تهدید و اعتصاب در همدان، تجمع در تهران. این، مهم‌ترین اتفاق حوزه بهداشت و درمان در روز گذشته بود. روزی که پزشکان بیمارستان دولتی «فرشچیان» در همدان، از تأخیر در پرداخت کارانه‌ها به ستوه آمدند و نامه تهدیدشان به اعتصاب منتشر شد و پرستاران در تهران و میدان بهارستان، مقابل خانه ملت تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند تا از نمایندگان مردم بخواهند مطالباتشان را پیگیری کنند.

اعتصاب و تجمع پزشکان و پرستاران در تهران و همدان

سلامت نیوز: تهدید و اعتصاب در همدان، تجمع در تهران. این، مهم‌ترین اتفاق حوزه بهداشت و درمان در روز گذشته بود. روزی که پزشکان بیمارستان دولتی «فرشچیان» در همدان، از تأخیر در پرداخت کارانه‌ها به ستوه آمدند و نامه تهدیدشان به اعتصاب منتشر شد و پرستاران در تهران و میدان بهارستان، مقابل خانه ملت تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند تا از نمایندگان مردم بخواهند مطالباتشان را پیگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت الف، در حالی که نسخه ایرانی سریال شبانه «پرستاران» با دیالوگ‌های سفارشی‌اش سعی دارد تا با بدترین دفاع ممکن، وجهه طرح جامع سلامت و رفتار و دستمزدهای برخی پزشکان را  میان مخاطبان تلویزیون، خوب جلوه دهد، از درون برخی مجامع پزشکی و پرستاری، خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. خبرهایی که نشان می‌دهد هنوز زیرساخت‌ها و تعاملات میان بخشی این طرح، خوب جا نیفتاده است. از جمله دو اتفاقی که دیروز، رسانه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داد.

تهدیدی که فعلاً جواب داد
«ریاست محترم بیمارستان قلب فرشچیان. با سلام و احترام. همان گونه که مستحضرید تأخیر بیش از اندازه در پرداخت کارانه، منجر به مشکلات متعددی برای پزشکان شاغل در این مرکز شده است. لذا ... تا رفع مشکلات فوق، ناچار به تعلیق تمامی ویزیت‌های سرپایی و اقدامات تهاجمی و غیرتهاجمی الکتیو بخش قلب و جراحی قلب از تاریخ 14/12/95 می‌باشیم.» این، خلاصه متن نامه‌ای است که دیروز در رسانه‌ها منتشر شد. نامه‌ای به تاریخ هفتم اسفندماه و خطاب به رییس بیمارستان قلب فرشچیان در شهر همدان و با امضای بیش از 18 متخصص و فوق تخصص قلب و عروق این مرکز که از تأخیر در پرداخت کارانه‌ها شکایت کرده‌اند.

آنان هرچند در پایان نامه متذکر شده‌اند که به «اخلاق پزشکی» پایبندند و «اقدامات اورژانس» را «طبق روال» انجام خواهند داد، اما تلاش کرده‌اند با این نوع اعتراض، به هدف خود یعنی دریافت کارانه‌های معوق در آستانه سال نو برسند. تلاشی که البته تا حدودی نتیجه بخش هم بود. چرا که ساعتی بعد، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان در نامه‌ای خطاب به مدیر برنامه‌ریزی، بودجه و پایش عملکرد این دانشگاه، دستور پرداخت تسویه کارانه پزشکان مربوط به سال 94 و پرداخت یک ماه کارانه سال 95 را صادر کرد.

آقای دکتر «رشید حیدری‌مقدم» در این نامه از آقای دکتر «فریبرز نیاستی» خواسته است سند قطعی کارانه پزشکان مربوط به سال 94 و سند قطعی کارانه پزشکان در فروردین 95 و 5٠ درصد دوم کارانه پرسنل و پزشکان در خرداد و تیرماه امسال را از سوی کارشناسان بودجه و مسوولان امور مالی واحدهای بیمارستانی به مدیریت برنامه ریزی، بودجه و پایش دانشگاه به منظور تأیید توسط معاون درمان دانشگاه و دریافت تخصیص تحویل دهد. معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، منبع تأمین اعتبار این پرداخت را به صورت علی‌الحساب از درآمد اختصاصی حواله 24 و 25 درمان دانسته و نوشته است: «بیمارستان‌هایی که سند کارانه پرسنلی خرداد و یا تیرماه را پرداخت کرده‌اند یا به هر دلیلی اسناد آنها آماده نیست، به منظور جلوگیری از وقفه در پرداخت، 5٠ درصد دوم سند قطعی پرداخت نشده دو ماه دیگر را برای پرداخت جایگزین به مدیریت بودجه دانشگاه ارائه کنند.»

این در حالی است که پزشکان همدانی، هفته قبل نیز در نامه مشابهی، تهدید کرده بودند در صورتی که تا پنجم اسفندماه، کارانه حداقل 3 ماه از سال 95 به حسابشان واریز نشود، از هفتم اسفندماه «کلیه کلینیک‌های صبح و عصر، ویزیت و جراحی بیماران الکتیو» را «تعطیل» خواهند کرد. در همین حال، رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در گفت و گو با «تسنیم» وعده اقدام‌های جدید برای تأمین مطالبات این پزشکان را داد.

دکتر «سید حبیب موسوی‌بهار» گفت: « امروز نهم اسفندماه، به این پزشکان اعلام کردیم که رقم کارانه دو ماه تأمین شده است که به زودی پرداخت می‌شود.» رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان این را هم گفته : «ما برای سازمان‌های بیمه‌گر کار می‌کنیم و بیمار چیزی پرداخت نمی‌کند و در مقابل سازمان‌های بیمه‌گر نیز پرداختی ندارند که ما هم حق و حقوق پزشکان را پرداخت و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها را تأمین کنیم.» وی افزود: «تاکنون از منابع گوناگون کمک کردیم تا کارانه پزشکان پرداخت شود؛ اما همچنان بین 1٠ تا 11 ماه در پرداخت کارانه بیمارستان‌ها تأخیر وجود دارد که به دلیل بدقولی بیمه‌هاست.» آقای موسوی‌بهار گفت: با پیگیری انجام شده در چهار ماه اخیر در دو هفته گذشته اعتبارات خوبی رسیده است و امروز اطلاع دادیم که بخش قابل توجهی از کارانه‌ها پرداخت می‌شود البته نیازمند خوش قولی بیمه‌ها نیز هستیم. موسوی بهار، از پزشکان بیمارستان‌های دولتی «که ماه‌ها بدون ایجاد تعهدی نسبت به ارائه خدمات به بیماران کوتاهی نکردند» هم تشکر کرده و گفته است: «از استاندار همدان و نمایندگان مجلس درخواست داریم تا از منابع بیمه مرکز مطالبات را بگیرند تا وصول کارانه‌ها نیز به روز شود.»

تجمع روبه روی خانه ملت
دیروز، مقابل مجلس شورای اسلامی هم، حرف از پرستاران بود. این بار البته با لهجه اصفهانی و چاشنی پلاکارد و شعار و تجمع. جمعی از بازنشستگان پرستاری و پیراپزشکی اصفهانی در اعتراض به وضعیت معیشتی و حقوقی خود، دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تجمع‌کنندگان و اعضای کانون فرهنگیان بازنشسته آموزش‌وپرورش اصفهان پلاکاردهایی با عنوان «قانون مدیریت خدمات کشوری کامل و بدون قید و شرط اجرا شود» و «معوقه‌های ناشی از عدم اجرای قانون پرداخت شود» بر دست داشتند. این تجمع، در ادامه تجمع اعتراض آمیز و بزرگ هفته گذشته بود. تجمعی که سوم اسفندماه و در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت برگزار شد و به نوشته «ایلنا» حدود 2 هزار نفر از استان‌های تهران، یزد، خراسان، همدان، مازندران، گیلان، اصفهان و چند استان دیگر در آن شرکت کرده بودند.

حالا باید منتظر ماند و دید واکنش وزارت بهداشت به این تجمع‌ها و اعتراض‌ها چگونه خواهد بود. وزارتخانه‌ای که خود، در بحث پرداخت مطالبات بیمه‌ای، با وزارت رفاه بحثی چند ماهه و کشدار داشته است که هنوز هم به سرانجام نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha