در سال‌های اخیر با توجه به رشد نسبی صنعت خودروی کشور، تسهیلات فروش مختلفی از سوی سازندگان ارائه شده تا مردم بیشتری بتوانند سوار بر خودرو شوند. از طرفی، پژوهشگران بیان کرده‌اند که آلودگی‌های ناشی از خودرو، بیشترین نقش در آلودگی هوای شهرها و به‌تبع آن، بیشترین تأثیر را بر سلامت مردم دارد.

ترسناک‌تر از پلاسکو: امروز فروش خودروی اقساطی، فردا ابتلا به سرطان!

سلامت نیوز-*حسین میبودی: در سال‌های اخیر با توجه به رشد نسبی صنعت خودروی کشور، تسهیلات فروش مختلفی از سوی سازندگان ارائه شده تا مردم بیشتری بتوانند سوار بر خودرو شوند. از طرفی، پژوهشگران بیان کرده‌اند که آلودگی‌های ناشی از خودرو، بیشترین نقش در آلودگی هوای شهرها و به‌تبع آن، بیشترین تأثیر را بر سلامت مردم دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، در اینجا این سؤالات مطرح است که آیا فروش خودروی بیشتر می‌تواند سطح رفاه بیشتری برای آحاد جامعه فراهم کند؟ آیا وجود این همه خودرو در بافت زندگی شهری ضروری است؟ ساخت اتوبان‌ها، تونل‌ها و پل‌ها برای تسهیل حرکت خودرو در کلانشهرها، چقدر شهروندان را ترغیب به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کند؟

در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وجود داشته که اکنون به ۱۷ میلیون رسیده و پیش‌بینی می‌شود در دو دهه آینده، تعداد خودروها به ۵۰ میلیون دستگاه برسد.  هر سال حدود صد هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شوند و سرطان پوست، پستان، معده و روده بزرگ، شایع‌ترین نوع سرطان در ایران است.

آمارها نشان می‌دهند، بدون درنظرگرفتن سرطان پوست، سالانه 92 هزار نمونه جدید مبتلا به سرطان در کشور، شناسایی می‌شود و با احتساب سرطان پوست، تعداد این بیماران در حدود صد هزار نفر است. پژوهش‌های انجام‌‌شده نشان می‌دهند، میزان بروز سرطان در ایران تا سال 1409 یا 2030 میلادی، 50 درصد افزایش می‌یابد که یکی از دلایل اصلی آن، افزایش تعداد خودروها و درنتیجه، افزایش میزان آلودگی‌ در سطح شهرهاست.

تبعاتی که افزایش تعداد خودروها در شهرها متحمل شده و آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجادشده، نیاز به فضاهای عاری از وسایل نقلیه را بسیار برجسته کرده است ولی متأسفانه احساس ایمنی در هنگام پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در بسیاری از مناطق شهری امکان‌پذیر نیست و تا جایی که چشم کار می‌کند، ماشین دیده می‌شود. برای نهادینه‌کردن فرهنگ پیاده‌روی در بین مردم، باید مسیرهای ویژه پیاده‌روی افزایش یابد و پس‌ازآن نیز، مناطق ممنوعه برای تردد وسایل نقلیه موتوری گسترش پیدا کند.

*دکتری تخصصی مدیریت محیط‌زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha