محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ دریافتند کودکان نوپایی که والدین آنها را بیش از هشت ساعت در روز به مهد کودک می سپارند، یک سوم بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به استرس هستند.

استرس، نتیجه حضور طولانی کودکان نوپا در مهد کودک

سلامت نیوز: محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ دریافتند کودکان نوپایی که والدین آنها را بیش از هشت ساعت در روز به مهد کودک می سپارند، یک سوم بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به استرس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، به گفته محققان، کودکان کم سن و سالی که تمام طول روز را به همراه مادر خود سپری می کنند، آرامش بیشتری دارند، اما کودکانی که بیشتر ساعات را در دوران رشد خود در مهدهای کودک سپری می کنند، بیشتر دچار استرس می شوند.


به گزارش روزنامه دیلی میل،محققان برای این مطالعه نمونه بزاق گروهی از کودکان خردسال را گرفتند و سطح کورتیزول -هورمون استرس- نمونه ها را بررسی کردند؛ انها دریافتند کودکانی که بیش از 8 ساعت در روز به مهد کودک سپرده می شوند، دارای بیشترین میزان استرس هستند و علت آن دلتنگی و دوری از والدین و یا اختلافاتی است که درگیر آن با سایر کودکان می شوند.


براساس این گزارش، استرس در سنین اولیه زندگی می تواند مسیر رشد مغزی کودکان نوپا را تغییر دهد و باعث خجالتی شدن و یا کاهش اعتماد به نفس در آنها شود.


کارشناسان در این زمینه حمایت عاطفی پدر و مادر از کودک را توصیه می کنند و معتقدند که والدین پس از بازگرداندن کودک به خانه، باید زمان مفید و باکیفیتی را به فرزند خود اختصاص دهند و در کنار او باشند تا برخی از اثرات منفی حضور طولانی او در مهد کودک جبران شود.


محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ در این مطالعه 112 کودک خردسال تقریبا 12 تا 18 ماه را در مدت بالغ بر شش ماه بررسی کردند و دریافتند که سطح کورتیزول در این کودکان به طور خاص پس از هشت ساعت حضور در مهد کودک به بیشترین حد رسید، به واقع، این کودکان کم سن و سال که هنوز اجتماعی نشده اند و مهارت تکلم ندارند، در مهد کودک دچار استرس می شوند، به واسطه دوری از والدین در مهدهای کودک احساس دلتنگی دارند و شرایط سختی را تحمل می کنند.


ماریام بریت درگ لی نویسنده اصلی این تحقیق گفت: ما نمی دانیم استرسی که به این کودکان وارد می شود، مضر است یا خیر، اما والدین می توانند با صرف وقت بیشتر در کنار کودکان خود در بعد از ظهرها و ایام تعطیل، استرس آنها را کاهش دهند.


اختصاص زمان مفید با کودک می تواند در قالب شرکت دادن او در تهیه غذا، همنشینی با بکدیگر و همراهی با او در مشاهده تصاویر کتاب های داستان باشد تا از این طریق تاثیر احساسی که در زمینه از دست دادن پدر و مادر در مهد کودک تجربه می کند، کاهش یابد.
این مطالعه که در مجله Early Child Development and Care منتشر شد، همچنین نشان می دهد خجالتی بودن، ضعف اعتماد به نفس و احساسات منفی کودکان می تواند با افزایش سطح کورتیزول در کودکان بزرگتر در مهد کودک ارتباط داشته باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha