اضافه وزن و چاقی از طریق مكانیسم‌های متعدد از جمله تأثیر بر سیستم گردش خون و هورمونی بدن باعث افزایش فشارخون می‌شوند كه یكی از شایعترین عوارض چاقی محسوب می‌شود. همچنین پرفشاری خون نیز مانند دیابت عامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، كلیوی و غیره است.

دیابت، پرفشاری خون، سكته مغزی و سرطان از عوارض پشت میزنشینی
سلامت نیوز: مركز سلامت محیط و كار اعلام كرد: از عوارض شایع و مشكل‌آفرین كم تحركی و پشت‌میز نشینی، اضافه وزن و چاقی است چرا كه افراد كم تحرك، كالری مصرفی خود را نمی‌سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند.

 چاقی و اضافه وزن‌ هر روز زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها است كه دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های عروق كرونر، سكته مغزی، توقف نفس و سرطان از عوارض مهم این دو عامل به شمار می‌رود.

بنا براعلام مركز سلامت محیط و كار، چاقی از عوامل ایجاد دیابت به ویژه دیابت نوع دو است چرا كه با افزایش چربی بدن، مقاومت بدن بر اثر هورمون انسولین افزایش یافته و این امر در كنترل قند خون توسط هورمون انسولین اختلال ایجاد می‌كند.

افراد دچار اضافه وزن نسبت به افراد طبیعی دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را دارند و این میزان در افراد دچار چاقی شدید به بیش از 50 برابر می‌رسد كه این بیماری خود زمینه‌ساز مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و كلیوی، سكته مغزی و كوری است.

این گزارش اضافه می‌كند: اضافه وزن و چاقی از طریق مكانیسم‌های متعدد از جمله تأثیر بر سیستم گردش خون و هورمونی بدن باعث افزایش فشارخون می‌شوند كه یكی از شایعترین عوارض چاقی محسوب می‌شود. همچنین پرفشاری خون نیز مانند دیابت عامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، كلیوی و غیره است.

مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، كاهش سطح كلسترول خوب خون و افزایش سطح كلسترول بد خون را از عوارض اضافه وزن و چاقی دانست و گفت: با رسوب كلسترول بد خون در دیواره عروق خونی، خطر ایجاد تصلب شرائین و بیماری قلبی و سكته مغزی بوجود می‌آید.

سكته مغزی از دیگر عوارض چاقی با ایجاد رسوب چربی در جدار سرخرگ‌های مغزی و تنگ شدن عروق مغزی و در نتیجه كاهش خونرسانی به بخشی از مغز است كه منجر به كمبود اكسیژن در منطقه‌ای از مغز و سكته مغزی می‌شود.

به گفته این مركز، چاقی یكی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل ایجاد كننده سرطان است و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند. سرطان پستان، رحم، تخمدان و كیسه صفرا در زنان چاق بیشتر دیده می‌شود و نیز چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های كولون، ركتوم و پروستات در مردان می‌شود.

براساس این گزارش، مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، از دیگر عوارض و مشكلات ناشی از كم تحركی و پشت‌میزنشینی را به غیر از چاقی و اضافه وزن، ضعف عضلاتی ناحیه سرینی، شكم و پشت و در نتیجه افزایش ابتلا به كمردردهای غیراختصاصی و نیز دردهای مزمن گردن و شانه عنوان كرده است.

همچنین كم تحركی و نشستن طولانی مدت در محیط‌های اداری یك عامل شروع ایجاد هموروئید (بواسیر) است و نیز افراد كم تحرك بیشتر مستعد اختلالات گوارشی همچون یبوست و اختلالات ادراری – تناسلی همچون سنگ كلیه هستند.

این مركز توصیه می‌كند با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، رعایت رژیم غذایی و اصول تغذیه صحیح و رعایت اصول ارگونومیك در استفاده از ابزار كار می‌توان از عوارض كم تحركی و پشت میزنشینی در كارمندان كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha