دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶

دانش آموزان توی حیاط مدرسه جمع شده بودند ومدیر با آنان صحبت می کرد که یک دفعه صدای فرو ریختن آوار آمد و همه از ترس اینکه روی سرشان نریزد به سمتی فرار کردند.

تحصیل زیر سقف های آسیب پذیر

سلامت نیوز: دانش آموزان توی حیاط مدرسه جمع شده بودند ومدیر با آنان صحبت می کرد که یک دفعه صدای فرو ریختن آوار آمد و همه از ترس اینکه روی سرشان نریزد به سمتی فرار کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دانش آموزان که تمرین زلزله را قبلا انجام داده با خونسری نظاره گرریختن سقف کلاس بودند وبا خود می گفتند اگردراین ساعت توکلاس بودیم چه اتفاقی می افتاد و کدامیک از ما امروز زیر آوار می ماندیم.


مدیر مدرسه که چندین بار گزارش نا ایمن بودن این مدرسه را به آموزش وپرورش داده بود جلوآمد وبه دانش آموزان گفت : امروز روز بزرگ وبیاد ماندنی برای من است زیرا خدا لطف کرد وشما چند دقیقه بیشتردر صف ماندید وبه کلاس نرفتید واگرنه اتفاق بدی می افتاد ونمی توانستم خود را ببخشم .
قصه مدارس تخریبی که مرتب بیان می شود حکایت آن همین است که این مدارس قدیمی ، ترک خورده ، سقفی مطئمن برای دانش آموزان نیستند وهرلحظه امکان یک اتفاق بد و زیر آوار ماندن دانش آموزان بیگناه وجود دارد و خانواده هایی را دغدار می کند.


این مدارس در مناطق با شریط آب وهوایی گرم وشرجی مثل استان هرمزگان که سابقه آنها برخی به 40تا 50سال می رسد و بیشتر با خشت وگل و سقف آنها با چوب ساخته شده ویا با مصالح محلی بنا گردید این روزها براثر مرور زمان ، بارندگی وزلزله های پی در پی استان ایمن نیست ونیاز تامین اعتبار و ساخت وجایگزینی این دست مدارس است.


برخی از مدارس هرمزگان در هفته گذشته وهمچنین سالهای گذشته براثر بارندگی و زلزله غیرقابل استفاده بوده و دانش آموزان به سایرنقاط ویا درچادر ادامه تحصیل می کنند و بطور کامل درخطر فرو ریختگی و غیر ایمن قرارگرفتند.
رئیس سازمان برنامه وبودجه کشوردر نشست اخیر شورای برنامه ریزی هرمزگان اعلام کرد که درسال 96 مبلغ 1300میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مدارس تخریبی کشور اختصاص یافته که ازاین مبلغ بیشترین اعتبار به استانهای هرمزگان وسیستان وبلوچستان در نظر گرفته شده است.
این قضیه نشان می دهد که مسئولان کشور نسبت به وضعیت موجود مدارس تخریبی به اندازه کافی اگاهی دارند وبرای آن بالاترین اعتبار در نظر می گیرند و حال نیازمند پیگیری وچانه زنی برای جذب این اعتبار وساماندهی این مدارس در مناطق محروم هرمزگان است.


** مدارس ایمن مد نظر سازمان توسعه ، تجهیز و نوسازی
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشوردر جدید ترین اظهارات خود در این زمینه با خبرنگاران گفته بود که مدارس غیرایمن در کشور باید ایمن شوند و مدارس فرسوده‌ای که نیازمند تخریب هستند باید تخریب شده و مجددا ساخته شوند، در کنار این مباحث احداث مدارس با معماری ایرانی و اسلامی نیز مدنظر است.
محمدتقی نظرپوردراین باره افزود: از 31 استان کشور 12 استان به لحاظ جامعه فضای آموزشی از متوسط کل کشور پایین‌تر هستند و سایر استان‌ها شرایط مناسب و قابل قبولی دارند.
وی ادامه داد:ایجاد مدارس بادوام، مقاوم و متناسب با اقلیم مناطق مدنظر ما بوده و هم‌اکنون تعداد این قبیل از مدارس در کشور اندک است،معتقدیم مدرسه باید فضایی با نشاط باشد و شادابی را در دانش‌آموزان به حداکثر برساند.
به گفته وی مدرسه فقط کلاس درست و معلم نیست بلکه در و دیوار آن نیز می‌تواند در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقش‌آفرینی کند و اگر با این نگاه اقدام به ساخت مدارس کنیم شور و نشاط در مدارس موج خواهد زد بنا براین نگهداری مدرسه برعهده مسئولان مدرسه است اما سازمان نوسازی باید به صورت دوره‌ای بازدیدهایی را داشته باشد تا مشخص شود چه بخش‌هایی از مدرسه فرسوده بوده و نیاز به تعمیر دارد. در حقیقت این سازمان باید تعمیرات اساسی را برعهده بگیرد.


وی ، معتقد است که اگر مدارس به موقع تعمیر شوند و به مسائل جزئی توجه شود دیگر شاهد نخواهیم بود که با یک بارندگی و سیل سقف مدرسه پایین بیاید، هم‌اکنون به نیازهای اولیه مدارس توجهی نمی‌شود و این به دلیل آن است که تعمیرات جزیی و اولیه مدارس را مدنظر قرار نداده‌ایم ، بنابراین باید فرهنگ تعمیرات جزئی را گسترش داد و بازدید‌های دوره‌ای از مدارس انجام داد تا در صورت خراب بودن تجهیزات و نیاز به تعمیر سریع اقدام شود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدیر یک دبیرستان وظیفه اصلی‌اش مسائل آموزشی و پرورشی بوده و نمی‌تواند بحث تعمیر مدرسه را نیز برعهده بگیرد. بنابراین سازمان نوسازی باید این وظیفه را عهده‌دار شود.


محمد تقی نظر پور ادامه داد: 36 درصد ساختمان‌های آموزشی در کشور عمر 20 ساله، 47 درصد بین 20 تا 40 سال و 16 درصد بالای 40 سال عمر دارند و این مساله نشان می‌دهد که عمرمفید مدارس بسیار کم است بنابراین باید به صورت جدی برنامه‌ ریزی کنیم تا عمر و قدمت مدارس بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه سال 95 برای این موضوع 200 میلیارد تومان است که این رقم نیاز مجموعه خیران را تامین نمی‌کند ، یاد آور شد: خیران مدرسه ساز هم در کنار دولت در سال 95 تعهد کردند 900 میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای ساخت فضای آموزشی کمک کنند .
وی تصریح کرد: کلاس کپری را از نظر معماری پذیرفته و به حذف آن اعتقادی ندارم، چرا که کلاس‌های درس کپری متناسب با فرهنگ آن مجموعه و معماری بومی آن منطقه است بنابراین اگر احساس می‌کنیم کلاس‌های درس کپری نامناسب است باید به تجهیز آنها اقدام کنیم .
وی افزود: مدارس کپری را باید مجهز کرد و یکی از اشکالات ما در ساخت مدارس بی‌توجهی به اقلیم مناطق است، در حالی که فضاهای کپری متناسب با هنجارها و اقلیم آن منطقه ساخته شده‌اند حتی هم‌اکنون شاهد ایجاد هتل‌های کپری هستیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: از 31 استان کشور 12 استان به لحاظ جامعه فضای آموزشی از متوسط کل کشور پایین‌تر هستند و سایر استان‌ها شرایط مناسب و قابل قبولی دارند.


** بازسازی 900 مدرسه تخریبی در هرمزگان
مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان هم دراین زمینه گفت: در طول سه ساله دولت تدبیر و امید از 2 هزار و 500 کلاس تخریبی در استان ، تعداد 900 کلاس درس با کمک نیکوکاران و اعتبارات دولتی بازسازی شده است.
ماشاالله قاسمی افزود: هم اکنون یکهزار و 600 کلاس درس تخریبی و فرسوده در هرمزگان وجود دارد که برای بازسازی و نوسازی این کلاس ها اعتباری افزون بر 2 هزار و 400 میلیارد تومان نیاز است و شهرستان های بندرعباس ، میناب و رودان به ترتیب با 470 ، 336 و 142 کلاس درس بیشترین کلاس های تخریبی در هرمزگان را دارند.


بنا به اظهاروی امسال 15 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به تخریب مدرسه زوهوکی میناب در بارندگی های هفته گذشته ، افزود: این مدرسه در اولویت مرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفته و بزودی بازسازی آن آغاز می شود و تا زمان بازسازی دانش آموزان در مکانی استیجاری ادامه تحصیل می دهند.
با اشاره به حمایت های ویژه دولت تدبیر و امید برای ارتقاء شاخص های حوزه آموزش و پرورش که بهسازی کلاس های تخریبی نیز در همین راستا است، افزود: در طول سه سال گذشته تعداد کلاس های تخریبی هرمزگان از دو هزار و 500 کلاس به کمتر از یک هزار و 800 کلاس درس کاهش یافته است و سیاست ما و آموزش و پرورش سوق دادن منابع خیری به سمت مدارس تخریبی است.


وی افزود: در استان دغدغه اصلی ما مدارس تخریبی است که به تعداد هزار 600 کلاس درس تخریبی است و از این تعداد 50 هزار نفر دانش آموز را در بر می گیرد که متاسفانه می توان گفت خطر آسیب پذیری بالایی را در بردارد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان اظهار کرد: برای تعمیر مدارس تخریبی 240 میلیارد تومان پول احتیاج است که امسال تنها 15 نیم میلیارد تومان به سازمان نوساز مدارس برای استان اختصاص داده شده که فقط چهار میلیارد مطالبات پیمانکار داشته ایم و ما نتوانسته ایم هیچ پروژه تخریبی در استان انجام دهیم.


وی با بیان اینکه اداره نوسازی و تجهیز مدارس150 میلیارد تومان برای مسکن مهر بندرعباس احتیاج دارد ،افزود: پروژه های نیمه تمام خیرین 69 پروژه با 290 کلاس درس می باشد که باعث نارضایتی خیرین شده است.
وی اظهارداشت: 22 پروژه خیرساز در قالب 55 کلاس درس در مناطق مختلف استان توسط بنیاد قلم چی با (3 پروژه در قالب 15 کلاس درس) ، موسسه مهر گیتی (9 پروژه در قالب 20 کلاس درس) ، بنیاد علوی (پنج پروژه در قالب 10 کلاس درس) و خیر مدرسه ساز حمید رضا شاه حسینی نیز (پنج پروژه 2 کلاس) می باشد وبا بهره برداری از این پروژه ها بیش از یکهزار و 350 دانش آموز از فضای ایمن و استاندارد بهره مند خواهند شد.
**حذف مدارس تخریبی هرمزگان با اختصاص 240میلیارد تومان اعتبار
مدیر روابط عمومی توسعه ، تجهیز ونوسازی مدارس هرمزگان درگفت وگوبا ایرنا اظهارداشت:درصورتی که دولت دولت 240میلیارد تومان اعتبار در اختیار نوسازی استان قرار دهد تمام مدارس تخریبی نوسازی خواهند شد ولی امسال تنها 15میلیارد و 500میلیون وتومان به این امر اختصاص یافته که یک بیستم آن می شود.


غلاعباس شمس الدینی افزود: بندرعباس با 470 کلاس درس ، میناب با 300کلاس و رودان با 140کلاس ، بالاترین میزان مدارس تخریبی دارند که با بودجه فعلی زمان زیادی برای جایگزین کردن این مدارس وجود دارد وشرایط خوبی پیش رو نخواهد بود.
وی این موضوع را هم اضافه کرد که این اعتبارات تنها برای مدارس تخریبی پیش بینی شده و مدارس غیر ایمن که بنا به تشخیص آموزش وپرورش ونوسازی مدارس غیر قابل استفاده برای تحصیل دانش آموزان است ، بودجه واعتبار جداگانه ای می خواهد .


**تعهد ساخت 80 مدرسه در سواحل مکران
رئیس مجمع خیران مدرسه ساز هرمزگان گفت: در همایش خیران مدرسه ساز مکران ، خیران تعهد ساخت 80 مدرسه را در چهار منطقه چابهار ، کنارک ، سیریک و جاسک متقبل شدند.


سیدعبدالله هاشمی چهارشنبه افزود: توسعه همه جانبه این مناطق، به توسعه عدالت آموزشی بستگی دارد که سراسر سواحل را شامل می شود و امیدواریم با تحقق تعهدات ، شاهد تحول چشمگیر در این مناطق باشیم.


رئیس مجمع خیران مدرسه ساز هرمزگان با اشاره به اینکه سواحل مکران در هرمزگان (سیریک و جاسک) هم شرایطی مشابه ویکسانی با سیستان وبلوچستان دارند ، خواستار بازدید خیران کشور از مناطق این استان شد این دراین درحالی است که بندرعباس، میناب و رودان بیشترین فضای آموزشی ناایمن را در خود جای داده اند و در بشاگرد و غرب هرمزگان نیز با چنین مشکلاتی روبرو هستیم .
وی همچنین به مشارکت مجمع خیران مدرسه ساز با نوسازی مدارس هرمزگان اشاره کرد وگفت: در مدت سه سال دولت یازدهم بیش از 450 کلاس درس ساخته شده که یکهزار و 446کلاس درس در قالب 337 پروژه از محل اعتبارات ملی مردمی ، استانی و مشارکتی نشان دهنده تلاش اداره کل نوسازی مدارس و خیران مدرسه ساز بوده است.
در حال حاضر 317 هزار دانش آموز در سه هزار و 481 آموزشگاه با کلاس درس در15هزار کلاس درس هرمزگان مشغول به تحصیل هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha