دکتر هاشمی گفت: پیش از این دوره رابطه انجمن های علمی و وزارت بهداشت، رابطه پدر و پسری نبود.

بیماری های غیرواگیر اصلی ترین علت مرگ ایرانیان

سلامت نیوز:دکتر هاشمی گفت: پیش از این دوره رابطه انجمن های علمی و وزارت بهداشت، رابطه پدر و پسری نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در نهمین کنگره کشوری و بین المللی سکته مغزی ایران که در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد ضمن اشاره به لزوم ارتباط مناسب انجمن‌های علمی و وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در سی سال گذشته این رابطه از هر دو سو رابطه ای پدر و پسری نبوده و امیدواری و تلاش ما در این دوره این بود که رابطه مناسب تری بین این دو برقرار شود.


وزیر بهداشت یکی از دلایل عدم ارتباط مناسب انجمن ها و وزارت بهداشت را سیاست‌زدگی بیش از حد دانست و افزود: البته عدم وجود کار تیمی به ویژه در میان نخبگان و نیز خودبینی و خودمحوری از دلایل دیگر این اتفاق است.


دکتر هاشمی با تشکر از همکاری انجمن استروک ایران در همکاری های موجود با وزارت بهداشت، زبان تعامل را زبان مشترک در این حوزه دانست و عنوان کرد: امیدوارم در بقیه موارد هم موفق شویم به همین تعامل برسیم و به جای پرداختن به حاشیه به اصل موضوع که همان خدمت به مردم است بپردازیم.
وی در ادامه با اشاره به آمارهایی در خصوص سکته های مغزی یادآور شد: بیماری های غیرواگیر دلیل 75 تا 80 درصد مرگ در جهان هستند که در این میان سکته های مغزی از شایع ترین علل مرگ ایرانیان محسوب می شوند.


وی با اشاره به 35 میلیون مرگ در دنیا بر اثر بیمارهای غیرواگیر خاطرنشان کرد: کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، تغذیه نامناسب و سبک زندگی از مهم ترین دلایل مهم ابتلا به سکته های مغزی است.


وزیر بهداشت ضمن اشاره به بازطراحی شبکه پیشگیری که سال‌ها قبل در آذربایجان غربی آغاز شده بود و تعمیم آن به تمام کشور عنوان کرد: متاسفانه این طرح در آن سال‌ها به صورت نیمه تمام رها شد و از سطح روستاها فراتر نرفت اما در حال حاضر ما 18000 خانه بهداشت در کشور داریم و این شبکه را کامل کرده ایم.


وزیر بهداشت با ذکر این نکته که شرایط امروز نسبت به گذشته تفاوت عمده ای پیدا کرده و امروز بیشتر از از 80درصد جمعیت کشور در شهرها و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند افزود: تلاش همکاران ما در این حوزه موجب شده تا امروز بیش از 65 میلیون نفر از جمعیت کشور دارای پرونده الکترونیک سلامت باشند.


وی افزود: با این روش ایرانیان از نظر ‌فاکتورهای خطر مورد بررسی قرار می‌گیرند تا امیدوار باشیم در سال‌های آینده شاهد کاهش مرگ و میر مردم بر اثر سکته های مغزی و مشکلات قلبی و عروقی باشیم.


دکتر هاشمی در بخش دیگری در سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در وضعیت بیمه ها خاطرنشان کرد: بیمه ها اگر عالمانه حمایت کنند، حمایت بیشتر آنها موجب می‌شود تا در طولانی مدت هزینه ها کاهش یابد و افراد کمتری در اثر ابتلا به سکته ‌های مغزی دچار ازکارافتادگی شوند.


وی افزود: در حوزه سلامت فقط نباید جلوی پا را نگاه کرد و باید دوراندیش بود؛ باید از تجربیات موفق دیگران بهره گیری کنیم تا در این مسیر به موفقیت برسیم.
دکتر هاشمی با اشاره به دستاوردهای اخیر در حوزه بهداشت کشور گفت: با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت در این مدت خوب کارشده است ولی امیدوارم حالا که در اول مسیر هستیم، راه را گم نکنیم و بتوانیم همین مسیر درست را ادامه بدهیم.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نظام سلامت کشور به امر پیشگیری بهای بیشتری دهد و وضعیت درمان در ایران به نحوی باشد که کمترین آسیب در بیماران به جا بماند.

لازم به ذکر است که دکتر هاشمی پس از شرکت در نهمین کنگره سکته مغزی ایران، تهران را برای بازدید و افتتاح پروژه‌های سلامت محور به مقصد استان ایلام ترک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha