وزیر بهداشت می گوید: شما ببینید از ظرفیت خدمات به مردم که در قالب طرح تحول ارائه می‌شود در هیچ کجای کشور کاستی ایجاد نشده است یک شاهدش هم آخرین نظرسنجی است که توسط سازمان صدا و سیما انجام شده که بالغ بر 70 درصد مردم ایران از این حوزه بالاتر از بقیه دستگاه‌ها رضایتمندی شان را نشان دادند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت می گوید: شما ببینید از ظرفیت خدمات به مردم که در قالب طرح تحول ارائه می‌شود در هیچ کجای کشور کاستی ایجاد نشده است یک شاهدش هم آخرین نظرسنجی است که توسط سازمان صدا و سیما انجام شده که بالغ بر 70 درصد مردم ایران از این حوزه بالاتر از بقیه دستگاه‌ها رضایتمندی شان را  نشان دادند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی را یکی از وزیران کارآمد دولت یازدهم می‌دانند که پس از انتصابش برای سکانداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای طرح تحول نظام سلامت را کلید زد. او حالا موفق به اجرای پروژه‌ای شده  که به مهمترین و استراتژیک‌ترین طرح‌های دولت دکتر روحانی معروف است؛هر چقدر هم انتقادهایی به برخی اقدامات وزیر بهداشت دولت یازدهم وارد باشد در عمل نشان داده دغدغه اولش سلامت و بهبود وضعیت بهداشت و درمان مردم است و ترجیح می‌دهد از حاشیه‌ها دوری کند و تمرکز اصلی‌اش خدمت به مردم باشد. هاشمی گلایه‌ای از مصائب وزارت ندارد و همچنان پرانرژی، برنامه‌های گذشته خود را دنبال می‌کند، اما از برخی بدقولی‌ها خسته است، خسته از اینکه سازمان‌های بیمه‌گر، همگام با او حرکت نکرده و این ناهماهنگی، سرعت حرکت قطار تحول را کند کرده است.  او اتفاقات رخ ‌داده دهه قبل در نظام سلامت را ناشی از ناکارآمدی ساختار حوزه سلامت می‌داند و معتقد است هم‌اکنون نیز حاشیه‌هایی برای نظام سلامت ایجاد شده که اصلاً نیازی نبوده ایجاد شود.هاشمی انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت را یک اقدام ناقص اما لازم برای ادامه مسیر طرح تحول می‌داند و آن را جبرانی برای اتفاقی معرفی می‌کند که در مجلس ششم افتاد و این بخش مهم را از پیکره نظام سلامت جدا کرد.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از عدم انتقال شورای عالی بیمه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت گلایه می‌کند و می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم آینده را درست ترسیم کنیم  بالاخره بایستی کشور را علمی اداره کنیم و از تجربه بین‌المللی استفاده کنیم، به پشت سرمان هم نیم نگاهی بیندازیم و از ناکامی‌هایی که در گذشته داشته‌ایم بهره بگیریم؛همه اتفاق‌هایی که 10 -12 سال گذشته در حوزه سلامت شاهد بودیم ناشی از ناکارآمدی ساختار حوزه سلامت بود. رهبری هم در سیاست‌هایی که ابلاغ کردند به این موضوع یعنی هم ساختار و هم تأمین منابع مالی پایدار اشاره کرده‌اند. متأسفانه این بحث‌ها در دولت جمع نشد. آنجایی که نیاز است ما به نتیجه کارشناسی و علمی احترام بگذاریم ولی با روابط شخصی و رودرواسی‌ها و تهدیدهای جانبی که از طرف کسانی که ذینفع هستند، مواجه می‌شویم اما نفع آنها نفع ملت نیست نفع یک گروه خاص است که خودشان را نماینده یک صنف شریف می‌دانند، آنجا نباید تسلیم می‌شدیم.»


سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره این سؤال که انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت می‌تواند تولیت وزارت بهداشت بر نظام سلامت را تثبیت کند یا خیر؟ پاسخ می‌دهد: «به طور نسبی مؤثر است ولی این اقدام، اقدام ناقصی است اما چنانچه به دنبال آن، سهم درمان تأمین اجتماعی اضافه شود و شورای عالی بیمه هم در اختیار تولیت قرار بگیرد حتماً پاسخ مثبت خواهد بود ولی این کار ناقص اما  بهتر از گذشته است، به دلیل اینکه باعث می‌شود طرح تحول سلامت ادامه پیدا کند چرا که ما در این صورت هزینه‌ها را بهتر می‌توانیم کنترل کنیم. بالاخره 40 میلیون نفر هم هستند که حق بیمه تأمین اجتماعی می‌دهند و در عین حال آن سازمان هم خودش دومین تولید‌کننده خدمات پزشکی است و بخش عمده داروی کشور را هم تولید می‌کند اگر مدیریتش یکپارچه با نظام سلامت نباشد- منظورم تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌ها است، تصدی‌گری آن می‌تواند در همان سازمان تأمین اجتماعی باشد و هیچ ارتباطی هم به وزارت بهداشت نداشته باشد ولی سیاستگذاری هایش اگر از تولیت یا متولی‌اش که وزارت بهداشت است، تبعیت نکند باز شاهد آشفتگی و ازهم پاشیدگی خواهیم بود. قبول کنیم که سازمان بیمه سلامت یک سازمان ورشکسته‌  است که باید بازسازی شود و ساختارش نیز متفاوت از گذشته باشد. بیمه‌ای امروز به ما منتقل می‌شود با 12 هزار میلیارد تومان بدهی که مدیریت آن کار سختی است.»


او به اختصاص 8 هزار میلیارد تومان از محل اوراق قرضه خزانه به بیمه سلامت به منظور جبران بدهی‌های سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت  اشاره کرد و گفت:‌ «دو هزار میلیارد از رقم 8 هزار میلیاردی که دولت و مجلس از محل اوراق قرضه به بیمه سلامت اختصاص دادند تبدیل به پول شد که از این دو هزار میلیارد ،هزار و 250 میلیارد تومان را  تا امروز (19 بهمن) به ما داده‌اند اما قبول کنید که هزار و 250 میلیارد تومان طلب تقریباً یک دانشگاه ماست. به نظر می‌رسد در هفته‌هایی که به پایان سال نزدیک می‌شویم کسانی که به ما دارو و تجهیزات فروخته‌اند یا حتی پرسنل و پزشکان مان انتظاری متفاوت دارند. همانطور که می‌خواهیم آنها در تعطیلات نوروز از آرامش و آسایش خودشان بگذرند و شبانه روز در خدمت مردم باشند حداقلش این است که دولت این انتظار را عملیاتی کند. فکر می‌کنم با دستوری که آقای رئیس‌جمهوری دادند، دوستان اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه باید تلاش مضاعفی کنند برای اینکه این گره باز شود و آرامشی هم در ارائه‌دهنده‌های خدمت ایجاد شود. همکاران ما بیش از یک سال است مطالبات شان را دریافت نکرده‌اند و دریغ از یک کوتاهی برای ارائه خدمت به مردم. شما ببینید از ظرفیت خدمات به مردم که در قالب طرح تحول ارائه می‌شود در هیچ کجای کشور کاستی ایجاد نشده است یک شاهدش هم آخرین نظرسنجی است که توسط سازمان صدا و سیما انجام شده که بالغ بر 70 درصد مردم ایران از این حوزه بالاتر از بقیه دستگاه‌ها رضایتمندی شان را  نشان دادند.»


دکتر هاشمی درباره تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر تشکیل یک صندوق جداگانه برای اختصاص نه بیست و هفتم سهم درمان بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تأکید کرد: «آقای رئیس‌جمهوری از ابتدا نظرش این بود تأمین اجتماعی موظف است یک سوم حق بیمه شدگانش را صرفاً در درمان هزینه کند بر خلاف آنکه آقای دکتر روحانی برای دومین بار تشکیل صندوق جداگانه را ابلاغ کردند و شفاهاً هم چند بار دستور دادند اما  تا این لحظه (19بهمن)هنوز حسابی باز نشده است. من مطمئن هستم اگر حسابی دایر و سازمان موظف شود این پول را در آن صندوق بریزد و نظارت هم خارج از سازمان صورت بگیرد که این پول در محلی که قانون تعیین کرده هزینه شود هیچ مشکلی با سازمان تأمین اجتماعی وجود نخواهد داشت. اگر این اتفاق در طول 30 سال گذشته می‌افتاد چهره خدمت‌رسانی‌مان در بخش درمان بویژه در مناطق کارگری خیلی متفاوت‌تر از امروز بود. شما نگاه کنید اطراف شهر تهران چند تا بیمارستان داریم؟ در حالی که کارگران حق بیمه پرداخت می‌کنند بایستی حداقل 4 تا 5 بیمارستان میلاد می‌داشتیم در حالی که این بیمارستان میلاد فعلی هم برای قبل از انقلاب است ما در مناطقی مثل خوزستان و عسلویه و شهرهای کارگری باید حتماً شاهد بیمارستان مجهزی می‌بودیم چرا نیستیم؟ من مدعی‌ام به خاطر اینکه پول درمان را بردیم جای دیگر هزینه کردیم.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha