چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 207543

بیماری‌های عجیب و ناشناخته با اسم‌های جدید هر روز در جهان در حال به وجود آمدن هستند؛ اما چند درصد این بیماری‌ها طبیعی و چه تعدادی از آن‌ها ساخته دست انسان هستند؟

بیماری های دست ساز بشر را بشناسید

سلامت نیوز:بیماری‌های عجیب و ناشناخته با اسم‌های جدید هر روز در جهان در حال به وجود آمدن هستند؛ اما چند درصد این بیماری‌ها طبیعی و چه تعدادی از آن‌ها ساخته دست انسان هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،یماری از قدیم تا به الان یکی از سلاح‌های مقابله و جنگ و حتی کشتارجمعی بوده است. بیماری‌هایی که انسان‌ها با دست خود تولید یا اشاعه می‌کنند تا بتوانند دشمنان خود را راحت‌تر از پا بیندازند و زودتر به اهداف خود برسند. بیماری‌هایی که وقتی واگیردار می‌شوند آن‌قدر وحشتناک می‌شوند که گریبان کسانی که خود آن را درست کرده‌اند را هم می‌گیرند. این بیماری‌ها گاه کاملاً هوشیارانه و با هدف مرگ دسته‌جمعی تولید می‌شوند و گاه با اهمال آدم‌ها خودبه‌خود متولد می‌شوند.

تلاش برای ایجاد این بیماری‌های دست‌ساز از زمانی که آدم‌ها با انداختن لاشه حیوانات در آب شرب سعی در ایجاد بیماری و آلودگی داشتند یا با شیوع طاعون به نسل‌کشی می‌پرداختند تا همین الان که ویروس‌های کشنده را در آزمایشگاه‌ها تولید می‌کنند ادامه داشته است. در این گزارش به معرفی تعداد اندکی از این بیماری‌ها که دست‌ساز بودنشان اثبات شده است، می‌پردازیم.

سرطان؛ بیماری عصر جدید

سونامی وحشتناک بیماری «اسمش را نبر» آن‌قدر در جهان شیب تندی پیداکرده است که حالا از هر سه مورد مرگ در جهان یک مورد آن در اثر ابتلا به سرطان اتفاق می‌افتد. پژوهشگران با بررسی مومیایی مصر باستان و آمریکایی جنوبی متوجه شده‌اند که فقط تعداد اندکی از مردم آن زمان به بیماری سرطان مبتلا بوده‌اند. تحقیقات جدید هم نشان می‌دهد که شیوه‌های زندگی مدرن و آلودگی صنعتی، علت اصلی بروز سرطان است و این‌که این بیماری به‌طور طبیعی ایجاد نمی‌شود.

میزان ابتلا به این بیماری از زمان آغاز انقلاب صنعتی، به‌طور فراوان ای به ویژه میان کودکان افزایش‌یافته است.  به گفته یک پژوهشگر دانشگاه منچستر، سرطان در کشورهای توسعه‌یافته، دومین عامل مرگ‌ومیر پس از بیماری‌های قلبی است. در محیط طبیعی هیچ‌چیز وجود ندارد که عامل سرطان باشد؛ برای همین این بیماری ساخته دست بشر است، و آلودگی، تغییرات رژیم غذایی و عادات زندگی مردم عوامل اصلی ایجاد این بیماری است.

ایدز؛  وحشتناک‌ترین ویروس دست‌ساز بشر

منشأ بیماری ایدز، به‌عنوان یکی از اسرار عالم پزشکی شناخته می‌شود، اما در سال‌های اخیر و به دنبال رد فرضیه‌هایی در مورد منشأ ویروس این بیماری هولناک، نظریه جدیدی مطرح شده که احتمال دخالت انسان در خلق و گسترش آن را بر مبنای اطلاعات علمی و شواهدی مستدل را تقویت می‌کند. در اواخر دهه۷۰، شیوع ناگهانی بیماری جدیدی با عنوان ایدز، منجر به مرگ میلیون‌ها نفر شد. این بیماری کشنده که به‌سرعت به سیستم ایمنی بدن هجوم می‌آورد، قربانی خود را به‌قدری در برابر عفونت‌ها و اختلالات عصبی، ضعیف می‌کرد که فرد چاره‌ای جز مرگ نداشت.

ویروس این بیماری که پس از چند سال از شیوع آن، در سال ۱۹۸۴ شناسایی شد، با عنوان ویروس HIV نام‌گذاری شد. نظریه‌ای تکان‌دهنده نیز درباره منشأ این ویروس وجود دارد. مطابق این نظریه، منشأ ویروس ایدز اساساً هیچ ارتباطی با میمون‌های سبز، شامپانزه‌ها و ساکنان آفریقا ندارد. برعکس، حامیان این نظریه بر این باورند که این ویروس، عاملی زیستی است که در آزمایشگاه مورد دست‌کاری قرار گرفته و اصولاً ویروسی ساخته دست بشر است. در ۲۶ اکتبر ۱۹۸۶، نشریه ساندی اکسپرس در صفحه نخست خود با چاپ مقاله‌ای با عنوان «ویروس ایدز در آزمایشگاه‌های پنهانی تولید شده است»، پرده از این راز گشود .

در این مقاله، پزشک برجسته و سرشناس، دکتر «جان سیل» و پروفسور «یاکوب سیگال» مدیر بازنشسته مؤسسه زیست‌شناسی دانشگاه برلین، استدلال نمودند که ویروس ایدز باید ویروسی ساخته دست بشر باشد. همچنین دکتر «آلان کانت ول» در دو کتاب مستدل و علمی خود با عناوین «ایدز و پزشکان مرگ» (۱۹۸۸) و «خون عجیب» (۱۹۹۳) به شرح جزئیات و واقعیات این نظریه پرداخت و همین کتاب دوم وی بود که جایزه کتاب «بنجامین فرانکلین» را در سال ۱۹۹۴ به خود اختصاص داد. جالب است بدانید در برخی از کشورهای آفریقایی بیش از ۷۰درصد جمعیت کشور مبتلا به ایدز هستد!

ابولا؛ نسل‌کشی در آفریقا

ابولا شاید آخرین و مشهورترین ویروس ساخته بشر باشد که تا به الآن پرده از راز آن برداشته شده است. پروفسور «سیرل برودریک» متخصص بیماری‌های عفونی و میکروبی لیبریا معتقد است آمریکا با همکاری آفریقای جنوبی در سال ۱۹۷۵ میلادی در یک عملیات سری در کشور زئیر - جمهوری دموکراتیک کنگو - نخستین ویروس عفونی و مرگبار ابولا را با هدف کاهش جمعیت سیاهان قاره آفریقا را آزمایش و برای شیوع آن به‌صورت وسیع برنامه‌ریزی کردند.  ۸۵درصد جمعیت ۱۰ میلیون نفری گینه، مسلمان و باقیمانده اکثراً مسیحی‌اند.

این کشور شکلی هلالی دارد و سرچشمه رود نیجر در بلندی‌های جنوب شرقی آن قرار گرفته ‌است.گینه هم‌اکنون یکی از اصلی‌ترین کانون شیوع بیماری ابولا است. به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی و میکروبی، ویروس هولناک ابولا یکی از ارگانیزم‌های اصلاح‌شده ژنتیکی است که به‌عنوان اسلحه‌ای بیولوژیکی توسط شرکتی صنعتی‌نظامی آمریکا با همکاری مسئولان بلندپایه دولت آپارتاید آفریقای جنوبی ساخته شد. ویروس ابولا از خانواده فیلوویروس هاست که پس از وارد شدن به بدن، نوعی بیماری تب‌دار و خونریزی دهنده ایجاد می‌کند که در ۵۰تا ۹۰درصد بیماران علامت‌دار به مرگ منجر خواهد شد. البته از ۴ گونه ویروسی ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر می‌شود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد.

حالا هر روز ویروسی جدید در جهان ظهو و بروز پیدا می‌کند که نمی‌توان به درستی فهمید منشا این ویروس‌ها کجاست و ریشه این بیماری‌ها طبیعی است یا صنعتی شدن سبک زندگی و به‌ویژه کشاورزی منجر به آن شده یا هولناک‌تر از این فرضیه‌ها، آیا این بیماری‌ها ساخته بشر هستند یا خیر؟!



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha