بانک مرکزی دیروز گزارش متوسط قیمت خُرده‌فروشی اقلام مواد خوراکی را برای هفته منتهی به ششم اسفند اعلام کرد که براساس آن قیمت تمامی گروه‌های مواد خوراکی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی مواد خوراکی

سلامت نیوز: بانک مرکزی دیروز گزارش متوسط قیمت خُرده‌فروشی اقلام مواد خوراکی را برای هفته منتهی به ششم اسفند اعلام کرد که براساس آن قیمت تمامی گروه‌های مواد خوراکی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به ششم اسفند امسال قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال گذشته 5/7 درصد، تخم‌مرغ 5/3 درصد، برنج 5/31درصد، حبوبات 9/19 درصد، میوه‌های تازه 8/26 درصد، سبزی‌های تازه 4/27درصد، گوشت‌قرمز 8/7 درصد، گوشت مرغ 1/25 درصد، قند و شکر 3/23 درصد، چای 2/13 درصد و روغن نباتی 4/8 درصد افزایش یافته‌اند.

تغییرات قیمتی در دولت یازدهم

مقایسه آمارهای هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خُرده‌فروشی اقلام مواد خوراکی، بیانگر رشد قابل ملاحظه بهای بسیاری از مواد غذایی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون است.

برای مثال گوشت گوسفند در هفته اول مرداد 92 و همزمان با تغییر دولت، به طور متوسط هر کیلو 29 هزار و750 تومان بود که با بیش از 12 هزار و 500 تومان افزایش، هفته قبل به 42 هزار و 300 تومان رسید. در این مدت مردم 42 درصد پول بیشتری برای خرید گوشت قرمز باید خرج کنند.

مرغ هم در این مدت حدود سه سال و نیمه، 22 درصد گران شده و از 6100 تومان به 7400 تومان رسیده است. البته گزارش جدید بانک مرکزی درباره هفته منتهی به 6 اسفند است، وگرنه در روزهای اخیر مرغ به 8000 تومان هم رسید که احتمالا در گزارش‌های بعدی بانک مرکزی، این ارقام درج خواهد شد.

قیمت برنج

مطابق آمار بانک مرکزی، برنج ایرانی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 75 درصد گران شده است. برنج ایرانی درجه یک در هفته اول مرداد 92 هر کیلو 7200 تومان بود که با 5400 تومان افزایش، هفته گذشته به 12 هزار و 670 تومان رسید. قیمت برنج داخلی درجه دو هم در این مدت 4170 تومان گران شده است.

گزارش بانک مرکزی، میزان گرانی قند و شکر را 62 درصد و چای را 39 درصد اعلام کرده است. در این مدت هر بسته 500 گرمی چای با 5900 تومان افزایش قیمت به بیش از 21 هزار تومان رسیده است.

میوه‌جات

بانک مرکزی میزان افزایش قیمت میوه و سبزی پرمصرف نسبت به ابتدای دولت یازدهم را هم این‌طور اعلام کرده است که خیار در این مدت 45 درصد، گوجه فرنگی و لوبیاسبز 123 درصد، سبزی‌های برگی 38درصد و پیاز 28 درصد گران شده‌اند. در مقابل، سیب‌زمینی از معدود مواد خوراکی است که ارزانی به خود دیده و 14 درصد افت کرده است. مطابق این آمار، لوبیاسبز در این مدت 2700 تومان و گوجه‌فرنگی 2300 تومان گران شده‌اند و رکورددار گرانی در میان میوه و سبزی بوده‌اند. گزارش بانک مرکزی همچنین از افزایش قیمت 4400 تومانی نخود، 3800 تومانی لپه و 3200 تومانی عدس نسبت به ابتدای دولت یازدهم خبر داده است. در این مدت هر شانه تخم‌مرغ هم 3700 تومان گران‌تر شده است.

در این میان، رکورددار گرانی در میان همه مواد غذایی را باید کره پاستوریزه دانست که نسبت به ابتدای دولت یازدهم 137 درصد گران‌تر به فروش می‌رسد. کره در ابتدای دولت هر کیلو 12 هزار تومان بود که اکنون با 16 هزار و 400 تومان رشد تا 28 هزار و 400 تومان بالا رفته است. بانک مرکزی میزان گرانی پنیر غیرپاستوریزه را 49 درصد و شیر را 33 درصد اعلام کرده است.

در خاتمه براساس گزارش بانک مرکزی از مرداد 92 تا هفته قبل، قیمت 28 ماده غذایی پرمصرف به طور متوسط 49 درصد افزایش به خود دیده است.

دولت اجازه افزایش قیمت‌ها در اقلام شب عید را ندهد

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر این‌که باید پیش‌تر تمهیدات لازم برای کمبودهای اقلام مورد نیاز و اساسی مردم درنظر گرفته شود، گفت: دستگاه‌های نظارتی و مسئول باید اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را با توجه به شرایط اقتصادی مردم ندهند.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم از عدم نظارت بر قیمت‌ها، با بیان این‌که معمولا در اسفند و نزدیک شدن به آخر سال شاهد افزایش قیمت‌ها و عدم نظارت دقیق در این خصوص هستیم، اظهار کرد: دولت، وزارت صنعت و شورای اقتصاد نظارت و دقت لازم را برای جلوگیری از گرانی‌ها انجام دهند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی و مسئول اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمتی را با توجه به شرایط اقتصادی مردم ندهند.

افزایش لجام‌گسیخته قیمت کالاها

از سوی دیگر، نماینده مردم تبریز درمجلس با ابراز تأسف از این‌که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش یافته است، گفت: دولت باید با نظارت دقیق و منظم از هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم جلوگیری کند. احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم از عدم نظارت بر قیمت‌ها‌ اظهار کرد: متاسفانه هرساله با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و شروع بازار شب عید برخی افراد و فروشندگان قیمت‌های اجناس مورد نیاز و اساسی مردم را افزایش می‌دهند و مردم نیز به دلیل احتیاج در تنگنا قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که با توجه به شرایط سخت مردم به دلیل رکود و بیکاری حاصل از آن برای بسیاری از کارگران باید ازسوی دولت تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شود تا کمی از فشارهای ایام آخرسال کاسته شود، گفت: افزایش قیمت‌های شب عید و گاهی فروش اقلام بی‌کیفیت بر روحیه مردم تأثیر منفی نیز خواهد گذاشت و دولت باید بدون هیچ تعارفی با این گرانفروشان برخورد قاطعی را انجام دهد.
گرانی مواد غذایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha