دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴

پرونده قتل شش شهروند اراکی که در یک کشتار جمعی به وسیله جوانی به قتل رسیدند، به دادگاه کیفری استان ارسال شده و به‌زودی رسیدگی می‌شود.

رسیدگی ویژه به پرونده قتل عام اراک

سلامت نیوز: پرونده قتل شش شهروند اراکی که در یک کشتار جمعی به وسیله جوانی به قتل رسیدند، به دادگاه کیفری استان ارسال شده و به‌زودی رسیدگی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، این پرونده دی‌ماه سال جاری به جریان افتاد، زمانی که به مأموران پلیس خبر دادند جوانی با حمله به دو خانواده در اراک آنها را به رگبار بسته‌ است. در تحقیقات اولیه که انجام شد، مأموران متوجه شدند عامل این قتل عام فردی است که یک سال قبل به همراه خواهرزاده‌اش متهم به قتل جوانی در یک درگیری شده است. خواهرزاده این متهم عامل اصلی و متهم به نزاع دسته‌جمعی شده بود. متهم چندی‌قبل از زندان مرخصی گرفته و بیرون آمده و بعد از اینکه با خانواده‌اش به خاطر اینکه باعث بروز نزاع شده و خواهرزاده‌اش را به دردسر انداخته است دعوا کرد، سلاحی برداشت و به سراغ خانواده‌ای رفت که پسرشان در پرونده سال قبل کشته شد و آنها را به رگبار بست و بعد هم به سراغ مأمور پلیس رفت که عامل شناسایی او و خواهرزاده‌اش بود و اعضای خانواده او را نیز به قتل رساند.

متهم بعد از این حادثه قصد فرار از شهر را داشت که به وسیله مأموران شناسایی و بازداشت شد. بعد از اعتراف به شش فقره قتل، متهم گفت: من به خاطر درگیری‌ای که سال قبل ایجاد کرده بودم، از سوی خانواده‌ام تحت فشار بودم و آنها می‌گفتند چون تو دعوا کردی و خواهرزاده‌ات به حمایت از تو وارد دعوا و مرتکب قتل شد، پس مقصر هستی.

روز حادثه نیز از زندان مرخصی گرفته و در خانه بودم که سر این موضوع دوباره با هم بحث کردیم و من که به شدت ناراحت شده بودم، با عصبانیت از خانه بیرون زدم و در حرکتی جنون‌آمیز مرتکب این قتل‌ها شدم. با پایان جلسات بازجویی این پرونده به صورت ویژه در نوبت رسیدگی قرار گرفت. رحمتی رئیس شعبه اول دادگاه کیفری استان تهران در تشریح روند رسیدگی به پرونده قتل عام خانوادگی در اراک گفت: اقدامات به‌سرعت و خارج از نوبت انجام شده و تمامی تشریفات قانونی بدون هیچ کم و کاستی به دقت انجام و رعایت شده است، ان‌شاءالله تا قبل از پایان سال این پرونده با قاطعیت قانونی مورد رسیدگی، تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم قرار خواهد گرفت. این پرونده به‌زودی تعیین تکلیف میشود. رحمتی، رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی، به میزان گفت: روند رسیدگی به پرونده‌های قضائی اعم از اینکه پرونده‌ها در چه مرحله‌ای هستند، چه زمانی موعد رسیدگی و صدور حکم است، آیا تحقیقات کامل شده یا خیر با تشخیص دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده‌هاست و غیر از دادگاه رسیدگی‌کننده هیچ مرجعی صلاحیت اظهارنظر درخصوص موضوع را ندارد.

رحمتی ادامه داد: رسیدگی به پرونده‌های مهم از جمله پرونده‌های قتل عمدی طبق قانون در صلاحیت دادگاه کیفری یک است و دادگاه کیفری یک با دادگاه کیفری دو که دادگاهی عمومی است، متفاوت است، دادگاه کیفری یک دادگاهی تخصصی و تشریفاتی است که به جرائم جنایی و سنگین رسیدگی می‌کند و تشریفات قانونی خاصی نیز دارد.  وی ادامه داد: در روند رسیدگی به پرونده‌های مهم در دادگاه کیفری از آنجا که نتیجه آن صدور احکام اعدام و قصاص و حبس‌های طویل‌المدت است، طبیعتا باید با دقت نظر قانونی همراه باشد و تمام تشریفات قانونی با دقت رعایت شود، از جمله تشریفات این است که تمام متهمانی که در این دادگاه محاکمه می‌شوند، باید دارای وکیل باشند و اگر خود وکیل معرفی نکنند، دادگاه مکلف است برای آنان وکیل تسخیری در نظر بگیرد. در پرونده‌های این دادگاه متهمان باید دارای پرونده شخصیت باشند و برای تأیید سلامت روانی معاینه روان‌پزشکی شوند.

این مقام مسئول افزود: دادگاه باید قبل از رسیدگی گزارش پرونده را تهیه کرده و جلسه مقدماتی اداری را تشکیل داده و اخطاریه موضوع ماده ٣٨٧ قانون آیین دادرسی کیفری را برای طرفین پرونده اعم از متهمان به قتل، اولیای دم و وکلا ارسال کند. آنان ١٠ روز فرصت دارند ایرادات شکلی و ماهوی خود را مطرح کنند و لوایح خود را به دادگاه ارائه دهند. وی گفت: همه این موارد دارای مهلت و فرجه‌های قانونی است که قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است؛ رعایت‌نکردن هریک از این تشریفات قانونی ممکن است روند رسیدگی دادگاه به پرونده را زیر سؤال برد. رحمتی ادامه داد: دادگاه موظف است تشریفات قانونی را رعایت کند، ما نیز در این مدت کوتاه پرونده قتل شش شهروند اراکی را بررسی کردیم و برای یکی از متهمان که در قتل معاونت داشته و وکیل نداشت، از کانون وکلا وکیل تسخیری اخذ کرده‌ایم و اخطاریه ماده ٣٨٧ ابلاغ شده است. یکی از مقتولان فرزند صغیری دارد که طبق قانون درخصوص ولی دم صغیر رئیس قوه قضائیه درخصوص تقاضای دیه یا قصاص اعمال نظر می‌کند که ما این امر را از ریاست قوه قضائیه استعلام کرده‌ایم و نظر ایشان نیز در این راستا اخذ شده است.

وی خاطرنشان کرد: تشریفات قانونی به طور معمول حداقل شش ماه زمان می‌برد اما پرونده‌هایی که حساسیت بالایی دارند و احساسات عمومی را به‌شدت جریحه‌دار و زمینه ناامنی را در جامعه فراهم کرده‌اند از جمله این پرونده را خارج از نوبت و فوق‌العاده انجام داده‌ایم و حتی تمام ابلاغ‌ها برای تسریع در امور حضوری انجام شده است. رحمتی تأکید کرد: علاوه بر اینکه این اقدامات به‌سرعت و خارج از نوبت انجام شده، تمامی تشریفات قانونی بدون هیچ کم‌و‌کاستی به دقت انجام و رعایت شده است. تمام حقوقی را که قانون برای طرفین پرونده اعم از اولیای دم و متهمان پیش‌بینی کرده است، لحاظ کرده‌ایم؛ با این تفاسیر موفق شدیم در مدت یک ماه که پرونده از دادسرا به دادگاه ارجاع داده شده، پرونده را با رعایت تمام تشریفات قانونی به مرحله رسیدگی رسانده و ان‌شاءالله تا قبل از پایان سال این پرونده با قاطعیت قانونی مورد رسیدگی، تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم قرار خواهد گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha