رحالی که این روزها بحث نسخ میلیاردی پزشکان داغ شده، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ابعاد تازه تری از این ماجرا پرداخته است.این مقام مسئول در واکنش به انتشار خبری مبنی بر هزینه تراشی شش میلیارد تومانی یک پزشک عمومی اعلام کرد که آنها آمارهای بالاتری از این رقم را در نسخ تعدادی از پزشکان دارند. برای مثال اسنادی در اختیارشان است که نشان می‌دهد یک پزشک طی حدود یک سال 37 میلیارد تومان برای سازمان‌های بیمه گر هزینه تراشی کرده و نسخه نوشته است.

وزارت بهداشت: بیمه ها بر هزینه تراشی پزشکان نظارت کنند

سلامت نیوز: درحالی که این روزها بحث نسخ میلیاردی پزشکان داغ شده، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ابعاد تازه تری از این ماجرا پرداخته است.این مقام مسئول در واکنش به انتشار خبری مبنی بر هزینه تراشی شش میلیارد تومانی یک پزشک عمومی اعلام کرد که آنها آمارهای بالاتری از این رقم را در نسخ تعدادی از پزشکان دارند. برای مثال اسنادی در اختیارشان است که نشان می‌دهد یک پزشک طی حدود یک سال 37 میلیارد تومان برای سازمان‌های بیمه گر هزینه تراشی کرده و نسخه نوشته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: دکتر احمد میدری گفته که وزارت تعاون، کار  و رفاه اجتماعی شماره نظام پزشکی و نسخه‌هایی را که پزشک نوشته است در اختیار دارد و به بیمه‌ها داده است، از طرفی اطلاعات کامل داروهای تفاهمنامه ‌ای هم مشخص است،  بیمه‌ها کارنامه‌ای به پزشک می‌دهند و اگر مقادیر بالایی دارو در نسخ نوشته باشد باید برود و توضیح بدهد. او در پاسخ به این پرسش که مسئولیت نظارت بر نسخ بر عهده کیست، بیان کرده وزارت بهداشت حدمجازها را تعریف نکرده است. بیش از یک سال است که سامانه جامع رفاهی در حال جمع‌آوری اطلاعات است و قبلاً امکان چنین تحلیل‌هایی کمتر وجود داشت اما اکنون در صدد تقویت نظارت‌ها و رصد دقیق‌تر هستیم تا جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی و هدررفت منابع را بگیریم.رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو بــــا « ایران »درباره تازه‌ترین اظهار نظر معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی مبنی بر هزینه تراشی 37 میلیاردی یک پزشک برای سازمان‌های بیمه گر گفت: منظور آقای دکتر میدری قیمت بالای خدمات درمانی و تشخیصی نیست بلکه یک پزشک توانسته در سال این مقدار هزینه تراشی کند و البته رقم اعلام شده تنها برای یک نسخه پزشکی نیست.دکتر رسول دیناروند این را هم گفت هر دستگاهی که هزینه‌های دارو، خدمات درمانی و تشخیص را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد باید هزینه‌های مربوط به خدماتی را که پزشک به بیمار تجویز می‌کند یاهزینه خدماتی را که بیمار به بیمه وارد می‌کند، کنترل و نظارت کند.
او در ادامه از نبود نسخه‌های الکترونیک برای کنترل هزینه‌های القایی توسط پزشکان انتقاد کرد و گفت: تا زمانی که نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت نداشته باشیم اطلاعات تجویز و نسخه پزشکان را در اختیار نخواهیم داشت ، در شرایط فعلی بیمه‌ها اطلاعات تجویز و نسخه پزشکان را دارند ولی این اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار نمی‌دهند. سازمان‌های بیمه گر می‌توانند مسئولیت کنترل و نظارت بر هزینه‌هایی  راکه توسط پزشکان به بیمه‌ها تحمیل می‌شود  انجام دهند.دیناروند با تأکید بر اینکه پزشکان بر اساس پروتکل‌های درمانی استفاده از خدمات بیمه‌ای را به بیماران تجویز می‌کنند، افزود: قطعاً بیمه‌ها می‌توانند جلوی هزینه‌های القایی را بگیرند و چنانچه یک پزشک برای سازمان‌های بیمه گر هزینه تراشی کرده باید در برابر بیمه پاسخگو باشد.ما در وزارت بهداشت هزینه بیمه‌ها را در اختیار نداریم،بیمه‌ها می‌توانند نظارت بیشتری در نسخه پزشکان داشته باشند و خدمات القایی را کنترل کنند.رئیس سازمان غذا و دارو به این نکته هم اشاره کرد که بیمه‌ها زیر مجموعه وزارت رفاه هستند و بودجه هم در اختیارشان است بنابراین مسئولیت نظارت و کنترل هم با خودشان است. در شرایطی که سازمان‌های بیمه گر هزینه داروهای تحت پوشش بیمه را پراخت می‌کنند بنابراین هزینه‌های‌شان را هم می‌توانند نظارت کنند تا سوء استفاده‌ای صورت نگیرد. اگر چه تولیت سلامت با وزارت بهداشت است ولی اسباب تولیت با وزارت بهداشت نیست بنابراین تا زمانی که امکان ردیابی الکترونیکی نسخه‌ها توسط وزارت بهداشت فراهم نشود نمی‌توان نظارت دقیق بر نسخه پزشکان داشت.دیناروند درباره رقم 37 میلیاردی نسخه یک پزشک هم گفت عددی که در این نسخه اعلام شده خیلی عجیب و غریب است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره رقم اعلام شده و این پزشک در اختیار ما قرار داده نشده است اما قاعدتاً ممکن است نسخه مربوط به بیماری‌های صعب العلاج و خاص یا بیماران مبتلا به سرطان باشد.او در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت در کنترل و نظارت بر هزینه خدمات القایی از سوی پزشکان چه نقشی دارد، اظهار داشت: چنانچه وزارت بهداشت از ارائه خدمات القایی توسط پزشکان مطلع شود با سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان مکاتبه می‌کند تا به پزشک تذکر داده شود. اما بهترین جا برای رسیدگی و نظارت به این‌گونه پرونده‌ها جایی است که هزینه خدمات را تحت پوشش قرار می‌دهند سازمان‌های بیمه گر باید هر آنچه پزشک از پروتکل درمانی تخطی کرده است به پزشک تذکر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha