اجرای طرح تحول نظام سلامت ازسوی دولت یازدهم علاوه بر کاهش هزینه های درمانی مردم بویژه خانواده های کم درآمد در سیستان و بلوچستان، سبب توسعه روزافزون زیرساخت های بخش بهداشت و درمان در این استان محروم شده است.

اجرای 1000 طرح درمانی ارمغان طرح تحول سلامت در سیستان وبلوچستان

سلامت نیوز: اجرای طرح تحول نظام سلامت ازسوی دولت یازدهم علاوه بر کاهش هزینه های درمانی مردم بویژه خانواده های کم درآمد در سیستان و بلوچستان، سبب توسعه روزافزون زیرساخت های بخش بهداشت و درمان در این استان محروم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، استان سیستان وبلوچستان به سبب دوری از مرکز، گستردگی و فاصله طولانی شهرها و روستاها از یکدیگر، نبود راه دسترسی به روستاهای دور افتاده و بی مهری رژیم ستم شاهی همواره از محرومیت های فراوانی به ویژه در بخش بهداشت و درمان رنج برده و بسیاری از روستاها حتی از داشتن خانه بهداشت محروم بودند و در مراکز بهداشتی درمانی شهری نیز پزشکان هندی و بنگلادشی طبابت می کردند.
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و ورود گروههای مختلف جهادی به شهرها و روستاهای این استان ارائه خدمات به مناطق محروم آغاز شد و رفته رفته بسیاری از روستاها دارای راه، آب، برق و دیگر امکانات زیربنایی شدند اما در حوزه بهداشت و درمان با وجود تلاشهای انجام شده از سوی دولت های وقت پیشرفت های زیادی حاصل نشد و به سبب گرانی هزینه های درمان بسیاری از محرومان از درمان دردها و بیماریهای خود عاجز بودند.

** طرح تحول نظام سلامت و درخشش نور امید در دل مردم
اجرای طرح تحول سلامت از سال 93 با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، برقراری عدالت در دسترسی آسان به خدمات سلامت و بهبود کیفیت خدمات با هشت محور کاهش پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های دولتی، ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در بیمارستان های دولتی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان های دولتی، ترویج زایمان طبیعی، راه اندازی اورژانس هوایی و حمایت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند در سیستان و بلوچستان نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشته به گونه ای که به گفته بسیاری از کارشناسان سبب انقلاب عظیم در حوزه بهداشت و درمان این استان محروم شده است.
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال 1365 راه اندازی شد که با توجه به روند قابل قبول توسعه این دانشگاه، هم اینک دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر و دانشگاه زابل از این دانشگاه جدا شده و جمع کثیری از هموطنان ساکن در جنوب شرق میهن اسلامی از خدمات ارزشمند این سه دانشگاه و دانشکده بهره می برند.

** دستاوردهای طرح تحولات سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: دولت تدبیر و امید و مسوولان دست اندرکار از هیچ تلاشی در این راه فروگذار نیستند به گونه ای که این دولت با اجرای طرح تحول سلامت حمایت همه جانبه ای برای ایجاد بسترهای لازم خدمات بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان انجام داد.
دکتر محمودرضا میری تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب با اجرای طرح تحول سلامت توانست گام های بسیار خوبی را در حمایت مالی از مردم و بیماران بردارد که کاهش هزینه درمانی در بیمارستان ها و گسترش زیرساخت های بخش بهداشت و درمان تنها بخشی از این حمایت هاست.
وی تاکید کرد: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در سیستان و بلوچستان، عملیات ساخت 376 طرح عمرانی با اعتبار پنج هزار و 240 میلیارد ریال (524 میلیارد تومان) در حوزه زیر پوشش این دانشگاه آغاز شد که 250 طرح از مجموع آنها مصوبات سفر سال گذشته وزیر بهداشت و درمان به استان است.
وی ادامه داد: مرکز سوانح و سوختگی مجتمع بیمارستانی علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان با زیربنای چهار هزار و 500 متر مربع، مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان با 6 هزار متر زیربنا، بیمارستان 35 تختخوابی دارالشفا میرجاوه با زیربنای سه هزار متر مربع، کلینیک ویژه تخصصی بیمارستان امام خمینی(ره) خاش با زیربنای 748 متر مربع و زایشگاه و بلوک زایمانی کوثر بیمارستان امام خمینی خاش با زیربنای هزار و 42 متر مربع از جمله مهمترین طرح هایست که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ثمر نشست.


وی ادامه داد: همچنین توسعه مجتمع بیمارستانی علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان با 21 هزار متر زیربنا، بیمارستان 32 تختخوابی سراوان با سه هزار متر مربع زیربنا، کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی زاهدان با زیربنای 2 هزار و 877 متر و زایشگاه و بلوک زایمانی مجتمع بیمارستانی علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان با زیربنای 790 متر مربع از جمله مهمترین طرح های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات آموزش درمانی زاهدان است که به زودی به بهره برداری می رسند.
وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت در کشور امید بخش و در سیستان و بلوچستان نجات بخش بود بیان کرد: هزار و 647 تخت فعال، 175 تخت ویژه، 64 تخت دیالیز و 56 پایگاه اورژانس، 95 آمبولانس، 77 داروخانه، 126 مرکز خدمات سلامت شهری و روستایی و 397 خانه بهداشت زیر پوشش این دانشگاه وجود دارد که بیشتر این امکانات در سال های اخیر افزوده شده است.
دکتر میری ادامه داد: با ارتقای وضعیت بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان این دانشگاه در بسیاری از شاخص ها رشد داشته است.
وی با اشاره به تاثیر طرح تحول نظام سلامت افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و اختصاص اعتبارات از محل 10 درصد یارانه ها و یک درصد ارزش افزوده، بهداشت و درمان کشور جان تازه گرفت.

** برکات طرح تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی زابل
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: طرح تحول نظام سلامت با توجه به مشکلات اقتصادی مردم شمال سیستان و بلوچستان توانسته علاوه بر کاهش هزینه های درمانی مردم در بخش های زیر ساختی بهداشتی و درمانی منطقه نیز بسیارتاثیر گذار باشد.
دکترعلی اکبر نصیری افزایش افزون بر سه برابری مراقبت های بهداشتی، راه اندازی بیمارستان، کلینیک های ویژه، افزایش امکانات اتاق عمل که منجر به افزایش تعداد اعمال جراحی از 400 مورد به حدود 2 هزار مورد در ماه شد، راه اندازی پایگاه های سلامت در همه مناطق از جمله حاشیه شهرها و غیره را از دستاوردهای این طرح بزرگ در سیستان ذکر کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان زابل تاکید کرد: این طرح عظیم و ماندگار با سه رویکرد حمایت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی به اجرا درآمد و توانست در رفع بسیاری از مشکلات موفق باشد.
نصیری خاطر نشان کرد: این دانشگاه هم اینک با دارا بودن 6 بیمارستان زیرپوشش این دانشگاه، خیری و تامین اجتماعی، 49 مرکز بهداشتی شهری و روستایی و 226 خانه بهداشت به افزون بر 453 هزار نفر از مردم شمال سیستان و بلوچستان خدمات ارائه می دهد.

** طرح تحول سلامت انقلاب بزرگ در محدوده دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت به عنوان بزرگترین طرح اجتماعی دولت تدبیر و امید، انقلابی بزرگ در مناطق محروم کشور ایجاد کرده است.
دکتر ایرج ضاربان اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت 305 طرح عمرانی با اعتباری افزون بر 2 هزار و 182 میلیارد ریال در حوزه زیر پوشش این دانشکده در جنوب سیستان و بلوچستان به اجرا درآمده که 144 طرح آن افتتاح و 100 طرح نیز برای هفته دولت آماده بهره برداری است.
وی تصریح کرد: افزایش پزشکان عمومی از حدود 25 نفر به 120 نفر و پزشکان متخصص از 40 نفر به 70 نفر و تجهیز همه مراکز بهداشتی درمانی به پزشک از جمله تحولات بزرگ در حوزه بهداشت و درمان منطقه در کنار توسعه زیر ساخت ها به حساب می آید.
وی گفت: این دانشکده 800 هزار نفر از مردم جنوب سیستان و بلوچستان شامل شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند را زیر پوشش دارد.
*** رهاورد طرح تحول سلامت برای 550 هزار نفر فاقد بیمه سیستان و بلوچستان
مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: 550 هزار نفر از مردم حاشیه شهرهای استان که فقیر بودند و هیچ گونه دفترچه ای نداشتند از ابتدای طرح تحول نظام سلامت تاکنون در استان بیمه شدند.
دکترمحمد صفدری افزود: هم اینک 2 میلیون و 250 هزار نفر در سیستان و بلوچستان زیرپوشش بیمه هستند که بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر آنان را روستاییان و عشایر تشکیل می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha