به گزارش سلامت نیوز مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ در فرد مصرف‌كننده شود. سكته‌های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی كبد و كلیه و تخریب سلول‌های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اكستازی است.

مسمومیت با مواد مخدر یكی از علل مهم مرگ ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی در بسیاری از كشورها است.
به گزارش سلامت نیوز مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سومین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با اشاره به این كه اعتیاد، سوء مصرف مواد و قرص‌های اكستازی باعث بیشترین مسمومیت‌ها می‌شود عنوان كرد: مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش می‌تواند سبب بروز مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ در فرد مصرف‌كننده شود. سكته‌های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی كبد و كلیه و تخریب سلول‌های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اكستازی است.
بنابراین گزارش، فرآورده‌های تقلبی، تمجیزك و نورجیزك، نه تنها سبب ترك اعتیاد نمی‌شوند بلكه در اغلب آنها مواد سمی و كشنده وجود دارد. همچنین فرآورده‌های مخدر و اعتیادزای «پان» برخلاف ادعای طرح شده مبنی بر خوشبوكنندگی دهان و یا ترك سیگار، سبب بروز اعتیاد و در پی آن مسمومیت می‌شود.
مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت توصیه می‌كند جوانان جهت بدن‌سازی و رقابت‌های ورزشی از مصرف نابه‌جای استروییدهای آنابولیك خودداری كنند زیرا مصرف خودسرانه آن عوارض قلبی و عروقی مانند ازدیاد فشارخون و نارسایی قلبی را برای آنها به همراه دارد.
این گزارش حاكیست، مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان می‌تواند سبب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، نارسایی قلبی و كبدی، كوتاهی قد در مردان و پرمویی و خشونت صدا در خانم‌ها شود.
این مركز به جوانان هشدار می‌دهد كه امتحان كردن مصرف مواد در جمع دوستان و از روی كنجكاوی، آغاز حركت در مسیر بی‌بازگشت اعتیاد است. همچنین مشكلات خانوادگی، طلاق، بیكاری، فقر و بحران‌های روحی از عوامل مستعدكننده فرد به سوء مصرف مواد است و خانواده‌ها نقش بسزایی در جلوگیری از اعتیاد جوانان دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha