وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خوزستان به ازای هر یک تخت بیمارستانی ۰.۶۶ پرستار وجود دارد که کمتر از میانگین کشوری است.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خوزستان به ازای هر یک تخت بیمارستانی ۰.۶۶ پرستار وجود دارد که کمتر از میانگین کشوری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در آئین بهره‌برداری از بیمارستان شهید بقایی ۲ در اهواز اظهار کرد: در کشور به ازای هر یک تخت بیمارستانی یک پرستار وجود دارد که از نظر استاندارد باید حداقل ۲ پرستار وجود داشته باشد.

وی افزود: تعداد تخت‌های بیمارستانی دولتی و خصوصی نسبت به ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۶ تا ۱.۷تخت است در حالی که این نسبت در خوزستان ۱.۳ است.

هاشمی ادامه داد: خوزستان ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی نسبت به متوسط کشوری عقب‌تر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خوزستان تعداد پرستار و تخت‌های بیمارستانی کم  و بیماری‌ها به‌علت آلودگی‌های زیست محیطی به ویژه ریزگردها زیاد است و مسئولان استان باید با سرعت بیشتری در رفع محرومیت‌های استان تلاش کنند.

وی اظهار کرد: در دولت یازدهم تاکنون در خوزستان۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شد که ۶۵۰۰ میلیارد ریال مربوط به طرح تحول سلامت و ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت ها هزینه شده است.

هاشمی با بیان این‌که خوزستان نیازمند توجه بیشتری است، گفت: ذکر مصیبت خوب است اما چاره درد نیست باید کوتاهی ها را جبران کنیم.

وی با اشاره به این‌که شرط عقل، پیشگیری است، خاطرنشان کرد: ساخت بیمارستان و توسعه تخت بیمارستانی هنر نیست بلکه اولویت با پیشگیری است.

حوزه بهداشت و درمان کشور با ۱۰۰ هزار کمبود نیروی انسانی

براساس این گزارش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمان حاضر باکمبود ۱۰۰ هزار نیرو در بخش های مختلف بهداشت و درمان کشور مواجه هستیم.

دکتر «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» در حاشیه راه‌اندازی بیمارستان شهید بقایی ۲ اهواز گفت: این کمبود نیرو مربوط به بخش‌های پرستاری، بهیاری، آزمایشگاه و الکترونیکی کردن اسناد است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۰۰ هزار نفر نیرو نیز در این وزارتخانه ردیف حقوقی ندارند و به‌عنوان قراردادی کار می‌کنند که هزینه‌های آن‌ها از محل درآمدهای اختصاصی پرداخت می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برای افزایش کادر درمانی در کشور، سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه باید به طور ویژه کمک کنند چون مجوز استخدام در دست آنهاست.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: فشار زیادی بر روی نیروهای مختلف تخصصی در حوزه پزشکی وجود دارد و علاوه‌بر عقب‌ماندگی پرداخت‌ها، این نیروها به طور میانگین ۲ تا ۲.۵ برابر موظفی خود کار می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که اگر کارکنان به‌علت فشار کاری آرامش نداشته باشند، کار بی‌نتیجه می‌ماند، خاطرنشان کرد: تأمین نیروی انسانی وزارت بهداشت به‌علت ارتباط با سلامت مردم باید متفاوت از سایر دستگاه‌ها باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha