مراقبت از جسم، روح و روان خود را با عشق و علاقه انجام دهید نه فقط برای رفع تکلیف. جسم شما مانند خانه‌ای برای روح شماست، پس سعی کنید فضای آن را عاشقانه کنید تا احساس راحتی داشته باشد.


بیشتر لبخند بزنید
زندگی را بیش از اندازه جدی نگیرید و سعی کنید زمان بیشتری را خوش بگذرانید. در این صورت زندگی هیجان‌انگیزتر می‌شود و شما می‌توانید بهتر فکر و رفتار کنید و در نهایت این موضوع باعث موفقیت بیشتر شما می‌شود. تمرین کنید مثبت بیاندیشید و به جهان خوش‌بین‌تر باشید، این کار باعث می‌شود رابطه‌تان با خودتان بهبود پیدا کند.


وقتی به طور کلی به زندگی خوش‌بین‌تر باشید و با اشتیاق بیشتر زندگی کنید، احساستان به خودتان نیز تغییر می‌کند. صبح‌ها با علاقه بیشتر از خواب بیدار می‌شوید و از خود جدیدتان بیشتر لذت می‌برید. پس ادامه دهید و هر روزتان را زیباتر کنید، زیرا شما لیاقت آن را دارید، با این کار می‌توانید خودتان را بیشتر دوست داشته باشید و عاشق خودتان شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha