قاضی زاده هاشمی خطاب به یكی دیگر از حاضران گفت: «تو غلط كردی كه نماینده مردمی، اگر گذاشتم یك روز اینجا بمانی بی‌شعور!

قاضی « زاده» نشده ایم!

سلامت نیوز: قاضی زاده هاشمی خطاب به یكی دیگر از حاضران گفت: «تو غلط كردی كه نماینده مردمی، اگر گذاشتم یك روز اینجا بمانی بی‌شعور!

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: انعكاس خدمات مردمی وزیر بهداشت كه البته گاهی تا مرز پوپولیسم نیز پیش رفت، این توقع را ایجاد كرده بود كه وزیر، شنوای حرف و درد مردم منطقه محروم باشد

وزیر بهداشت: واقعا فشار کاری و بدهی‌ها باعث شد این‌طور برخورد کنم ولی عذرخواهی می‌کنم و اشتباه کردم و حتما جبران می‌کنم

بی‌اخلاقی در هر رده و از سوی هر كه باشد، ناپسند و غیرقابل قبول است، اگر این فعل از سوی یك مقام ارشد دولتی شنیده شود، ناپسندی و شگفت‌آور بودنش صد چندان می‌شود

رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های بی‌دلیل از سوی گروه‌های مختلف جامعه كه عمده آن‌ها را نیز مدعیان اخلاق و انصاف تشكیل می دهند، غیر قابل پذیرش است

10 ثانیه فیلم بریده شده از بگو مگوی وزیر بهداشت و فرماندار بدره، ده‌ها و صدها واكنش در فضای مجازی را به همراه داشت كه شاخصه مشترك همه آن‌ها یك چیز بود: بزرگ‌نمایی! اگرچه شاید همین بزرگ‌نمایی و واكنش‌های مردم عاملی بر عذرخواهی سریع الوقوع وزیر از فرماندار یك شهر دور افتاده شد اما واكنش‌های بدون تحقیق و زودهنگام نسبت به موضوعات روز جامعه كه توام با قضاوت نیز هست را بسیار قابل تامل می‌كند. موضوع بی‌احترامی یك وزیر به یك فرماندار اگرچه غیر قابل پذیرش، محكوم و شایسته برخورد است، اما قضاوت‌های بدون تحقیق كه همزمان با رشد اثر گذاری فضای مجازی در زندگی روزمره نیز رشد كرده است، نشان از پرورش آسیب «قضاوت عجولانه» در جامعه دارد. داستان فیلم برخورد وزیر بهداشت با فرماندار بدره از آنجا شروع شد كه در فضای مجازی ، فیلمی چند ثانیه ای با محتوای « آقای فرماندار شما نماینده دولتید یا مردم(!) ... اگر گذاشتم یک روز اینجا بمانی، بی‌شعور!» پخش شد. پس از آن و به روال همه فیلم‌هایی كه این روزها در فضای مجازی منتشر می‌شود، به سرعت فیلم چند ثانیه‌ای وزیر بهداشت دست به دست شد و بی‌آنكه كسی از اصل ماجرا و آنچه در جریان سفر استانی رخ داده، خبر دقیق داشته باشد، انواع و اقسام تحلیل‌ها، محكومیت‌ها، سوءاستفاده‌های سیاسی و ... از این فیلم به راه افتاد. برخی پای رییس‌جمهور را به میان آورده و خواستار برخورد شدید روحانی با هاشمی شدند، برخی دست به كشیدن كارتون‌های وزیر بهداشت برده و برخی نیز به تسویه حساب‌های سیاسی با دولت در ترویج ادبیات سخیف دولتی‌ها پرداختند. همه این واكنش‌ها در كمتر از چند ساعت و در یك روز تعطیل به وقوع پیوست و هیچ كسی نیز خبر دقیق از ماجرای رخ داده نداشت. روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به بزرگنمایی‌های صورت گرفته در فضای مجازی علیه وزیر، كل موضوع را تكذیب و آن را شیطنت رسانه‌ای خواند. بزرگ‌نمایی كه برخی، آن را ناشی از بزرگ‌نمایی فعالیت‌های خود وزیر در چهارسال گذشته می‌دانند كهطی آن، موضوعات كوچك خدمت در حوزه بهداشت، بسیار بزرگ نشان داده شد. هرچند قابل كتمان نیست كه در میان وزارتخانه‌های مختلف دولت نیز در سال‌های گذشته اقدامات در حوزه بهداشت و درمان، بیش از همه به چشم آمد و توانست رضایتی نسبی میان مردم ایجاد كند اما با این حال هنوز زخم های كهنه بسیاری در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد.

اصل ماجرا

اما وزیر بهداشت در جریان سفرهای استانی خود، پنج‌شنبه هفته گذشته ساعت 10 صبح به همراه مقامات استانی به شهر بدره رسید و در آغاز ورود با استقبال مردم این منطقه محروم و دورافتاده كشور رو به رو شد؛ مردمی كه چشم انتظار حضور وزیر بودند و به محض حضور با تجمع در اطرافش تلاش كردند ضمن گفتن مشكلات حوزه درمان از نزدیك با او دیدار داشته باشند.

سفرهای مداوم

تجربه سفرهای قبلی وزیر بهداشت و انعكاس خدمات مردمی او كه البته گاهی تا مرز پوپولیسم نیز پیش رفت، این توقع را ایجاد كرده بود كه وزیر، شنوای حرف و درد مردم منطقه محروم باشد و چاره‌ای بیندیشد. در این دیدار كوتاه ـ كه برخی رسانه‌های محلی مدعی شده‌اند، پنج دقیقه طول كشید و ویدیوی تصویری و فایل صوتی آن نیز موجود است ـ چند تن از مقامات محلی شهرستان از جمله «مقصودی» رییس شبکه بهداشت و «مراد حاصلی» فرماندار شهرستان، فرصت را غنیمت شمرده و تعدادی از مشكلات و محدودیت‌های منظقه را به اطلاع وزیر بهداشت می‌رسانند. در این بین، سایر مردم حاضر در محل نیز آنچنان كه از فیلم برمی‌آید تلاش می‌كنند تا حرف‌های خود را به گوش «قاضی زاده هاشمی» برسانند؛ هرچند همهمه و سر و صدای ایجاد شده اجازه نمی‌دهد تا به صورت روشن متوجه همه آنچه میان وزیر بهداشت و مخاطبانش رد و بدل شده شویم. در این بین، جمله‌هایی كه از سوی «قاضی زاده هاشمی» به یكی دو تن از حاضران گفته می‌شود، كاملا مشخص و البته ناپسند است. قاضی زاده در بخشی از سخنانش به یكی از حاضران گفت: «شما که در جلسه دیشب حضور داشتید، چرا حرف الکی می‌زنید؟ دوست دارید آدم‌های اطراف از حرف‌هایتان خوشحال شوند؟ دولت منابع و ردیف استخدامی ندارد. با این حرف‌ها برای مردم توقع ایجاد نکنید».

مسئولان ایلام چه گفتند

در حالی كه «محمدرضا مروارید» استاندار ایلام و «شادمهرکاظم‌زاده» نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از جمله سایر مقام‌های سیاسی حاضر در محل بودند و به نظر برخی گفته‌های حاضران وزیر را به شدت عصبانی كرده بود، او خطاب به یكی دیگر از حاضران گفت: «تو غلط كردی كه نماینده مردمی، اگر گذاشتم یك روز اینجا بمانی بی‌شعور!».آن‌چنان كه در برخی رسانه‌های محلی آمده، وزیر بهداشت دولت یازدهم در پایان این بازدید كوتاه و پرتنش با تهدید فرد منتقد به عزل به همراه سایر مسئولان همراه از جمله استاندار ایلام، شهرستان بدره را بدون هیچ مصوبه یا وعده مشخصی ترك كرد.هرچند در فایل صوتی و فیلم تصویری این رخداد عجیب مشخص نیست كه مخاطب وزیر بهداشت چه كسی است، آن طور كه از ظاهر گفته‌ها برمی‌آید این جملات خطاب به فرماندار بدره بود كه چند ساعت بعد نیز، عذرخواهی وزیر بهداشت از این مقام دولتی را به دنبال داشت.

وزیر عذرخواهی کرد

پس از واكنش‌ها به فیلم چند ثانیه‌ای اهانت به یك فرماندار، وزیربهداشت در مكالمه‌ای، با اشاره به اینکه طی ۴۷۰ سفر به شهرهای کشور برای رسیدگی به حوزه سلامت؛اولین‌بار بود كه چنین مساله‌ای رخ داد،خطاب به فرماندار بدره گفت: «واقعا فشار کاری و بدهی‌ها باعث شد این‌طور برخورد کنم ولی عذرخواهی می‌کنم و اشتباه کردم و حتما جبران می‌کنم».در این مکالمه وزیر بهداشت خطاب به فرماندار بدره عنوان کرد: «اولا بنده باید از شما عذرخواهی کنم چون حرف‌های خوبی نزدم. فشار کاری و بدهی‌های حوزه سلامت باعث شد چنین برخوردی شکل بگیرد. من اشتباه کردم و عذرخواهی می‌کنم زیرا نباید جواب شما را می‌دادم و به این بحث ادامه می‌دادم».هاشمی در ادامه عذرخواهی خود از فرماندار بدره عنوان کرد: «این اولین باری بود که طی 460 تا 470 سفری که به شهرهای کشور برای رسیدگی به حوزه سلامت داشتیم، چنین مساله‌ای رخ داد و اصلا قصد ما سفر به بدره نبود ولی چون شما آمده بودید و عرض سلام کردید، ما هم پیاده شدیم. ولی یک لحظه تصور کردم که جمعیت بر علیه ما تحریک شدند چون در یک لحظه هم دانشکده می‌خواستند هم بیمارستان، هم متخصص و هم سی‌تی‌اسکن. درحالی که مشکل بدره بیمارستان است و حرف‌هایی نیز در آن جمع به بنده زده شد که بماند ولی با این حال بنده را حلال کنید».وزیر بهداشت با طلب حلالیت از فرماندار بدره عنوان کرد: «حالا که چنین اتفاقی رخ داده است باید جبران کنم و بنده را ببخشید و عذرخواهی می‌کنم و برای شما و خانواده‌تان آرزوی سلامت دارم».در این مکالمه، فرماندار بدره نیز با عذرخواهی متعاقب از وزیر بهداشت خطاب به هاشمی عنوان کرد: «قصد جسارتی نداشتیم و اصلا نمی‌خواستیم باعث عصبانت شما شویم، زیرا بنده خودم یکی از مریدهای شما و دولت هستم و در دهه فجر نیز در سخنرانی نیم ساعتی که داشتم، صرفا 20 دقیقه از کارهای مثبت شما در حوزه سلامت صحبت کردم».فرماندار بدره با تایید فشار کاری بر روی وزیر بهداشت، خطاب به هاشمی عنوان کرد: «ما قصد توهین به شما را نداشتیم بلکه حرف ما این بود كه در هفته دو تا سه روز متخصصانی به این شهرستان بیایند زیرا مردم برای مراجعه به متخصص باید 80 تا 90 کیلومتر مسیر را طی کنند».

بزرگ‌نمایی نكنیم

اگرچه بی‌اخلاقی در هر رده و از سوی هر كه باشد، ناپسند و غیرقابل قبول است، اگر این فعل از سوی یك مقام ارشد دولتی آن هم در مقام وزرات شنیده شود، ناپسندی و شگفت‌آور بودنش صد چندان می‌شود.با این حال، رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های بی‌دلیل از سوی گروه‌های مختلف جامعه كه عمده آن‌ها را نیز مدعیان اخلاق و انصاف تشكیل می دهند، غیر قابل پذیرش است و فضای بی‌اعتمادی را میان توده مردم دو چندان می‌كند. ترویج این رفتار كه با دیدن یا شنیدن هراتفاقی، بلافاصله قضاوت كنیم و له یا علیه موضوعات، موضع گرفته و آن را ترویج دهیم، فضای بی اخلاقی را روز به روز در جامعه گسترش می‌دهد. قائله یك فیلم چند ثانیه‌ای با یك عذرخواهی ساده خاتمه یافت و در این میان، افكار زیادی در جامعه مسموم شد. در حالی كه اگر اتهام زنندگان، كمی صبر پیشه كرده تا زوایای موضوع مشخص شود، به طور حتم میزان تایید و تكذیب های فراوان در جامعه خبری كمتر و كمتر و اعتماد مردم بیشتر و بیشتر خواهد شد. این موضوع از سویی، شاید به رفتار خود مسئولان دولتی نیز برگردد كه در پاره‌ای اوقات، بزرگ‌نمایی و خلاف واقع گویی در مسائل مملكتی، روزی دامان‌شان را گرفته و با بزرگ‌نمایی موضوعات بر علیه خودشان، هزینه رفتارهای مسموم در جامعه را پس دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha