وزیر بهداشت، گفت: ما تعدادی آمبولانس برای بیماران سکته قلبی و مغزی داریم، اما متاسفانه عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا کار در کشور انجام نشود.

علت خاک خوردن آمبولانس های ویژه بیماران سکته قلبی و مغزی

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، گفت: ما تعدادی آمبولانس برای بیماران سکته قلبی و مغزی داریم، اما متاسفانه عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا کار در کشور انجام نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سیدحسن هاشمی روز چهارشنبه در نهمین کنگره کشوری و بین المللی سکته مغزی ایران در محل کتابخانه ملی، افزود: بسیار مهم است که بتوانیم اقدامات درمانی را برای بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند در کمتر از سه ساعت اول آغاز کنیم تا از عوارض بعدی آن پیشگیری شود، چرا که ۷۰ درصد کسانی که دچار سکته‌های مغزی می‌شوند برای همیشه خانه نشین می‌شوند.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار سکته مغزی در کشور داریم، گفت: توانسته‌ایم خدمات درمانی سکته مغزی را در ۵۵ مرکز ایجاد کنیم و درمان‌های اولیه سریع را برای بیماران انجام دهیم.

هاشمی یکی از دلایل عمده بروز سکته مغزی را لخته شدن خون در رگ‌های مغز دانست و افزود: در این مراکز دارویی را به بیماران می‌دهند تا بتواند دوباره جریان خون را برقرار کند. در عین حال مسئله مهم این است که ناوگان هوایی، زمینی و دریایی اورژانس به روز باشد و خدمات بیمارستانی ویژه‌ای هم به این بیماران ارائه شود. در عین حال امیدواریم تعداد این مراکز در آینده به چهار برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر توانسته‌ایم برای هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت قرار دهیم که به افراد به ویژه سالمندان اعلام می‌کنند که ممکن است در معرض خطر سکته مغزی باشند. البته، باید توجه کرد که هنوز این میزان خدمات کافی نیست و هنوز با استانداردهای کشورهای پیشرفته فاصله داریم.

وزیر بهداشت درباره آمبولانس‌های ویژه برای بیماران سکته‌های قلبی و مغزی، گفت: ما تعدادی آمبولانس برای بیماران سکته قلبی و مغزی داریم، اما متاسفانه عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا کار در کشور انجام نشود. در ابتدای این دوره اقداماتی را برای ورود ۲۵۰۰ آمبولانس انجام دادیم که متاسفانه به نام حمایت از تولید داخل اجازه ورود آنها را ندادند و تا کنون ۱۵۰۰ دستگاه آمبولانس را وارد کرده‌ایم.

هاشمی ادامه داد: ما مقداری از اهداف‌مان عقب‌ماندگی داریم که دلیلش این است که تا امروز نتوانستیم از محل تعهدات داخلی حتی یک آمبولانس تهیه کنیم، اما تعهدات خارجی اجرا شده و ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس دیگر هم در آینده به ناوگان اورژانس کشور اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آمبولانس هوایی نیز گفت: در حال حاضر ۳۰ پایگاه آمبولانس هوایی در کشور داریم که فعلا برای آنها از بالگردهای نظامی استفاده می‌کنیم، اما امیدواریم در آینده نزدیک بالگردهای مخصوص اورژانس و حمل بیمار که کوچکترند و همه جا می‌توانند فرود آیند، بهره‌برداری کنیم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha